• axdal

hur är tynnered i göteborg som bostadsområde?

som rubriken lyder!

Hur är tynnered ( grevegården) som bostadsområde? 
    finns det bra förskolor? någon ni rekomenderar?
    Mycket lekplatser? 

är det okej område att bo i med barn?

är tacksam för svar.  

• Svar på tråden hur är tynnered i göteborg som bostadsområde?
  • axdal

inget som vet något om tynnered?? 

• enlitenbitkaka

Stökigt, mycket invandrare och inget ställe man vill gå ensam i på kvällen. Uteslutande lägenhetshus och förskolorna vet jag inte så mycket om, men de finns - har klasskompisar som gör praktik där. Mycket flerspråkigt. lekplatser finns det i samma utsträckning som i andra stadsdelar.

Fördelen är ju närheten till havet men det är ändå inget ställe jag skulle bosätta mig emd barn. Om jag hade andra alternativ

• aussie

Oh, jag har just köpt bostadsrätt i Tynnered och bor där med barn!

Luscious; mina andra alternativ var Hisingen, Kortedala, Majorna, Bergsjön, Mölndal, Partille, Angered, men jag valde Tynnered därför att det har ett bra läge - tar 12 minuter in till Linné/Haga. 5 minuter från Frölunda där allt finns egentligen. Bra lägenheter till okej priser.

Jag har noterat flerspråkigheten, i min trappuppgång är 3/8 familjer "osvenska". Men va fan - ser inte det som ett problem! En iransk familj, en kurdisk, en finsk. Möjligtvis en tysk...schön...nånting.

tycker det är fint och hoppas att byggplanerna med helt nytt affärscentrum vid opaltorget gör att det blir ännu bättre!

• FruBerger

Vi trivs bra i Tynnered!

• Kimban

Allt är väl relativt, har bott där själv (är iof ett par år sedan) och jag hade inga problem att bo där. Hade en vän som bodde i bergsjön och hon tyckte det va värre i frölunda, men det handlar ju mycket om vana.
    Förskolor vet ja inget om. inte heller lekplatser.
    Men det är cyckel avstånd till havet vilket är underbart.

• SweetNilam

Hoppas på att liva upp tråden lite! Kan försöka iaf

Har en lite anti inställning till Tynnered då jag varit där en del på jobb och åkt förbi förfallna hus och mycket invandrare (ursäkta min fördom, det är den jag är ute efter att krossa!), men närheten till havet lockar mig enormt. Bor nu på södra Hisingen och har älven utanför dörren iprincip, så det är ett av de lugna områdena på Hisingen.

Är det någon mer som vill skriva om Tynnered. Gärna ni som bor där eller  har bott där. Nog med egna förutfattade meningar har jag redan. 

• Kimban
    SweetNilam skrev 2011-01-27 00:40:27 följande:
    Hoppas på att liva upp tråden lite! Kan försöka iaf

Har en lite anti inställning till Tynnered då jag varit där en del på jobb och åkt förbi förfallna hus och mycket invandrare (ursäkta min fördom, det är den jag är ute efter att krossa!), men närheten till havet lockar mig enormt. Bor nu på södra Hisingen och har älven utanför dörren iprincip, så det är ett av de lugna områdena på Hisingen.

Är det någon mer som vill skriva om Tynnered. Gärna ni som bor där eller  har bott där. Nog med egna förutfattade meningar har jag redan. 

Alltså det beror väl på vilket område man bor i. En del områden är hyffsade en del lite värre. Det finns ju bostdsrätter där med och det brukar ju vara lite lugnare än hyresrätter.
  • Thessla

Tynnered är inte tryggt enligt dem jag känner som bor/bott där, men allt är ju individuellt och beror ju på vad man jämför med och vad man är van vid.

Vår dotter gick på en extra avdelning på Skattegårdens förskola som Älvsborgs stadsdel hyrde av dem, hon gick alltså inte på förskolan under Tynnereds regim men jag upplevde det som att det skulle vara en bra förskola, trevliga förskolelärare och härliga glada barn, mycket ute och så.

~ du är din egen lyckas smed ~
  • SweetNilam
    Kimban skrev 2011-01-27 06:49:39 följande:
    Alltså det beror väl på vilket område man bor i. En del områden är hyffsade en del lite värre. Det finns ju bostdsrätter där med och det brukar ju vara lite lugnare än hyresrätter.
    Jo, jag förstod det. Drog lite generellt antagande. Tynnered är stort och många områden räknas dit (upptäckta jag efter lite fler efterforskningar). Jag tänkte mest från Frölunda torg längs spårvägen till Opaltorget. Det är där jag rest/varit! Men Tynnered är ju större än så. Hittade lite intressanta områden högre upp i Tynnered om man kan säga så Närmare Västerleden. Nåja, får fortsätta kolla runt. 

Tack för svaren! 
  • aussie

jag kan bara jämföra med linnéstaden eftersom jag inte bott i andra förorter. Hittills var det nyår som störde mig, annars har det varit lugnare än i linné.

Svar på tråden hur är tynnered i göteborg som bostadsområde?