• DrömFåret

Tre barn under 5 år och en stor hund... Vilken bil väljer man?

Vi har två barn, 3 och nästan 4,5 år, och en rar rottweiler. I december kommer det en baby. Idag har vi en Ford Mondeo kombi -06 och det funkar med två barn och hund, speciellt utan vagn. En sitter bakåtvänd och en i bilbarnstol, men vi vet inte hur det ska gå att få in ett babyskydd. Vad äger ni andra småbarnsföräldrar med hund? Hjälp och ge gärna förslag. Vi vill inte ha en Caddy och vill gärna undvika att köpa en buss.

• Svar på tråden Tre barn under 5 år och en stor hund... Vilken bil väljer man?
  • Zelmilainen

borde ni inte kunna ha alla tre bak, vet andra som haft tre olika skydd bak då de haft barn i olika åldrar. en del är väldigt noga med att barnet ska sitta bakåtvänd tills 4 år, men om ni hittar 2 framåtvända stolar som kanske inte är så breda och som kan sitta bakom föraren och passageraren kanske ni kan ha ett babyskydd i mitten bak? och sen vagnen på längden på sidan i bagagen (vi har en for focus 05 kombi) och bla emmaljunga nitro city (som kan bli ner till 82cm) går in på längden på sidan i den. babytravel milano blir bara 70cm lång och borde även den fungera. spänner man fast vagnen mot ena sidan i bagagen får hunden plats ändå. vi får göra så i vår bagage sen då vi har två mellanstora hundar (ca 50cm höga och 17 kg).

Vill ha bebis nuuu!!!
  • DrömFåret
    Zelmilainen skrev 2010-08-03 22:39:47 följande:
    borde ni inte kunna ha alla tre bak, vet andra som haft tre olika skydd bak då de haft barn i olika åldrar. en del är väldigt noga med att barnet ska sitta bakåtvänd tills 4 år, men om ni hittar 2 framåtvända stolar som kanske inte är så breda och som kan sitta bakom föraren och passageraren kanske ni kan ha ett babyskydd i mitten bak? och sen vagnen på längden på sidan i bagagen (vi har en for focus 05 kombi) och bla emmaljunga nitro city (som kan bli ner till 82cm) går in på längden på sidan i den. babytravel milano blir bara 70cm lång och borde även den fungera. spänner man fast vagnen mot ena sidan i bagagen får hunden plats ändå. vi får göra så i vår bagage sen då vi har två mellanstora hundar (ca 50cm höga och 17 kg).
    Det skulle kanske vara en möjlighet... min sambo är helt inställd på att få byta bil, själv är jag inte lika säker på om vi verkligen måste. Drömmer

Har någon annan några förslag/lösningar?
  • Zelmilainen

vad gäller vagnen bak. mät hur djup bagagen är på kortaste stället så ser ni ganska lätt om ni kan få in den på långden på sidan. rottisen borde ju ha ganska ok med plats bak iaf. jag skulle dock sätta in hundgaller från mim om ni inte redan har det. (för och skydda både er, barnen och hunden).

Vill ha bebis nuuu!!!
  • Joico

Jag hade då absolut inte vänt treåringen "bara för att".
    Hunden sitter i bur hoppas jag? Då behöver ni ju stort bagage med plats för bebisens barnvagn också.
    Hur är det med framsätet, kan ni koppla ur airbagen och ha t.ex 3åringen bakåtvänd där?

Nu vet jag iofs inte hur stor en Mondeo är, men kanske är det bäst att kolla på en annan (större?) bil.
    Citroën C5 och Toyota Avensis är i mina ögon enorma bilar

• Ängeln 80

Mondeo är ju en av dem största bilarna om man mäter yta mm invändigt så det är klart att ni kommer få plats....

• DrömFåret
    Joico skrev 2010-08-04 21:13:59 följande:
    Jag hade då absolut inte vänt treåringen "bara för att".
    Hunden sitter i bur hoppas jag? Då behöver ni ju stort bagage med plats för bebisens barnvagn också.
    Hur är det med framsätet, kan ni koppla ur airbagen och ha t.ex 3åringen bakåtvänd där?

Nu vet jag iofs inte hur stor en Mondeo är, men kanske är det bäst att kolla på en annan (större?) bil.
    Citroën C5 och Toyota Avensis är i mina ögon enorma bilar
    Ängeln 80 skrev 2010-08-04 21:19:3a1 följande:
    Mondeo är ju en av dem största bilarna om man mäter yta mm invändigt så det är klart att ni kommer få plats....
    Mondeon är i klass med de bilarna Annan skrev. Det stora problemet är att vi i dagsläget har hunden bak i bur, och då får man inte plats med så mycket mer där. Men man skulle kanske kolla på en annan bur, som är platsbyggd, för han skulle säkert gott och väl få rum på halva ytan där bak. =)
    Kanske man skulle låna ett babyskydd av någon och se hur man kan skulle kunna sitta...
  • Lysmasken

Vi har en bmw 520 touring och jag tycker att vi sitter trångt.

