13-åriga bonusdottern vill plötsligt bo på heltid hos mamman..
Sambons snart 13-åriga dotter bestämde sig för ungefär ett halvår sedan att hon ville bo på heltid hos mamman ett tag.
Såklart blev vi först ganska ledsna och undrade oss emellan vad som låg bakom och om vi kunde ändra oss på nåt sätt. Dock accepterade vi såklart hennes vilja och även mamman håller med om att hon får bestämma själv nu när hon är såpass stor.
Hon har kommit ganska långt in i puberteten redan och är väldigt mycket "tonåring" till sättet. Det viktigaste i hennes liv just nu är att vara populär och se bra ut. Vi är väldigt medvetna om att det är en ganska traumatisk period för henne och tänkte att det kanske känns lättare för en tjej att bo med mamma då även om hon och jag också har jättefin kontakt.
Vi och även mamman har försökt fråga henne utan att pressa på för hårt hur hon tycker och tänker om det hela. Antingen rycker hon bara på axlarna och svarar att hon inte vet eller så drar hon till med nåt svar som: Jag får inte göra något hos pappa (t ex åka in till stan själv med kompisar, vara på disco till midnatt osv). Nån gång skyllde hon på mig, att jag var en elak "styvmor", ibland är det att hennes småbröder får massor med saker och uppmärksamhet och hon inget alls, hon får inte se "sina" tv-program, inte sminka sig i skolan e dyl
Dock var hon med oss några veckor på semester tidigare i sommar å då sa hon att hon ville börja bo varannan vecka igen.
Nu var hon förbi en stund idag och meddelade att hon ångrat sig. Hon vill fortsätta bo hos mamma. Vi frågade varför och hon kläcker ur sig att det är bara för att hon får mycket mer månadspeng där och mer kläder!
Va!? Känner jag nu. Alltså det känns faktiskt som att mamman köper hennes lojalitet.
Vad gäller kläder stämmer det att hon har mycket mer där. Mamman shoppar jämt. Vi ser till att hon har det hon behöver och lite till men lägger mer fokus på andra saker. T ex har vi valt att bo rymligt i hus så att barnen kan få egna rum. Vi har trädgård med studsmatta osv. När vi åker på semester blir det kanske inte så långt och länge men vi tar alltid med barnen.. Hos mamman bor dom trångt i lägenhet och hon delar rum med sin lillebror och har aldrig åkt med dom på semester.
Kan man verkligen överlåta på en 12-13 åring att ta beslut om vad som är bäst för den?
Som det är nu kan hon ändå ha kakan fast hon äter upp den eftesom vi bor så nära hennes mamma att hon är hos oss nästan dagligen med kompisar, bjuder dom på mellis, studsar studsmatta, badar i poolen osv Hon tar ofta med sig läxor som jag hjälper henne med då mamma inte har tid samt att jag eller hennes pappa skjutsar henne till träningar mm fast hon är hos mamman.
Inte så att man missunnar henne det men det känns som att vi inte kan ställa några krav alls för då surar hon å tycker vi är snåla/elaka edyl å håller sig hos mamman. Våra söner vill ju såklart ha så mycket kontakt som möjligt med syrran också.