• wildaandersson

Barnvagn

Har en 6 månaders liten tjej som är multihandikappad. Hab är inte så hjälpsamma så tänkte höra mig för här lite.
    Vi behöver en barnvagn åt vår dotter som är lämplig och med rätt stöd.Vad har/hade ni för vagnar till era barn?
    Är det verkligen så att så små barn inte är berättigade till så många hjälpmedel? Men vart hittar man då en barnvagn? Hon kan ju inte sitta i en vanlig......

• Svar på tråden Barnvagn
  • j35

Vi hade en Bugaboo Cameleon till vår son och den var fantastiskt bra. De främsta anledningarna till att vi valde Bugaboon var att den har en ovanligt lång liggdel (bra om barnet inte vill/kan sitta upp förrän han/hon är lite större) och att man kan vinkla både liggdel och sittdel i lite olika lägen. Att kunna gå från att sitta lite upprätt till att ligga ner med ett enkelt handgrepp utan att plocka upp Magnus från vagnen var något vi ofta använde. I liggdelen hade vi en kudde som stöd när vi vilkade upp den till halvsittande position och det var också smidigt. Vi använde vagnen inomhus väldigt mycket så att Magnus kunde komma upp och följa med när vi lagade mat eller åt eller bara satt runt bordet och pratade.

Ett par nackdelar med Bugaboon är att den inte är speciellt bra på ojämnt/mjukt underlag (grus/gräs) (men nu kan man köpa stora "vinterhjul" som tillbehör så att den fungerar lika bra som andra vagnar i teräng), att den inte bara kan vikas ihop när man skall lägga in den i bilen (måste lyfta av överdelen separat och korgen under måste lossas) och att den är alldeles för dyr (visst hade ett bidrag passat bra!).

Måste också tillägga att jag följt Wildas framfart via er blogg och det är fantastiskt vilken liten kämpe hon är! Härligt att hon kommit så långt att ni skall köpa barnvagn till henne. Skrattande

• Mamsaa

Jag hade en vanlig sulky Carena fram till hon blev 2½år ungefär, därefter fick jag sulky från habiliteringen... och nu senare har vi en rullstol.
    Pallade upp henne med riskuddar och liknande..

http://mommy.webblogg.se/mathildasliv

• wildaandersson
    j35 skrev 2010-08-03 12:01:50 följande:

Vi hade en Bugaboo Cameleon till vår son och den var fantastiskt bra. De främsta anledningarna till att vi valde Bugaboon var att den har en ovanligt lång liggdel (bra om barnet inte vill/kan sitta upp förrän han/hon är lite större) och att man kan vinkla både liggdel och sittdel i lite olika lägen. Att kunna gå från att sitta lite upprätt till att ligga ner med ett enkelt handgrepp utan att plocka upp Magnus från vagnen var något vi ofta använde. I liggdelen hade vi en kudde som stöd när vi vilkade upp den till halvsittande position och det var också smidigt. Vi använde vagnen inomhus väldigt mycket så att Magnus kunde komma upp och följa med när vi lagade mat eller åt eller bara satt runt bordet och pratade.

Ett par nackdelar med Bugaboon är att den inte är speciellt bra på ojämnt/mjukt underlag (grus/gräs) (men nu kan man köpa stora "vinterhjul" som tillbehör så att den fungerar lika bra som andra vagnar i teräng), att den inte bara kan vikas ihop när man skall lägga in den i bilen (måste lyfta av överdelen separat och korgen under måste lossas) och att den är alldeles för dyr (visst hade ett bidrag passat bra!).

Måste också tillägga att jag följt Wildas framfart via er blogg och det är fantastiskt vilken liten kämpe hon är! Härligt att hon kommit så långt att ni skall köpa barnvagn till henne. Skrattande

Ja visst e det kul att lilltjejen är redo för något så stort som en riktig vagn Allt för att hon måste få komma up o vara med. Har hört fler som tycker att Bugaboon är bra. Så får väl ut o prova.
    Kul att du följer bloggen o tusen tack för tipset
  • wildaandersson
    Mamsaa skrev 2010-08-03 16:23:19 följande:
    Jag hade en vanlig sulky Carena fram till hon blev 2½år ungefär, därefter fick jag sulky från habiliteringen... och nu senare har vi en rullstol.
    Pallade upp henne med riskuddar och liknande..

