• lilla snöflingan

Vilken BH använder ni gravida på natten? (Carefix?)

Jag är i vecka 6 och mina bröstvårtor ömmar så mycket så nu får jag nog ta och skaffa mig en BH att sova i. Frågan är vilken?

Funderade först på en vanlig sportbehå (men den kanske sitter för hårt?). Hittade sedan graviditetsbehå (Carefix pregnancy bra) och nattamningsbehå (Carefix maternity sleeping bra) från Minimundus som var billiga och verkade bra. Någon som har erfarenhet av dem? Förut har jag även tittat på Carefix comfort från apoteket, men jag tycker att den verkar ge så dåligt stöd, är det så?

Vad ska jag välja?

• Svar på tråden Vilken BH använder ni gravida på natten? (Carefix?)
  • Smulan 89

Jag hade aldrig några ömma bröst eller bröstvårtor, men nu (i v 29) använder jag en vanlig sportbh, som jag hade hemma. Använder den för att ge brösten lite stöd under natten. Det funkar jättebra.

• dazazz

jag använde carefix maternity sleeping bra. den ger ju inte direkt något stöd och när mina bröst var som störst funkade den inte riktigt, men annars var den bra. tycker det är skönt att inte ha något som sitter åt någonstans, särskilt när jag sover.

• lilla snöflingan
    dazazz skrev 2010-08-03 10:31:11 följande:
    jag använde carefix maternity sleeping bra. den ger ju inte direkt något stöd och när mina bröst var som störst funkade den inte riktigt, men annars var den bra. tycker det är skönt att inte ha något som sitter åt någonstans, särskilt när jag sover.
    Men om den inte ger något stöd, vad hjälper den för då?
  • Teskedsmamman

BH?

Trots ömmande bröst osv har jag aldrig använt BH på natten, först när det börjar ammas och det läcker så har jag bh... iofs läcker man på natten så förstår jag att man har bh.

Sportbh skall INTE användas till annat än just när man sportar då de oftast sitter för hårt.

3 killar & pojke 10 dagar till BF - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • dazazz
    lilla snöflingan skrev 2010-08-03 10:40:21 följande:
    Men om den inte ger något stöd, vad hjälper den för då?
    hehe. ok. förlåt, det lät ju inte så tydligt. jag har stora bröst, jag är van vid att använda rejäla bh:ar som håller brösten still, jämfört med det så gav ju dessa inget stöd. men det är klart att de gav mer än om man inte använd dem alls. har man jättefasta små bröst så är det nog helt meningslöst att använda en sådan här (förutom att skyla sig) men för mig som har lite... öhh... sladdriga bröst ;) så var det rätt skönt att de hölls på plats lite granne. och bhn var ändå inte obekväm när jag sov. men inte hade den hållit för jämfotahopp direkt...

blev det tydligare? jag känner att det lät rätt förvirrat nu med :D 
  • lilla snöflingan

Jag kanske ska vara lite tydligare också. Anledningen till att jag vill ha en bh att ha på natten är att brösten gör ont så fort jag rör mig (vilket jag gör ganska mycket) framförallt gör det ont när den stora t-shirt som jag brukar sova i rör sig över bröstvårtorna, det nästan bränns när man drar något över dem. På dagen tycker jag bäst om tjockt vadderade bh:ar, det är därför jag tänker att den måste ge ganska bra stöd och helst inte vara för tunn och absolut sitta där den ska, annars gör det nog bara ännu mer ont Därför tänkte jag att någon av cerafix kanske skulle passa, de verkar ganska bra vadderade och mjuka, någon som vet om de är det?

• Mille11

Har precis köpt BH för natten. Har däremot väldigt stora bröst och ville därför ha BH för att de inte ska vara i vägen då det gör fruktansvärt ont om man råkar lägga armen fel eller så.

Jag köpte iaf en "sportBH" från Sloggi för 169 kr. Jag köpte en större storlek för att tuttarna är större än min kropp men samtidigt för att den inte skulle sitta åt för mycket.
    Den är iaf väldigt mjuk och skön och jag slipper oroa mig för tuttvärk! :)

Hon i butiken sa att den var väldigt populär av de som precis blivit mammor för att hålla dom på plats, men samtidigt inte som en sportBH där du kan springa och hoppa jämfota som någon innan här sa.. :)

Testa! :)

• Höstbebis2010

Jag var lika dan i början av graviditeten, var tvungen att ha BH på för att inte typ må illa så fort jag kom åt vårtorna. Köpte en enkel bomullsBH utan bygel. Det räckte faktiskt för att jag skulle kunna sova utan att känna obehaget. Köp en BH som känna mjuk och bekväm utan för många sömmar så blir det nog bra:)

• Belliboll

Jag sover i en graviditetsbh från cariwell, funkar jättebra, är mjuk och töjbar. jag har inte haft ömma bröst men de har svällt så under graviditeten att jag helt enkelt blir så irriterad på att de "fladdrar omkring" när jag ska vända på mig...

