• Snova

Tips mot pälsängrar?

BLÄ! Vi har nyss flyttat till en lägenhet i ett 1800-talhus. Det är fina brädgolv med breda springor och jag har aldrig sett så mkt pälsängrar trots att jag har bott hela mitt liv i gamla hus. De är äckliga och äter ju kläder i längden!

Är det ngn som har ngt husmorsknep som funkar?

Annars, vad kostar Anticimex? Antar dock att de återvänder rätt snabbt.

• Svar på tråden Tips mot pälsängrar?
  • ebben

Tror anticimex är bäst att tillkalla! De kan ha ett bo nånstans antar jag!

• Storm07

Cederträ! Lägg ut cederträ där de håller till så ska du se att de håller sig borta.

• Kiwis mamma

Du skriver att ni flyttat in i en lägenhet. Om det är en hyresrätt så kontakta hyresvärden för det är dennes plikt att hålla ohyra borta. Om det är en bostadsrätt; hör med föreningen om de har något avtal med Anticimex eller liknande företag. Vi har det i vår Brf i alla fall och även i den BR som jag bodde i tidigare. Då kan de komma och fixa till detta (de sätter ut fällor av något slag). Pälsängrar är läbbiga, hade besök av dem i min förra BR och de var ÖVERALLT! De hann inte käka upp något tyg/kläder men jag hittade dem i köket bland torrvaror etc. och det är ganska äckligt det också.

• Nannah

Uuh, jag hade sån i min gamla hyreslägenhet.
    Om du hyr är det din plikt att anmäla detta till värden. De måste sanera via typ anticimex el liknande. Det är mycket svårt att bli av med ppälsängrar såvida de inte utrotas på plats.

• Snova

Tackar! Det är en BR.

Vart köper man cederträ?

Mer tips är välkommet ändå!

• Snova

Tackar! Det är en BR.

Vart köper man cederträ?

Mer tips är välkommet ändå!

• Månsson

Täta springor om det är möjligt. Cederträ är bra (köps på trävaruhus eller tex snickerier).
    Rengör ALLT, dvs tvätta alla tvättbara kläder, dammsug och vädra andra kläder (helst i minusgrader).
    Torka ur alla garderober, alla skåp etc gör den största och mest noggranna storstädning som du någonsin gjort.
    Damsug varje springa noga.
    Lägg/häng cederträbitar i garderober, i ventilationsluckor (de sprids mellan lägenheter via ventiler).
    De lever av ull, fjädrar, hår. Var extra vaksam med att inte förvara sådant på golv. Kläder du är rädd om ska du helst förvara inplastat.
    Byt dammsugarpåse efter storstädningen, annars kanske de kryper ut igen.

Städa därefter ofta.
    Håll utkik efter skalbaggarna, det är nämligen de som lägger äggen, som sedan kläcks till de äckliga larverna.

Tror att Anticimex kräver en storstädning innan de gör en uttryckning, men ring dem och fråga.

Tyvärr är pälsängrar något man får räkna med i gamla hus, men de måste hållas under kontroll!

• Nannah

Dom lever ganska långt in i springor i huset, du lär inte komma åt med dammsugaren där.
    Varför inte lägga en peng på Anticimex ändå? Jag hade aldrig sovit gott om jag inte vetat att vartenda larv var utrotad. *Uuh, rysning*

• Nyima

Jag blev ombedd att göra en rejäl storstädning av alla de utrymmen jag förvarar textil samt att tvätta alla kläder. De som inte kunde tvättas la jag in i frysen. Därefter kom Anticimex och sprayade. ALDRIG MER, säger jag!!!!!!!! Är hyperkänslig för små hål i kläder efter detta.
    Avundas dig inte med ger en stor lyckatillspark!

• Snova

Tack allihopa!

Än har det ju inte gått över styr och kläderna är ok, får väl se hur det utvecklar sig. Reagerar bara för att jag alltid bott i gamla hus men aldrig sett såhär mkt.

Vi kommer nog städa oftare iom att vi väntar barn, det är bra. Cederträ ska absolut inhandlas. Funderar på om det finns ngn typ av cederolja man kan ha i skurvattnet?

Anticimex känns sådär, antar att de små vidirga kommer tillbaka...

Nannah - att få bort varenda en är nog omöjligt tyvärr, det funkar nog inte så! Täta springor är en bra idé men då handlar det om att lacka om alla golven, dyrt och jobbigt tyvärr...

Ska se hur det utvecklar sig innan jag vidtar drastiska åtgärder som sagt. Det är en stor tvåa men så småningom behöver bebben eget rum så vi kommer nog ej bo här alltför länge. Två år till kanske.

Tack igen!

• Snova

Vad kostade Anticimex för er förretsen?

• Nyima

I mitt fall hade hyresvärden avtal med Anticimex. Jag betalade inget själv.

• Fruxo

i vår försäkring hos folksam står det att anticimex e gratis (gäller sommarstugan). har även folksam på våran BR men vet ej vad som gäller här. tycer att du skall ringa till ditt försäkringsbolag o prata med det eller till eran BR förening o höra om dom har nåt avtal med anticimex.

• Nannah

Betalade heller inget för värden fixade det.
    Jag vet inte vad som gäller för BR, men för hyresrätt är det en skyldighet att se till att Anticimex el liknande tar hand om ohyran då det även innebär en sanitär olägenhet för dina grannar.
    Vad jag menade var inte du skulle täta alla springor i lägenheten Men däremot har juh Anticimex medel som kommer åt bra mycket mer än en vanlig städning.
    Dom sprayar vartenda list i hela lägenheten samt alla skåp/garderober inkl köket.
    Bered dig på att få riva ut vartenda pryl.
    Efter saneringen är ju cederträ mycket bra för att förhindra pälsängerns återkomst.
    Good luck

• Månsson

Det var jag som tipsade om att täta springor och sprickor. Vi gjorde det i samband med omslipning och omlackning av golv, samt ommålning av lister, det blev mycket färre pälsängrar. Man kan ju täta utan att slipa om och lacka om, men då får man maskera springorna med tejp och sedan lägga i latex-fog eller vad man nu väljer. Tidsödande är det naturligtvis.
    Det medel Anticimex använder är, vad jag har hört, litet smågiftigt, är nog inte så bra om man har småbarn som kryper runt på golvet, eller om man är gravid. Men hör med Aniticimex.
    Anticimex har avtal med vår BR, så besöken är gratis, däremot vill de inte åka om det inte kryllar av de små liven även efter storstädning är gjord.

• Wyrm

Oftast så ingår ngn av firmorna för skadedjursbekämpning i hemförsäkringen, säger min erfarenhet iaf. Värt att kolla upp?

• Nannah

Du ska inte vara hemma under tiden/ett tag efter Anticimex behandling utförs pga av att det ej är nyttigt att inandas.

Svar på tråden Tips mot pälsängrar?