• fruis

Vad gör gmail bättre än hotmail?

Jag har både en hotmail- och en gmailadress men använder bara min hotmail eftersom jag haft den i så många år. Dock verkar ju "alla" mena att gmail är så mycket bättre och nu undrar jag vad som gör den bättre? Är det värt besväret att byta?

• Svar på tråden Vad gör gmail bättre än hotmail?
  • sanlun

Jag vet inte hur det är med hotmail, men gmail och google erbjuder ju ganska bra kringtjänster... som google docs tex :)

• Isfjord

Jag provade hotmail för några år sedan. Åkte på semester i två veckor och när jag kom hem var kontot stängt på grund av inaktivitet. TVÅ VECKOR! Tror de har förlängt tiden nu, men jag har ett gmailkonto som det kan gå ett halvår eller mer mellan mina inloggningar, inga problem.
    Hotmail har i varje fall tidigare haft låg säkerhet, efter att en användare hade loggat ut kunde man fortfarande backa i historiken och i temproary internet files, inte speciellt säkert. Och de hackas emellanåt. Hur säkerheten är i dag vet jag inte.
    Om du söker jobb, kontaktar myndigheter osv har hotmail alltid haft lägst status och ansetts oseriös. Men för några år sedan hade jag kontakt med en riksdagsman i Schweiz som bara hade en hotmailadress på sitt officiella visitkort...

• Mornie Alantie

Gmails webmail är fantastisk.
    En gmail.com-adress ser i alla fall något seriösare ut än en hotmail-adress.
    Med gmail får man 7.5 GB lagringsutrymme, det går i princip inte att fylla sin kvot.
    Med ett gmail-konto får man även tillgång till en rad andra praktiska tjänster som kalender, docs och reader.
    Gmail har ett mycket smidigt sätt att koppla samman olika mailkonton, och man kan välja vilken adress som skaa stå som användare.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • fruis

Tack för hjälpen. Jag har glott runt lite nu på mitt google-konto och det verkar ju onekligen finnas många olika funktioner som skulle vara bra för mig. Men går det inte att göra egna foldrar för inkommande så att man kan sortera mejlen?

Hursom tror jag att jag förmodligen kommer att byta snart. Men det är lite av en oväntad identitetskris

• Alshain

Jag skulle avråda alla från att använda hotmail, främst pga låg säkerhets, mycket reklam och allmänt dålig status. Flera providers har historiskt blockerat hotmail pga all spam ifrån hotmailkonton.

Gmail är helt suveränt. Litet, lättviktigt, snabbt, men med all den funktionalitet man vill ha, precis där man vill ha den.

Vad gäller egna foldrar så fungerar gmail något annorlunda. Du flyttar inte ditt mail till en viss folder på samma sätt som hotmail. Det du gör är att du definierar "labels" (på svenska heter det...?). Ett mail går att tagga med flera labels och inte bara en. Tex kan ett mail vara taggat med båda "Foton" och "Barnbarnen". När dui får ett mail så taggas det automatiskt med labeln "inbox". (Sedan kallas det av praktiska skäl ibland att man "flyttar" ett mail när man sätter en label och samtidigt tar bort inbox-labeln)

Det kan ta ett tag att vänja sig vid, men har sina finesser.

• Isfjord

En sakt till med gmail, spamfiltret sorterar oftast rätt. Ibland blir det fel åt endera hållet, men helt klart det bästa spamfiltret jag provat.

• Lindreas
    fruis skrev 2010-08-04 22:05:21 följande:
    Tack för hjälpen. Jag har glott runt lite nu på mitt google-konto och det verkar ju onekligen finnas många olika funktioner som skulle vara bra för mig. Men går det inte att göra egna foldrar för inkommande så att man kan sortera mejlen?

Hursom tror jag att jag förmodligen kommer att byta snart. Men det är lite av en oväntad identitetskris
    Haha, jag känner igen det där! Jag har också funderat på att byta, men det känns jobbigt att lämna min gamla hotmail-adress. Har hitintills inte haft några större problem med spam på den, sen jag bytte adress för sju år sedan, efter ett smärre helvete med reklam och spam på min förra...
  • fruis
    Isfjord skrev 2010-08-04 22:33:32 följande:
    En sakt till med gmail, spamfiltret sorterar oftast rätt. Ibland blir det fel åt endera hållet, men helt klart det bästa spamfiltret jag provat.
    Fast jag måste säga att jag är grymt nöjd med hotmail på just den punkten. Får i stort sett aldrig felfiltrerade meddelanden, åtminstone inte längre. Fick fler förr har jag för mig.

Hmm, man kanske skulle gå hela vägen och skaffa sig en Android-telefon också när man ändå är igång?
  • Completorium
    Alshain skrev 2010-08-04 22:11:28 följande:
    Det du gör är att du definierar "labels" (på svenska heter det...?).
    Etiketter
  • Alshain
    Lindreas skrev 2010-08-04 22:40:12 följande:
    Haha, jag känner igen det där! Jag har också funderat på att byta, men det känns jobbigt att lämna min gamla hotmail-adress. 
    Men lämna inte hotmailadressen, utan sätt en forward till din gmail, så missar du inte ifall någon försöker kontakta dig på den gamla addressen.

Eller är man tvungen att logga in på hotmail varannan vecka för att kontot inte ska rensas??
Svar på tråden Vad gör gmail bättre än hotmail?