• kimmenlinus

luktar aceton ut munnen.

hej!
    Jag är i v28 och har nu börjat lukta illa ur munnen! Har som en acetonliknande lukt, maken reagerade stark över det i går kväll. Jag har aldrig haft problem med det förr och har en god munhygien. kan det komma från graviditeten? nån som känner igen sig?

• Svar på tråden luktar aceton ut munnen.
  • astro

acentondoft kan bero på flera olika saker. De två vanligaste är att det finns ketonkroppar i utandningsluften, och uttorkning. Har du ätit väldigt lite, eller just plockat bort kolhydrater ur kosten, kan det lukta aceton, nagellack eller skumbananer.

Så frågan är vad i din mat du ändrat på. Om du inte gjort någon förändring alls tror jag att det är säkrast att kolla urinen hos MVC så du får veta vad det är frågan om. 

• Lillary

Hejsan!
    Min son är diabetiker o får en acetonliknade doft ur sin mun/urin när hans blodsocker ligger högt...
    När jag väntade min dotter för 10 år sedan så fick jag i v31 just en acetonliknande doft från munnen o så tyckte jag själv att det luktade om hela mig - ingen annan märkte men jag...
    Ringde BM o berättade o hon ville kolla ett blodsockervärde så jag tog ett själv hemma när hon var i luren o det låg på 9.9 mmol soim är alldelses för högt. Men man kan ligga under 10 en tid innan det ska räknas som graviditets socker. Fick extra koll men jag klarade mig eftersom det inte var så lång tid kvar tills tösen föddes...

Ring o kolla!
    Lycka till!

• alberta77

Kolla ditt socker... Kan vara graviditetsdiabetes. 

Lilla hjärtat beräknad att anlända 5/1 -11
  • kimmenlinus
    astro skrev 2010-08-03 10:24:56 följande:
    acentondoft kan bero på flera olika saker. De två vanligaste är att det finns ketonkroppar i utandningsluften, och uttorkning. Har du ätit väldigt lite, eller just plockat bort kolhydrater ur kosten, kan det lukta aceton, nagellack eller skumbananer.

Så frågan är vad i din mat du ändrat på. Om du inte gjort någon förändring alls tror jag att det är säkrast att kolla urinen hos MVC så du får veta vad det är frågan om. 
    Tack astro för ditt snabba svar!
    Jag äter som vanligt och är tyvärr överviktig så jag tror inte det beror på maten. kanske ska ringa och fråga BM bara för att vara på den säkra sidan, Det kom igår kväll och själv känner jag inget av det,men maken kunde inte ligga nära mig:=)
  • kimmenlinus

ahh, tack för svaren!  är det farligt? akut?

• Lillary
    kimmenlinus skrev 2010-08-03 10:30:50 följande:
    ahh, tack för svaren!  är det farligt? akut?
    Det bör tas med stor respekt - beror helt på vad ditt sockervärde ligger på. Högt blodsocker påverkar hela kroppen o även bäbis!
    Har du ett högt BS o haft det ett tag så bildas det ketoner (gas som är giftig) så ring o gör en undersökning så fort det är möjligt.
    Om inte annat så prata med din BM så kan det lugna en hel del! :)
    Kram
  • kimmenlinus

har nu ringt BM och ska dit på fredag!Skrattande ska ta med morgon urin så ska vi göra en koll, skönt!

• Ellen Botilda

Drick mycket vatten, ifall det är ketoner inblandat är det viktigt att "spola" ut dom fortast möjligt!

• Lillary
    kimmenlinus skrev 2010-08-03 13:09:59 följande:
    har nu ringt BM och ska dit på fredag!Skrattande ska ta med morgon urin så ska vi göra en koll, skönt!
    Härligt!
    Hoppas att allt ser bra ut!
    skriv gärna här inne o berätta hur det gick!
    *Håller tummarna*
  • Anna Paulita
    kimmenlinus skrev 2010-08-03 13:09:59 följande:
    Jag hade aldrig väntat så länge utan försökt få en tidigare tid faktiskt. Just ketoner är jättefarligt för bebisen, om det nu är det som allt handlar om.
    Jag vägrar bara vara mamma...
  • KRSn

Som de andra säger kan det bero på att du inte producerar något insulin och kanske åkt på graviditetsdiabetes.. Bra att du fått tid! Håll oss uppdaterade om hur det går. Kram

• greeneyes

Jag tycker att du ska ringa till förlossningen och fråga, kanske kan du komma in och kolla ditt socker en snabbis? Dumt att vänta om det kan vara farligt för barnet, som nån skrev ovan!

Blev mamma 070825 till en underbar dotter!
  • kimmenlinus

Hej alla!
    i mlorgon ska jag nu som sagt dit:)  Jag kollade sockret på jobbet samma dag som jag ringde till BM och fick tid.
    Sockret låg då på 6,1, tror inte det är så högt.har jag tur är det inget. inget klagande har jag hört på acetonlukt mer:) hoppas det bara var tillfälligt! får höra i morgon då!!

• astro

Hoppas allt gått som det ska.

Du kanske bara hade råkat dricka för lite den dagen

Ketoner är f ö inte farligt i sig (varken för mamma eller barn. Inte heller är det en farlig gas), vet inte vad folk fått det ifrån. 

Förr ansåg man att havandeskapsdiabetes var jättefarligt för barnet och man skrämde upp mammor med risker för blindhet och missbildningar och allt möjligt. Det ligger dock ingenting i detta. Däremot innebär HD ökad risk för att barnet ska vara extra stort eller extra litet, och det ökar risken för gulsot. Dessutom kan barnet bli uttröttat vid förlossningen p g a lågt blodsocker. Det finns också en något förhöjd risk att barnet utvecklar diabetes längre fram.

M a o ts, om det mot förmodan skulle vara HD det är frågan om så är det ingen anledning till panik. 

• Lillary
    astro skrev 2010-08-07 01:33:18 följande:
    Ketoner är f ö inte farligt i sig (varken för mamma eller barn. Inte heller är det en farlig gas), vet inte vad folk fått det ifrån. 
    Hejsan!

Kan bara svara för mig själv vart jag har fått det ifrån.
    Min info kommer från diabetesmottagningen sedan 15 år tillbaka som jag har gått kurser om just diabetes i alla år då min son har svår diabetes - vilket inebär sprutor (innan pump som sköts via bas o bolusdoseringar) 8-10 ggr/dag + kvälls sprutan med långtidsverkande insulinet...

Ketoner är JÄTTEFARLIGT om han får det - han blir ordentligt sjuk o får "avgiftas" från gaserna som bildas i kroppen.
    Det går jättefort för honom att få det om hans pump läcker etc - då det är endst kortidsverkande insulin som pumpas ut så han inte har ngn bas att stå på!

Visst, kanske är annorlunda för HD? Men när jag råkae på det sista månaderna med mitt tredje barn fick jag kolla Blodsockret (som förövrigt kallas plasmasocker idag) varje dag just för att se att det inte går över gränsen för ketonerbildningar...

Men mycket kan ha hänt sedan dess?

Ville bara tala om vart jag "har fått det ifrån"

Ha en forsatt fin helg!
  • Nisen

Man kan lukta aceton i munnen om man har diabetes har jag hört.  (har bara läst TS)

• kimmenlinus

kilar in och säger att allt var grönt för våran del:=) allt såg bara fint ut!! skönt att allt är bra nu!

Svar på tråden luktar aceton ut munnen.