Vi skaffade en bugaboo cameleon när lillskrot var 10 månader, då hade vi hunnit prova typ 3 andra vagnar som helt enkelt inte funkade med sittdelen... Han kunde absolut inte sitta och han klarade inte att vara framåtvänd, så de viktigaste egenskaperna vagnen skulle ha var just dessa - en sittdel som funkar för honom och möjlighet att ha honom vänd mot mig. Jag är jättenöjd med buggan, och det märktes faktiskt fort på lilleman också att han gillade den, för helt plötsligt var det okej att åka vagn. Dessutom tycker jag att bygeln var bra placerad för att ha leksaker på. Med emmaljunga edge som vi hade ett tag var det ju helt hopplöst, fäste man leksaker på bygeln så kunde han varken nå dem eller ens se dem, samma om de fästes i suffletten. Det som gjorde att sittdelen var (är!) så bra är att den är ergonomisk och det alltså är en fast position barnet är i, när man sedan ändrar läge så ändras lutningen på hela positionen och inte bara ryggstödet som på många andra vagnar. Oscar var (och är) dessutom ganska liten till växten, och buggan klarade även det. Jag har fått många positiva kommentarer om vagnen från både sjukgymnast och arbetsterapeut på habiliteringen också faktiskt
Sedan är den ju dyr förstås, men det finns ju andra vagnar med samma utforming på sittdelen (tex emmaljunga ozone och brio sing, som båda redan tipsats om) som har mer överkomligt pris. Eller så kan man ju köpa begagnat också.
En till bra grej med buggan som var ytterligare ett argument för mig att välja just den är att den har maxvikt (på barnet alltså) 18 kg till skillnad från de flesta vagnar som har 15 kg, och jag tänkte att Oscar kommer att behöva åka vagn längre än andra barn. Har dessutom provat storebror på 100 cm och 16 kg i den och det funkar utmärkt
Den funkar inte så bra i sand (strand) eller djupt grus (på vanlig grusväg går bra, men inte sådan "grusgång") men det tycker jag inte att andra vagnar gör heller (har haft 9 st). På vintern har jag vinterhjul på. Jag går mycket i nackareservatet på gångväg/joggingspår och det funkar alldeles utmärkt