• Mandelbiskvi

Har ni haft en lugn semester och vilat? Inte jag!

Det här med semester med flera småbarn är ju knappast lugnet självt. ingen överraskning men ett faktum.
    Jag har nu 2 små, en ettårig son som klättrar på allt och helvild och en 2,5 åring och det går vilt till, man hinner knappt äta, diska, städa av eller knappt sova. Jo, lite men det går i ett.
    Ändå är vi två vuxna med två små, det borde funka, finns ju dem som har fyra barn...
    De måste vara superstrukturerade och coola...

Nu undrar jag: Har ni fått ladda batterierna och ta igen er under semestern?
    Eller har ni haft fullt ös?
    Om ni haft det lugnt och har flera barn, gärna tätt, hur har ni gjort?

Jag fasar nu för nästa sommar när man inte har förskola och det väller in släktingar som ska bo och ha uppvaktning - shit!
    Och så har jag eget företag som måste skötas sommartid som vintertid...man har att stå i.

Men det är ju ett bra liv jag lever, har underbar familj och fina släktingar också som hjälper och glädjer upp stämningen ofta.
    Men det här att inte ha förskola men tvingas jobba, hur löser man det?
    De stänger förskolan 4 veckor och nu har de annan persona så de "rekommenderar inte" att vi har dottern där nu, fastän jag ska jobba heltid...Hjälp!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 11:17
    Det är väl så att jag har nog med de två små barnen, varav dottern på 2,5 år har förskola, men att min ambitiösa man tagit ut henne ur förskolan inte de 4 veckor de stänger utan 7 veckor istället. Sedan har båda fsklärarna tagit semester denna vecka så de tyckte inte vi skulle lämna dottern på fsk pga det, för det är annan (ordinarie) personal, så det blev "bara" 8 veckor.
    Själv har jag jobbat allt från heltid till en halvdag/veckan hela denna tid så vi har inte haft möjlighet njuta av dagen på samma sätt som man hoppats.
    Jag längtar, precis som en av er skrev, efter att bara vara på jobbet och ta det lugnt...så får barnen vara med sin pappa.
    Problemet har varit att jag arbetat hemifrån, det är lättare sagt än gjort med 2 små som vill ha bus & lek...
    Men det jobbet ska göras ändå, ingen pardon, jag driver eget och måste, precis som andra anställda, leverera.

Men - jag har lärt mig en läxa - aldrig säga ja till att lova att barnen ska vara lediga lång sommar bara för att vara snäll, jobb är jobb och ledighet är ledighet!

Och släktingarna som kommer har i princip "flytttat in", visst jättesnälla ibland men efter 3 veckor av 5 med besök av samma person som knappt kan ta bort sin kaffekopp efter sig blir man utmattad.

Jag har nu fattat att lärdomen är: Sätta gränser, mot släktingar, mot maken och be om hjälp mer.

• Svar på tråden Har ni haft en lugn semester och vilat? Inte jag!
  • salsajenny

Jag har semester på mitt eget lilla vis, jag...=) jag har äntligen, efter flera år utan, fått jobb, så jag åker hemifrån allt kaos och får egentid flera timmar om dagen. betydligt lugnare och skönare, iaf mentalt många gånger! =) mina är 18 mån och 3½. Deras pappa har "semester" med dem i några veckor innan dagis börjar igen, och jag njuter av att han får leva mitt liv ett tag nu...=)

nu ska barnen iofs byta dagis, men det gamla hade stängt 3 veckor, utan möjlighet till annat alternativ. det nya har oxå stängt, men där kan man ha barnen på annat ställe under den perioden om det behövs.

tycker absolut du ska utnyttja ersättningsdagiset om du jobbar!

• cicci85

Nepp, lugnt och skönt är det ju inte, men härligt att få umgås hela familjen! Vi har delat upp så vi tagit ett varsitt barn ganska mycket, speciellt 5-åringen vill gärna hitta på saker ensam utan lillebror som är 2! Och att bara ha ett barn att se efter är mycket lugnare! Barnen har även fått va uppe mycket längre på kvällarna, de har lagt sig runt 22 istället för 19.30 så de har sovit länge på morgonen! Vi har inte gjort allt vi tänkt utan tog dagen som den kom, inte min starka sida men i år gick det bra =)

Om inte pappan kan ta semester de veckorna förskolan är stängd skulle jag absolut lämna barnen på andra dagiset!

