• MHS

    Hållbarhetstid på babyskydd/bilbarnstol

    Jag har hört olika bud om hur länge man kan ha ett babyskydd/en bilbarnstol. En del säger 5 år och jag har också hört 10 år.

    Vet någon något om detta?

  • Svar på tråden Hållbarhetstid på babyskydd/bilbarnstol
  • Puss och Kram
    Hannajo skrev 2010-08-03 08:23:41 följande:
    Jag har hört 5 år för babyskydd och 10 år för bilbarnstol.
    samma här!
  • MissEllie
    Kollade med en kompis som jobbar på NTF och han sa precis som ovanstånde. Samt att om man ska köpa begagnat så måste man kontrollera skicket och att skyddet inte varit med om en krock eller dylikt.
  • Hannajo
    Från ntf.se

    Är du på väg att köpa ett begagnat babyskydd?
    Var då observant på hur gammal stolen är och i vilket skick.

    Det ska finnas en datummärkning instansad i plasten på stolen, antingen baktill eller under. Märkningen avser år och månad, och är utformad på detta sätt: Ex. 98 (årtal) och så en pil till en ring med 02 (månad).

    Rekommenderad livslängd på ett babyskydd är 5 till 7 år. Detta beror på att materialet i stolarna åldras oavsett om de används eller ej, vilket innebär att stolens hållbarhet förändras med åren och blir skör.
    Och vid en påfrestning, inte har den avsedda effekten, att skydda barnet mot yttre våld.
    Kontrollera alltid kärnan under tyget, att stolen är hel och inte har sprickor, eller att bitar är borta, även på nyare begagnade stolar.
    Livslängd på bilbarnstol
    Hur länge kan man använda en bilbarnstol innan den blir för gammal?

    Svar:
    Man brukar beräkna att en bilbarnstol har en livslängd på ungefär 10 år. Det bör dock inte vara äldre än ca 5 år då det tas i bruk av ett nytt barn.

    För ett babyskydd är livslängden något kortare, mellan 5 och 7 år.

    När bilbarnstolen åldras finns risk för att materialet blir sprött och lättare går sönder man kan alltså inte garantera samma säkerhet vid en eventuell krock som med en nyare stol.

    Om bilbarnstolen varit med om en olycka ska det kasseras direkt, oavsett skick.
    Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • MHS

    Tack så jättemycket för era svar! Jag ska i sådana fall överta ett babyskydd från min svägerska. Så jag vet att det har hanterats väl och inte varit med om någon bilolycka. Men det har några år på nacken...

  • Johan70

    Tack. Jag hade ingen aning om att babyskydd och bilbarnstolar hade ett sista förbrukningsdatum så att såga. Dags att kolla upp bilbarnstolens ålder nu när den skall börja användas, då jag övertog den från en kompis.

Svar på tråden Hållbarhetstid på babyskydd/bilbarnstol