Tvåbarnsmamma med en tredje på väg, BF 6/9
  • fjärilen84
    lilla snöflingan skrev 2010-08-03 13:48:51 följande:
    Jag kanske ska vara lite tydligare också. Anledningen till att jag vill ha en bh att ha på natten är att brösten gör ont så fort jag rör mig (vilket jag gör ganska mycket) framförallt gör det ont när den stora t-shirt som jag brukar sova i rör sig över bröstvårtorna, det nästan bränns när man drar något över dem. På dagen tycker jag bäst om tjockt vadderade bh:ar, det är därför jag tänker att den måste ge ganska bra stöd och helst inte vara för tunn och absolut sitta där den ska, annars gör det nog bara ännu mer ont Därför tänkte jag att någon av cerafix kanske skulle passa, de verkar ganska bra vadderade och mjuka, någon som vet om de är det?
    Det är bara bra att vänja bröstvårtorna vid beröring för annars så blir dom så såriga när man ska amma.. man ska ju dra lite över dom med en hård frote handduk en gång på dan för att dom ska vänja sig vid beröring.. jag ska köpa mig en spets bh tänkte jag ist för dom vadderade så vårtan inte är så skyddad..
  • Stefanie

Oh, aj! Jag hade aldrig klarat av att dra med en frottéhandduk över bröstvårtorna i början av graviditeten. Jag grät så fort jag kom åt dem. Brösten är fortfarande ömma och gör ont, men nu kanske jag skulle klara det. Har oroat mig över hur det ska gå med amningen när jag är så öm redan nu... Tack för tipset fjärilen84!

Jag sov i en sport-bh i början, en lite större. Det var jätteskönt och skyddade bra. Jag prövade att sova i en bh utan bygel i tunnare tyg, men det fungerade inte alls.

Nu har jag växt ur sport-bh'n och upptäckte carefix här om dagen. Jag ska lägga en beställning för jag tycker att de verkar väldigt bra. Jag var inne på lindex idag och prövade en massa men hittade ingenting som kändes skönt. Är lite snål och vill inte lägga för mycket pengar på en bh att sova i när jag känner mig ganska säker på att jag kommer att växa ur den igen när mjölken rinner till...

• fjärilen84
    Stefanie skrev 2010-08-06 00:53:15 följande:
    Oh, aj! Jag hade aldrig klarat av att dra med en frottéhandduk över bröstvårtorna i början av graviditeten. Jag grät så fort jag kom åt dem. Brösten är fortfarande ömma och gör ont, men nu kanske jag skulle klara det. Har oroat mig över hur det ska gå med amningen när jag är så öm redan nu... Tack för tipset fjärilen84!

Jag sov i en sport-bh i början, en lite större. Det var jätteskönt och skyddade bra. Jag prövade att sova i en bh utan bygel i tunnare tyg, men det fungerade inte alls.

Nu har jag växt ur sport-bh'n och upptäckte carefix här om dagen. Jag ska lägga en beställning för jag tycker att de verkar väldigt bra. Jag var inne på lindex idag och prövade en massa men hittade ingenting som kändes skönt. Är lite snål och vill inte lägga för mycket pengar på en bh att sova i när jag känner mig ganska säker på att jag kommer att växa ur den igen när mjölken rinner till...

Den ska jag också testa=) jag har f innan å vill ej  veta hus stora  dom blir sen=( e i v 6 bara
  • lilla snöflingan

Nu har jag fått min Carefix pregnancy bra. Enligt måttabellen (inte samma som på minimundus) skulle den vara för stor, den såg alldeles för liten ut men den passade perfekt. Den lyfter jättebra (fick helt plötsligt bröstvårtor som pekade uppåt och är skön. Jag ser fram emot att sova i den i natt

• Mariamx
    fjärilen84 skrev 2010-08-04 18:50:08 följande:
    Det är bara bra att vänja bröstvårtorna vid beröring för annars så blir dom så såriga när man ska amma.. man ska ju dra lite över dom med en hård frote handduk en gång på dan för att dom ska vänja sig vid beröring.. jag ska köpa mig en spets bh tänkte jag ist för dom vadderade så vårtan inte är så skyddad..
    Detta har jag läst är fel. Man skall inte härda bröstvårtorna, blir bara problem sen.

"Du behöver inte härda bröstvårtorna! 

Tidigare fick kvinnor uppmaningen att härda bröstvårtorna innan förlossningen, genom t.ex. att gnida bröstvårtorna med en frottéhanduk. Det rådet ges inte ut idag därför att man har förstått att "härdade bröstvårtor" ger tjockare hud som lättare spricker under amning och då kan man istället få problem med spruckna och såriga bröstvårtor."

http://mammasidan.se/amning/saa-foeraendras-broesten
Svar på tråden Vilken BH använder ni gravida på natten? (Carefix?)