• Mom2006

Finns det febernedsättande i tablettform till en 4 åring?

Finns det alvedon i tablettform till en 4 åring? Kan hon ta ½ tablett av de stora?

Orsaken till att jag undrar är att om man ska iväg på utflykter är det lättare att ta med tabletter än ta med flytande och spruta och allt som ska till det. Dottern är duktig på att ta tabletter, varit öronbarn..

• Svar på tråden Finns det febernedsättande i tablettform till en 4 åring?
  • SIN74

Jag har både gett halva vuxentabletter och de här smarta som smälter i munnen.

• sussiq2

min son älskar sug tabletterna!

• Snooze

...eller munsönderfallande....som det så fint hette

• Ruggugglan

Ring och prata med sjukvårdsrådgivningen. När min dotter var 3år, fick hög feber och vi hade ingen alvedon hemma så ringde vi barnakuten och fick tipset att vi kunde ge en halv alvedon i en tesked äppelmos.

• Mom2006

Hon är bara 4 år och det står från 12 år och sen väger hon 19 kg och det står från ca 40 kg. Så om man tänker rätt så borde hon kunna ta ½ alvedontablett. Rätta mig om jag har fel. Ska höra med Apoteket nästa gång jag ska ner.

• Katten Janson

Kolla hur många mg av den aktiva substansen som en barndos innehåller och ta lika mycket av en vuxens tablett så att det blir samma mg. Man kan inte helt dela per kg jmf med en 12 åring.

• Linastrumpan

Taget från FASS.se ang Alvedon:
    Dosering till barn (inklusive spädbarn) är 10–15 mg/kg kroppsvikt 4 gånger per dygn
    Ett barn som väger 19kg kan alltså få 250mg , vilket motsvarar ½ "vuxentablett" utan problem. Speciellt om det bara är vid något enstaka tillfälle. Man ska ju sträva efter minsta möjliga verksamma dos.

Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
  • strojes
    Linastrumpan skrev 2010-08-03 21:21:52 följande:
    Taget från FASS.se ang Alvedon:
    Dosering till barn (inklusive spädbarn) är 10–15 mg/kg kroppsvikt 4 gånger per dygn
    Ett barn som väger 19kg kan alltså få 250mg , vilket motsvarar ½ "vuxentablett" utan problem. Speciellt om det bara är vid något enstaka tillfälle. Man ska ju sträva efter minsta möjliga verksamma dos.
    men å andra sidan bör man kanske inte ta hela dygnsdosen vid ett och samma tillfälle.
  • Linastrumpan
    strojes skrev 2010-08-03 21:42:39 följande:
    men å andra sidan bör man kanske inte ta hela dygnsdosen vid ett och samma tillfälle.
    Men det har jag väl aldrig sagt!!!Förvånad Det är ju 10-15mg/kg i en dos som kan upprepas upp till fyra gånger.
  • Eisa
    strojes skrev 2010-08-03 21:42:39 följande:

250 mg är väl inte dygnsdosen precis

• 1mamma

Min 4 åring får ½ alvedon. Står på förpackningen hur mycket man får ge och när man går ge.

www.fass.se kan man oxå läsa på

Lycka till!

• Eisa

Ett barn på 19 kg skall ha 250 mg så ge en halv vuxentablett bara.

• Linastrumpan

Tog nu fram miniräknaren....Ett barn på 19kg ska ha 190-285mg per dos Alltså funkar en halv tablett, dvs 250mg alldeles utmäskt!

• Pinje

Man kan alltid läsa sånt här på medicinförpackingarna!
    Från apotekets hemsida:
    Panodil (tablett, 500mg): Barn 15-25 kg (3-7 år): ½ tablett var 4-6 timme, högst 4 gånger per dygn.
    Alvedon (brustablett, 500mg): Barn 15-25 kg (ca 3-7 år): ½ brustablett var 4-6 timme, högst 2 brustabletter per dygn.

Brustabletten har vi med oss på resa då den funkar för hela familjen. Har en ganska svag citrussmak som funkar bra för vår 4 & 7-åring.

• Swedish down under

Du kan dela och ev krossa en vanlig alvedon tablett sa att det blir den styrkan som hans kroppsvikt tillater.

• 1mamma

Ett lätt sätt att ge barn är om man har yoghurt/kräm eller liknade lägg de på en sked och tabletten på. Lättare att svälja så än med glas vatten. Bara ett tips!

Svar på tråden Finns det febernedsättande i tablettform till en 4 åring?