• Familjelyckan

Vad kan barnen i skolklassen göra för jobb för att tjäna pengar till skolresan?

Jag har flera barn och de äldsta som är tonåringar har börjat på en ny skola och där har det visat sig att de måste tjäna ihop pengar till skolresan dvs att de måste jobba själva, vi föräldrar får inte lägag en krona, så vi i föräldra gruppen måste nu komma på vad barnen kan göra. Vet ni?

• Svar på tråden Vad kan barnen i skolklassen göra för jobb för att tjäna pengar till skolresan?
  • Mumin75

När jag gick i skolan sålde vi frukostbullar för att spara ihop till vår skolresa... (+sparande). Då gjorde vi så att vi i klassen fick olika ansvarsområden där vi gick runt o plingade dörr i veckorna och frågade om dom ville beställa frukostbullar till lördag morgon och tog då även betalt (vi tog 5 kr per bulle om jag inte minns fel). Det var många som beställde. Sen räknade man ihop hur många bullar det blev för hela klassen och ringde bageriet och beställde bullarna till lördag morgon. Tidigt på lördag morgon åkte en förälder + dennes barn (man turades om) och hämtade alla bullarna + påsar och sen träffades hela klassen hemma hos denne där man fick packa sina bullar i påsar efter sin lista på beställningar. Sen cyklade vi iväg med våra bullar, följde listan och hängde dom på dörren hos dom som hade beställt.

• Tow2Mater

Kokosbollar kan säljas via dörrknackning.
    Dela reklam.
    Samla och panta tomburkar.
    Baka kakor och bullar och salja på marknad eller liknande.

• Familjelyckan

Tack för förslag och jag sökte runt på nätet och hittade  www.lindahlclothing.se , man kan sälja deras produkter och tydligen tjäna en bra slant, får ta med era förslag samt det företaget och presentera till föräldragruppen.

• krompa

Sälja
    *polkagrisar
    *kakor
    *te/kaffe/kryddor
    *gräddbullar

Sen finns det mer att sälja oxå, men dessa sakerna är vanligast där jag bor och jobbar.

Om ni är bra på att skriva och använda er av nätet kan ni dessutom söka stipendier till resan.

• Anova

Jag minns att vi sålde kokosbollar (givetvis går andra bakverk också bra) vid vallokalerna i närheten där jag bodde då jag var yngre.. De tjänade vi massor på.. Tydligen gick folk och röstade och sedan hem och fikade (med våra kokosbollar)

• hysteria

Koka sylt,marmelad och saft och sälj. Nu på sommaren kan man få tag på frukt och bär billigt.

Livet är för kort för att dansa med fula killar
  • pluvdo

Hehe, när jag var tolv år så skulle min klass tjäna ihop pengar till att adoptera en späckhuggare. En av sakerna vi gjorde då var att vi tvättade bilar åt lärare som kört till skolan. Så fick vi pengar av dem till det. Problemet var bara att vår lärare hade köpt massa specialmedel och det slutade med att färgen eller lacken eller nåt på en av bilarna dunstade bort, så alla våra pengar gick istället åt till att ersätta för det misstaget. Så om man väljer det alternativet får man se upp. Kanske bara använda vanliga rengöringsmedel och inte poleringsgrejs och så. :)

Svar på tråden Vad kan barnen i skolklassen göra för jobb för att tjäna pengar till skolresan?