mommy.webblogg.se/mathildasliv
    Men var det tillräckligt stöd för nacke o rygg? Har på senaste tid följt din blogg och tycker den är superfin och mycket intressant. Inspireras och finner styrka. Så tack för det
  • Puff 2008

Vi har en Babytravel. Köpte en Teutonia fun innan Myran föddes, för vem visst att det bodde en tjej med flerfunktionshinder i magen . Den kunde hon definitivt inte sitta i då sitdelen är helt platt. Babytravel vagnen var inte så dyr vilket var en fördel, vi har trehjulingen, Amsterdam tror jag den heter. Har behövt palla upp med riskuddar och annat lite beroende på säsong. På vintern är det ju mer ytterkläder och således mer stöd. Hon åker fortfarande rätt ok i den, även om vi börjar snegla  lite mot sulkys eller rulle från hjälpmedelscentralen.

wildaandersson; jag blir så förbannat att åldern spelar roll. Behover skall styra och inget annat. Och som följare av din blogg så kan jag ju konstatera att behovet är stort!

En nackdel med vår vagn är att man inte kan vända sittdelen mot sig. Då Myran har mängder av incidenter bakom sig då hon slutat andas så är det ju helt klart en nackdel. När hon var under året hade det inte varit ett alternativ. Nu är hon lite stabilare och vi kan för det mesta (dock ej alltid) föruser när hon mår sämre. Då är det inte läga att rulla iväg med en vagn själv.

• Morrisey

Emil är två år och vi har precis fått en hjälpmedelsvagn. Otto Bocks Kimba Spring. Funkar toppenbra! Himla dåligt att det inte ska gå att få hjälp från hjälpmedelscentralen, man kan ju tycka att det är det de är till för.... Kan ni inte få hjälp att anpassa en vagn heller?
    Hos oss har det känts som om vi hade kunnat få vagn tidigare om vi hade velat, men jag vet att de brukar säga 3 års ålder.
    Vi hade en Babyjogger City Mini innan. Har funkat bra för oss, men vi har fått lägga saker på sidorna eftersom E är en riktig "slappis".
    Hoppas att ni hittar något som funkar, så att Wilda får åka vagn!
    Även jag läser bloggen om Wilda. Hon är en riktig kämpe er lilla tjej!

• Mamsaa
    wildaandersson skrev 2010-08-03 16:40:05 följande:
    Men var det tillräckligt stöd för nacke o rygg? Har på senaste tid följt din blogg och tycker den är superfin och mycket intressant. Inspireras och finner styrka. Så tack för det
    Nä jag tyckte inte det faktiskt, men det fick ju gå för vi fick inte heller något... så vi pallade upp Mathilda med dessa olika saker..

Jasså för du va roligt =)
  • wildaandersson
    Puff 2008 skrev 2010-08-03 17:19:08 följande:

Vi har en Babytravel. Köpte en Teutonia fun innan Myran föddes, för vem visst att det bodde en tjej med flerfunktionshinder i magen . Den kunde hon definitivt inte sitta i då sitdelen är helt platt. Babytravel vagnen var inte så dyr vilket var en fördel, vi har trehjulingen, Amsterdam tror jag den heter. Har behövt palla upp med riskuddar och annat lite beroende på säsong. På vintern är det ju mer ytterkläder och således mer stöd. Hon åker fortfarande rätt ok i den, även om vi börjar snegla  lite mot sulkys eller rulle från hjälpmedelscentralen.

wildaandersson; jag blir så förbannat att åldern spelar roll. Behover skall styra och inget annat. Och som följare av din blogg så kan jag ju konstatera att behovet är stort!

En nackdel med vår vagn är att man inte kan vända sittdelen mot sig. Då Myran har mängder av incidenter bakom sig då hon slutat andas så är det ju helt klart en nackdel. När hon var under året hade det inte varit ett alternativ. Nu är hon lite stabilare och vi kan för det mesta (dock ej alltid) föruser när hon mår sämre. Då är det inte läga att rulla iväg med en vagn själv.

