• apelsinens mamma

hjälp, vad kan det var för fel på min dotter? hon kräks utan anledning

Min dotter kräks, helt plötsligt. hon är 2 år och kräktes inte som bebis.

Först gången var som hon kräktes som hon gör nu var för ca ett år sen, då var hon drygt ett år. innan det hände det att hon kräktes som normala små barn. Nu kan hon helt plötsligt, utan förvarning kräkas upp allt hon ätit de senaste timmarna. Hon värkligen kaskadkräks, när magen är tom är hon i princip som vanligt undra nog lite vad som hände och blir mest arg över att hon måste ducha.

Vi kan inte alls kopla samman det med med något hon ätit eller druckigt utan det varierar mycket från de olika gångerna. Dock sker det oftast på kvällen efter middagen. det sker ca 4-6 gånger i månaden. hon tycks inte ha ont i magen och får aldrig diarre i samband med kräkningen.

jag tycker det är jättejobbigt och lider med henne. Har pratat med BVC, som inte alls hade någon idé om vad det kunde vara, men skulle prata med läkeren och så skulle vi få komma nästa vecka.

Är det någon annan som varit med om något liknande eller som har något förslag på vad det kan vara för fel eller vad vi kan göra för att förhindra det.

• Svar på tråden hjälp, vad kan det var för fel på min dotter? hon kräks utan anledning
  • Ylwis

fel på magmunnen kanske?

Mamma till Alvyn 051015, liten i magen BF16/9 2010
  • Tingeling83

Kräkningar hos barn beror oftast på att de ätit för mycket. Kräkningarna kan också bero på virus eller bakterier. Ibland kräks barnet för att det ätit mat som varit dåligt tillagad eller gammal.Många barn kräks också om de har feber eller är infekterade på något annat sätt. När äldre barn kräks kan det ibland vara tecken på stress eller oro.

Kan med vara magmunnen som Ylwis säger!

Hoppas ni får en läkartid snart inte kul kräka bara så

Kärlek
  • apelsinens mamma

jag har ocså läst omk olika anledningarna du räknade upp. men vist, man kan sätta in någon av anledningarn på de flesta gångerna. men inte på alla och det är i så fall olika anledningar de olika gångerna, så det känns konstigt att de ska bero på olika saker och komma så pass ofta. Jag hoppas med att vi får veta eller åtminstone att det slutar.

• apelsinens mamma

jag har ocså läst omk olika anledningarna du räknade upp. men vist, man kan sätta in någon av anledningarn på de flesta gångerna. men inte på alla och det är i så fall olika anledningar de olika gångerna, så det känns konstigt att de ska bero på olika saker och komma så pass ofta. Jag hoppas med att vi får veta eller åtminstone att det slutar.

• apelsinens mamma
    Ylwis skrev 2010-08-04 08:59:35 följande:
    fel på magmunnen kanske?

kan vara så, men det trode inte bvc då hon inte hade problem med den när hon var bebis.
    funderar på om hon har extremt känslig strupe och reagerar på skal, tex tomat, vinbär, äpple, paprika som kommer fel. men hon äter de sakerna ofta utan problem.

• Lilla my 12

Det kan kanske vara allergi. Hon kan ju var allergisk och bara reagera med kräkningar i bland när hon äter något av det. Allergi är en enda stor djungel i bland. Det finns mycket man kan reagera på. 

• apelsinens mamma
    Lilla my 12 skrev 2010-08-05 17:41:46 följande:
    Det kan kanske vara allergi. Hon kan ju var allergisk och bara reagera med kräkningar i bland när hon äter något av det. Allergi är en enda stor djungel i bland. Det finns mycket man kan reagera på. 
    kan det vara. hon hade röda utslag i vintras/ våras som de sa berode på torr hud. men det kanske har något samband ändå. Vi ska ju som sagt till BVC på onsdag så får ta upp det också. se om de har något test de kan göra.
Svar på tråden hjälp, vad kan det var för fel på min dotter? hon kräks utan anledning