• slops

Krypbebis med skavsår på händerna

Hej alla!

Min flicka på 7 ½ månad kryper på som bara den!! Urkul om det inte vore för att hon har skavsår på både händerna och fötterna.

Plåster verkar inte vara bra - hon tycker det är spännande med plåster de går utan lätt att pilla av och stoppa i munnen.

Krypa på filt är bra då får hon inte skavsår... det dumma med filten är att hon inte stannar på den direkt..

Någon som har tips? Vi har inte pratat med BVC än.

• Svar på tråden Krypbebis med skavsår på händerna
  • Mumin80

För fötterna tipsar jag om strumpbyxor. Det finns varianter med halkskydd på knän och fötter, vi har något par som dessutom har lite extra stöd för vristerna. Tyvärr minns jag inte tillverkaren, men jag har sett dem i några olika babybutiker. 

Händerna vet jag inte vad jag ska tipsa om, vår dotter skaver bara sönder fötterna Kanske vantar av något slag? Är du duktig på att sy så kanske du kan sy någon variant med hål för fingrarna? Annars så kanske det också hjälper händerna om hon får mera grepp för fötterna med strumpbyxor.

Förresten, du kanske borde flytta tråden. Den ligger nu i barn 6-12 år.  

• Phillippa

Jag har köpt KalleKryp till min dotter. Det är krypmuddar med halkskydd. Tyvärr visade det sig att hon hoppar fram på rumpan istället så jag får väl ha dem som handledsvärmare :). Kolla i alla fall på www.kallekryp.se

• slops
    Mumin80 skrev 2010-08-03 07:13:29 följande:
    Nu hittade jag märket på strumpbyxorna: Maximo. Finns t.ex. på www.littlefairies.com
    Tack Mumin80 ska kolla närmre på detta!
  • slops

Tack

Phillippa skrev 2010-08-03 07:21:29 följande:
    Jag har köpt KalleKryp till min dotter. Det är krypmuddar med halkskydd. Tyvärr visade det sig att hon hoppar fram på rumpan istället så jag får väl ha dem som handledsvärmare :). Kolla i alla fall på www.kallekryp.se
    Tack Phillippa, eftersom hon har skavsår på händer och fötter (förra veckan även ett krypsår på bröstet) så kan hon säkert få det på knän med. Hoppas jag har fel i alla fall :)
  • Phillippa
    slops skrev 2010-08-03 07:47:25 följande:
    TackTack Phillippa, eftersom hon har skavsår på händer och fötter (förra veckan även ett krypsår på bröstet) så kan hon säkert få det på knän med. Hoppas jag har fel i alla fall :)
    Oj, förlåt! Läste visst inte ordentligt ;).
  • slops

Hej igen!

Om någon annan råkar ut för samma problem...

Jag pratade med BVC, de hade inget praktiskt tips på hur flickan kan slippa skavsåren, men säger att man kan smörja med lite Inotoyl eller eventuellt Idomin då hon ska sova.

Rent praktisk så har hon:
    - Haft strumpor för skavsåren på fötterna - har funkat bra även om hon inte kryper på lika bra med dem (det är ju lite halare).
    - Haft för små "strumpvantar" på händerna - har funkat bra!! Jag var rädd att hon skulle slita av dem, men det har hon inte gjort. Nackdelen med dem är att de blir rejält kladdiga om hon äter rån etc. så då får man ta av dem.

En Strumpvante gör man så här:
    1. Ta ett par strumpor som är för små.
    2.  Klipp med sax upp ett litet hål eller en ca1cm lång skåra, placera hålet ca 1 cm under strumpans öppning.  Genom detta hål ska tummen gå.
    3. Klipp med sax bort sömmen vid tårna så att strumpan blir till ett "rör" med lika stora öppningar. Genom detta hål ska man trä in barnets hand.
    - Voila, strumpvanten är klar.  Fördelen med denna jämfört med vanlig vante är att bebisen kan greppa saker samt att bebisen kan krypa utan att halka och att den slipper skavsår i handflatan...!!

Vi får se.. antingen skriver jag igen om ett par dagar och säger att hon sliter av vantar och strumpor... :D

Tack igen!

Svar på tråden Krypbebis med skavsår på händerna