• Drake

Kortare väntetid betala privat?

Hej,
    Jag och min sambo har fått en tid på Sophiahemmet för utredning. Det är dock väldigt lång väntetid och vi ska dit i november. Nu undrar jag om det är kortare tid om man är privatbetalande? dvs, betalar de 4000 som utredningen kostar ur egen ficka?

• Svar på tråden Kortare väntetid betala privat?
  • tea71

Hej! Vi har gått privat och fick tid omgående. Nu gick vi till en sk hemortsläkare i Stockholm som vi hade blivit tipsade om. De skötte undersökning + blodprov men själva äggplockning/återförande sker på klinik. Vi valde Falun, bor själva i Stockholm. Hade nog gått via honom även om vi hade valt en klinik i Stockholm, mest för att vi började vår resa hos honom. Själva utredningen m blodprov tog inte många veckor, var ett prov som man var tvungen att vänta in mens och eftersom jag är lite oregelbunden tog det ett antal veckor. När alla prov var gjorde körde vi igång med nedreglering och sedan iväg för IVF.

Vi hade inte fått vi landstinget då jag är för gammal men hade gått privat oavsett för att inte tappa tid. Inte självklart dock då det kostar mycket pengar så har full förståelse att det inte är ett alternativ för alla. Tufft!

• tea71

Om ni vill gå privat hade jag ringt till de kliniker som finns i Stlm. Vi valde åka till Falun trots att det är längre bort, ingen större skillnad i kostnad då de är lite billigare. De samverkar med sk hemortsläkare och det har fungerat toppen, de har haft kontakt under hela resan med varandra så känner inte att det hade blivit bättre om vi gjort allt på samma ställe. Kanske inte aktuellt för er men ett tips i vart fallGlad

• Drake

VI har ju redan fått en tid på Sophiahemmet som sagt, i november. Men jag såg nu på deras hemsida att de även tar emot privatbetalande patienter. Frågan är om vi kan få en tid tidigare om vi betalar själva eller om det är samma kö?

Fördelen med just Sophiahemmet är att de kan göra allt där, från utredning till IVF så att man inte måste byta plats.

Jag har redan lämnat mina blodprover och sambon ska lämna sperman om ett par veckor när han kommer hem från en resa. Vi fick kallelsen början av juni så vi har redan väntat ganska länge  
    Då vi är 33 och 36 så känns det som man inte har tid att vänta. Om det visar sig att vi behöver IVF så vill man ju inte vänta ett år på det också.

• Lillsnufflan

Det enda sättet att få svar på din fråga är att ringa Sophiahemmet och fråga. För att du ska få en snabbare tid krävs ju att de HAR tider, och det vet ju bara de. Så ring och fråga om du kan skynda på det hela genom att betala själv, då får du svar direkt.

Lycka till!

• Drake
    Lillsnufflan skrev 2010-08-03 09:40:03 följande:

Det enda sättet att få svar på din fråga är att ringa Sophiahemmet och fråga. För att du ska få en snabbare tid krävs ju att de HAR tider, och det vet ju bara de. Så ring och fråga om du kan skynda på det hela genom att betala själv, då får du svar direkt.

Lycka till!

De har semester denna veckan ut och det har varit stängt där sedan v.27 så jag kan tyvärr inte ringa. Men jag ska givetvis göra det när de öppnar igen.

Det jag undrar över är om de har separata köer för privatbetalande patienter och de som får landstingets taxa? Det kan ju vara så att återbudstider går först till dem som betala privat exempelvis. Men jag vet inte och därför undrar jag om det är någon annan som har erfarnhet av detta.
  • Södertösen

Ring Andrologen på Sophiahemmet, de gör en fullständig utredning av både dig och din man, och det är i princip ingen väntetid.

För IVF krävs dock att man byter till annan klinik, men då är ju steget till IVF på Sophiahemmet ganska kort.

• villsågärna38

Sophiahemmet är som en galleria, lite som NK men med sjukvård, så det finns flera olika företag/kliniker där. Kan absolut tänka mig att det går snabbare om man betalar privat men kolla även med Andrologen som Södertösen skrev tidigare. De har bra rykte och om köerna är korta är ju det toppen! Sen om ni ska göra IVF så kan det ju hända att ni iaf inte vill göra det på Sophiahemmet för även om de är bra så är de också dyra. St Göran är t ex mycket billigare och måste man göra många försök så rör det sig om mycket pengar. Men den dagen den sorgen... hoppas att ni slipper det! Kramar

Life goes on...
  • pållan

Andrologen på Sophiahemmet är jättebra, vi går där! De gör allt utom IVF och har  princip inga väntetider. Dessutom är t ex inseminationer billigare än på Fertilitetskliniken. Och man får träffa samma läkare och sjuksköteska varje gång. Lycka till!

Svar på tråden Kortare väntetid betala privat?