Hej igen!
Om någon annan råkar ut för samma problem...
Jag pratade med BVC, de hade inget praktiskt tips på hur flickan kan slippa skavsåren, men säger att man kan smörja med lite Inotoyl eller eventuellt Idomin då hon ska sova.
Rent praktisk så har hon:
- Haft strumpor för skavsåren på fötterna - har funkat bra även om hon inte kryper på lika bra med dem (det är ju lite halare).
- Haft för små "strumpvantar" på händerna - har funkat bra!! Jag var rädd att hon skulle slita av dem, men det har hon inte gjort. Nackdelen med dem är att de blir rejält kladdiga om hon äter rån etc. så då får man ta av dem.
En Strumpvante gör man så här:
1. Ta ett par strumpor som är för små.
2. Klipp med sax upp ett litet hål eller en ca1cm lång skåra, placera hålet ca 1 cm under strumpans öppning. Genom detta hål ska tummen gå.
3. Klipp med sax bort sömmen vid tårna så att strumpan blir till ett "rör" med lika stora öppningar. Genom detta hål ska man trä in barnets hand.
- Voila, strumpvanten är klar. Fördelen med denna jämfört med vanlig vante är att bebisen kan greppa saker samt att bebisen kan krypa utan att halka och att den slipper skavsår i handflatan...!!
Vi får se.. antingen skriver jag igen om ett par dagar och säger att hon sliter av vantar och strumpor... :D
Tack igen!