• Minty B

Vi har tre barn, 6, 3 och 1½ år. Tycker att det varit rätt lugnt. Inte så att man får ladda batterierna kanske. Men skönt att slippa måsten och ta några dagsutflykter som vi känner för. Är mycket nöjd med denna semester, hade gärna varit hemma ännu längre, men nu är det slut på måndag. Barnen och mannen är lediga en vecka till. I år har jag faktiskt kunnat sitta i solstolen ett par tillfälen och läsa en tidning. Barnen börjar leka mer självständigt, särskilt de två äldsta. Du har ju två små barn och dessutom har du inte alls varit ledig utan faktiskt jobbar skriver du-så då är det inte konstigt att du inte känner att du fått ta det lugnt.

Hoppas du kan släppa jobbet någon vecka och bara vara

• Minty B

Tillägg. Säg nej till släkten om det känns stressande och ja till sommarförskola om det är så att ni behöver den och mannen inte är ledig!

• Busbellan

Semestern är värsta tiden på året här.
    Visst 11-åringen och 3-åringen tycker det är skönt med ledighet, men de bråkar ju så hemskt hela tiden

Däremot 7-åringen med autism mår inte det minsta bra av när alla rutiner bryts så våra somrar kan beskrivas med ett ord - KAOS!

Mamma till Nora, August och Ella
  • pigglet

Jag njuter av sommarledigheten!!! 10 veckor utan stress på morgonen för att hinna få alla 3 klara till skolbussen, dagislämning och hämtning osv... Nej, att vara lediga är verkligen min grej!!!

Barnen är 3,5 år, 6 år och 8 år. Första åren väntade jag mest på att min man skulle få semester, så jag skulle få lite mer hjälp här hemma. (Så startade han något byggprojekt, vi bråkade om det, och till slut var det ganska skönt när han började jobba igen.) Men från förra sommarn njuter jag bara. Det är lättare när barnen blir äldre, går smidigare att få sig iväg till stranden osv... Och vi har så mycket kul att göra, har svårt att få dagarna att räcka till!

• mandelblomma

Ett organiserat kaos med fyra egna barn, fem med styvdottern...men de tre älsta är 17, och sen två 14 åringar ( inte tvillingar) och två två åringar- tvillingar-
    Varit ledig sen midsommar och är ledig en månad till, manken har jobbat fram till nu.
    Och ja jag är utvilad och har haft en underbar sommar!!

Lägger ner måsten, stressar inte, låter dagarna gå med morgonrock, kaffe i trädgården, mycket enkelt mat, picnick ute.
    Inte så mycket krav helt enkelt, och det fungerar .

• ploten

Vi har två barn, 3 och 1 år. Vi började sommaren med att lämna bort 3-åringen en vecka till farmor och farfar. Sen var vi lediga 6 veckor tillsammans hela familjen. Vi har knappt varit hemma någonting utan åkt typ till mina föräldrars lantställe, hem till min mans föräldrar, iväg till ett annat lantställe med en massa släktingar etc. När vi väl har åkt till ett ställe har vi varit där minst en vecka, och inte haft aktiviteter av annat slag än att leka i trädgården, bada, fiska, plocka blåbär etc. Alltså inget stå i kö och trängas med en massa människor på djurparker, äventyrsland, marknader etc. På ställena där vi varit har det varit gott om andra vuxna (och ibland några barn) som kunnat avlasta oss med barnen. Och vi har kunnat dela på matlagning och annat praktiskt med andra. Jag känner mig hur utvilad som helst. Och nu, första veckan när jag jobbar, har vi lånat ut 3-åringen till mormor och morfar. Så han har fått 8 veckors sommarlov från dagis, och ska kanske ha någon vecka till hemma med pappa (som är föräldraledig med 1-åringen) innan han börjar på dagis igen.

Som många andra har sagt - sätt gränser gentemot släktingar! Visst är det trevligt att umgås, men om de inte fattar själva att de ska hjälpa till med hushållet får ni väl göra ett schema till nästa år, där ni delar upp matlagning och disk rättvist mellan alla vuxna (och tillräckligt stora barn) som bor i huset. Det är inte bara de som ska ha semester - även du!

• mrztigger

hahaha

det är som jag skrivit det.. jag sitter här på jobbet och njuter av att dricka mitt kaffe i fred!

älskar att få vara med mina barn men det är ju som sagt inte semester de veckor man är ledig och allt skall göras och det skall umgås och barnen klättrar på en.

Svar på tråden Har ni haft en lugn semester och vilat? Inte jag!