Vi behöver ju en vagn som är vänd mot oss.......Inte kul att inte hab har möjligheten att hjälpa oss då behovet är enormt stort. Men tydligen får man eller kan inte vara funktionshindrad när man är så liten......
    Kul att du fäljer bloggen
  • Orkidé 1986

Hej hej!
    Vår son har en cp-skada och har mycket svårt för att sitta. Vi köpte en emmaljunga ozone, den är helt underbar! Vår son sitter perfekt i den du måste testa! Han sover gott i den också i timmar. Nu är han 1,5 år och han har gott om plats. Det är små hjul fram men vi är mycket på landet och det funkar kanonbra med den vagnen. Man kan ha honom vänd både framåt och bakåt vilket är ett måste för oss. Ville bara tipsa.. Vi leta hur länge som helst innan vi hitta den här, den är rätt ny tror jag. För sitsen är annorlunda på den här än Emmaljunga Nitro eller City eller något sånt heter den. Men vår har en sits som går att fälla hela sitsen och med stöd på sidorna. Kolla Emmaljunga Ozone! Lycka till! :)

• Mamma080604

Hej! Vi har en son som snart är 2 år och som har en hjärnskada som gör honom väldigt sen motoriskt. Vi har sedan ett år tillbaka en Brio Sing och är fantastiskt nöjda med den. Sittdelen liknar mycket Bugaboo, dvs att barnet alltid har samma sittvinkel i vagnen, i liggläget kommer benen mer uppåt (svårt att förklara...). Sittvinkeln har gjort att han har suttit som en kung och sjukgymnasten gav klart godkänt på den! Stor fördel är att jag kan ha honom mot mig. Kritiken man ofta hör om Brio Sing är att den är bred över hjulen och har kort suflett, men det kan man stå ut med. För oss var det ett budgetalternativ till Bugaboon och den är mycket lättare än de vagnar man kan få som hjälpmedel. Lycka till!

• StaffenAssar

Vi skaffade en bugaboo cameleon när lillskrot var 10 månader, då hade vi hunnit prova typ 3 andra vagnar som helt enkelt inte funkade med sittdelen... Han kunde absolut inte sitta och han klarade inte att vara framåtvänd, så de viktigaste egenskaperna vagnen skulle ha var just dessa - en sittdel som funkar för honom och möjlighet att ha honom vänd mot mig. Jag är jättenöjd med buggan, och det märktes faktiskt fort på lilleman också att han gillade den, för helt plötsligt var det okej att åka vagn. Dessutom tycker jag att bygeln var bra placerad för att ha leksaker på. Med emmaljunga edge som vi hade ett tag var det ju helt hopplöst, fäste man leksaker på bygeln så kunde han varken nå dem eller ens se dem, samma om de fästes i suffletten. Det som gjorde att sittdelen var (är!) så bra är att den är ergonomisk och det alltså är en fast position barnet är i, när man sedan ändrar läge så ändras lutningen på hela positionen och inte bara ryggstödet som på många andra vagnar. Oscar var (och är) dessutom ganska liten till växten, och buggan klarade även det. Jag har fått många positiva kommentarer om vagnen från både sjukgymnast och arbetsterapeut på habiliteringen också faktiskt

Sedan är den ju dyr förstås, men det finns ju andra vagnar med samma utforming på sittdelen (tex emmaljunga ozone och brio sing, som båda redan tipsats om) som har mer överkomligt pris. Eller så kan man ju köpa begagnat också.

En till bra grej med buggan som var ytterligare ett argument för mig att välja just den är att den har maxvikt (på barnet alltså) 18 kg till skillnad från de flesta vagnar som har 15 kg, och jag tänkte att Oscar kommer att behöva åka vagn längre än andra barn. Har dessutom provat storebror på 100 cm och 16 kg i den och det funkar utmärkt

Den funkar inte så bra i sand (strand) eller djupt grus (på vanlig grusväg går bra, men inte sådan "grusgång") men det tycker jag inte att andra vagnar gör heller (har haft 9 st). På vintern har jag vinterhjul på. Jag går mycket i nackareservatet på gångväg/joggingspår och det funkar alldeles utmärkt  

Svar på tråden Barnvagn