Har ni haft en lugn semester och vilat? Inte jag!
Det här med semester med flera småbarn är ju knappast lugnet självt. ingen överraskning men ett faktum.
Jag har nu 2 små, en ettårig son som klättrar på allt och helvild och en 2,5 åring och det går vilt till, man hinner knappt äta, diska, städa av eller knappt sova. Jo, lite men det går i ett.
Ändå är vi två vuxna med två små, det borde funka, finns ju dem som har fyra barn...
De måste vara superstrukturerade och coola...
Nu undrar jag: Har ni fått ladda batterierna och ta igen er under semestern?
Eller har ni haft fullt ös?
Om ni haft det lugnt och har flera barn, gärna tätt, hur har ni gjort?
Jag fasar nu för nästa sommar när man inte har förskola och det väller in släktingar som ska bo och ha uppvaktning - shit!
Och så har jag eget företag som måste skötas sommartid som vintertid...man har att stå i.
Men det är ju ett bra liv jag lever, har underbar familj och fina släktingar också som hjälper och glädjer upp stämningen ofta.
Men det här att inte ha förskola men tvingas jobba, hur löser man det?
De stänger förskolan 4 veckor och nu har de annan persona så de "rekommenderar inte" att vi har dottern där nu, fastän jag ska jobba heltid...Hjälp!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 11:17
Det är väl så att jag har nog med de två små barnen, varav dottern på 2,5 år har förskola, men att min ambitiösa man tagit ut henne ur förskolan inte de 4 veckor de stänger utan 7 veckor istället. Sedan har båda fsklärarna tagit semester denna vecka så de tyckte inte vi skulle lämna dottern på fsk pga det, för det är annan (ordinarie) personal, så det blev "bara" 8 veckor.
Själv har jag jobbat allt från heltid till en halvdag/veckan hela denna tid så vi har inte haft möjlighet njuta av dagen på samma sätt som man hoppats.
Jag längtar, precis som en av er skrev, efter att bara vara på jobbet och ta det lugnt...så får barnen vara med sin pappa.
Problemet har varit att jag arbetat hemifrån, det är lättare sagt än gjort med 2 små som vill ha bus & lek...
Men det jobbet ska göras ändå, ingen pardon, jag driver eget och måste, precis som andra anställda, leverera.
Men - jag har lärt mig en läxa - aldrig säga ja till att lova att barnen ska vara lediga lång sommar bara för att vara snäll, jobb är jobb och ledighet är ledighet!
Och släktingarna som kommer har i princip "flytttat in", visst jättesnälla ibland men efter 3 veckor av 5 med besök av samma person som knappt kan ta bort sin kaffekopp efter sig blir man utmattad.
Jag har nu fattat att lärdomen är: Sätta gränser, mot släktingar, mot maken och be om hjälp mer.