• GossarnasMor

Han har bara halva nageln kvar den tycks skrumpna av sig själv...

Har en son på snart 4 år som i mars månad brännskadade sin hand.
    Det blev omlägg hos läkare under 2v tid och det läkte mycket bra utan komplikationer.

ca1 mån efter händelsen upptäcker vi en rund knappt ärtstor röd svullnad vid nagelbandet. Vi tror att det är en infektion han fått och tvättar med klorhexidin morgon och kväll. Det går tillbaka efter någon dag.
    Men vi går ändå till VC för undersökning, får rådet att tvätta och lägga omslag på natten med klorhexidin. Det blev bättre av det.

Men nu är svullnaden tillbaka igen och nageln försvinner, den lossnar inte i bitar så jag kan klippa av den, den tycks snarare bara skrumpna ihop och liksom torka ihop och bara försvinna. Nu har halva nageln försvunnit.

Han verkar inte ha ont eller så, han säger inget.

Vi tvättar och tvättar...

Vad gör vi nu?
    Ska vi gå till VC imorgon eller kan det vara en svit av brännskadan ( det är samma hand och en av fingrarna som var "värst")
    Jag ringde 1177 men de var inte så mkt till hjälp, tyckte vi skulle avvakta...

Någon klok som kan råda oss?

• Svar på tråden Han har bara halva nageln kvar den tycks skrumpna av sig själv...
  • viseversa

vet inte vad det kan vara. men min illebror slet bort hela sin stortånagel i lek när han var barn. och den växte efter ett tag ut igen. Gå med honom till läkaren om du är orolig!

• GossarnasMor
    viseversa skrev 2010-08-03 20:02:19 följande:
    vet inte vad det kan vara. men min illebror slet bort hela sin stortånagel i lek när han var barn. och den växte efter ett tag ut igen. Gå med honom till läkaren om du är orolig!
    Men blir det inte infektioner under tiden nya nageln ska växa ut? Är väl mest det jag är orolig för.
  • linolin

Min son skadade sin nagel för 2 månader sen finns en ny där nu kroppen läker bäst själv lycka till

• viseversa
    GossarnasMor skrev 2010-08-04 06:24:12 följande:
    Men blir det inte infektioner under tiden nya nageln ska växa ut? Är väl mest det jag är orolig för.
    Nej huden under var torr på min bror. Visst det såg lite äckligt ut men han hade inga problem fast han sprang barfota med sin nagelfria tå. Inga infektioner eller annat skit. MEN blir det en infektion så är det ju lätt fixat. bara att gå till läkare och visa upp det om du oroar dig.
  • GossarnasMor

Har varit på VC med honom o han har en infektion vid nagelbandet då det är rött, svullet och en knuta som en ärta. Fick samma råd som tidigare att tvätta med klorhexedin och lägga om på natten.
    Börjar bli trött på detta nu.
    Nageln är snart av helt med men den skulle komma igen enligt läkaren.

Så vi får tvätta nu 1v fram och sedan får jag se vad vi gör.

Svar på tråden Han har bara halva nageln kvar den tycks skrumpna av sig själv...