Det finns ett svenskt register för matchning av barn till samma donator - Scandinavian Seed Siblings.
Forskning visar att en del donatorbarn tycker det är intressant och spännande att lära känna andra barn till samma donator. Det är just därför, mot bakgrund av aktuella studier, som Seed Siblings startade. Jag tror att vi ibland blir "bergtagna" av de språkliga begreppen för de här genetiska relationerna och därför ser barnens ev. nyfikenhet som ett hot mot våra emotionella familjeband till varandra.
proudtobe,
Jag håller inte med om att omgivningen inför tvåkönade par alltid skulle se det som självklart att mannen är pappa till ett donationsbarn. Min sambo har flera gånger fått kommentaren "du är pappa till...men inte till..." (om våra två barn där det ena blivit till med spermadonation och det andra med hans säd). För oss känns det konstigt att man delar upp barnen på det där sättet, men vi förstår givetvis att omgivningen använder de språkliga uttryckssätt som finns till buds - och som i det här fallet troligen hämtats från styvfamiljens värld.