Har en 2,5 åring en som blir 5 år i dec och en snart nyfödd bebis. Följande stolar har vi en britax multi-tech, en rally sport och en akta graco med bas. Gracon har vi plasserat fram och dom andra 2 vid dörrarna. Tänkte först ha alla 3 bak men det är lögn, det går inte. Vi har även en golden retriver på runt 40 kg och en jämthunds valp som ligger på runt 20 kg. Som tur är så åker vi inte med hundarna mer än till vetrinären.

Nu så letar vi efter en x5 men dom är så dyra och jag tror inte att det är mer plats i den än i våran men maken är övertygad om att den är större.

Isabelle 051204 Filippa 080401 BF 100809
  • Joico
    DrömFåret skrev 2010-08-05 09:32:24 följande:
    Mondeon är i klass med de bilarna Annan skrev. Det stora problemet är att vi i dagsläget har hunden bak i bur, och då får man inte plats med så mycket mer där. Men man skulle kanske kolla på en annan bur, som är platsbyggd, för han skulle säkert gott och väl få rum på halva ytan där bak. =)
    Kanske man skulle låna ett babyskydd av någon och se hur man kan skulle kunna sitta...
    OK, då har ni alltså en stor bil redan. Men min andra fråga då.. kan ni koppla ur airbagen och ha ett barn där? Har hunden en helbur nu?
  • Zelmilainen
    Lysmasken skrev 2010-08-05 09:40:37 följande:
    Vi har en bmw 520 touring och jag tycker att vi sitter trångt.

Har en 2,5 åring en som blir 5 år i dec och en snart nyfödd bebis. Följande stolar har vi en britax multi-tech, en rally sport och en akta graco med bas. Gracon har vi plasserat fram och dom andra 2 vid dörrarna. Tänkte först ha alla 3 bak men det är lögn, det går inte. Vi har även en golden retriver på runt 40 kg och en jämthunds valp som ligger på runt 20 kg. Som tur är så åker vi inte med hundarna mer än till vetrinären.

Nu så letar vi efter en x5 men dom är så dyra och jag tror inte att det är mer plats i den än i våran men maken är övertygad om att den är större.
    det går visst att ha tre stolar bak, det beror på vilka stolar och vilken bil man har *L* men det kanske inte går i er bara
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • Lysmasken
    Zelmilainen skrev 2010-08-05 10:53:26 följande:
    det går visst att ha tre stolar bak, det beror på vilka stolar och vilken bil man har *L* men det kanske inte går i er bara
    som sagt jag har provat och det går inte i våran. Iaf inte med dom stolarna som vi har
  • Zelmilainen
    Lysmasken skrev 2010-08-05 11:09:06 följande:
    som sagt jag har provat och det går inte i våran. Iaf inte med dom stolarna som vi har
    nej, det förstod jag, men hur många olika stolar har du testat med? det går inte med vilka som helst... det var mest när du skrev "Tänkte först ha alla 3 bak men det är lögn, det går inte." det kan tolkas som att det gäller alla bilar och så är ju inte fallet... *L*
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • Amarillo

vi väntar tredje (-95 o -00 sedan tidigare) vi med och har två hundar en schanuzer och en Groendael, och vi valde att lämna min trotjänare, en saab 9-5 kombi -01 och byta upp oss till en Chrysler grand Voyager -04 under småbarnsåren. Jag vill tillbaka till saaben så fort jag kan för jag gillar dessa bilar. Mondeon är i samma klass som saab 9-5. Vi beräknar att ha denna bil i ca 4-5 år.

Önskar Er lycka till

• Lysmasken
    Zelmilainen skrev 2010-08-05 11:12:30 följande:
    nej, det förstod jag, men hur många olika stolar har du testat med? det går inte med vilka som helst... det var mest när du skrev "Tänkte först ha alla 3 bak men det är lögn, det går inte." det kan tolkas som att det gäller alla bilar och så är ju inte fallet... *L*
    Jaha du tänkte så. Jo det funkar säkert att ha 3 bil barnstolar där bak men då menar jag i våran bil. Tänker dock inte köpa fler stolar för att alla 3 ska sitta där bak. Maken får klämma ner sig mellan stolarna där bak.
    Men oftast är det jag själv som kör med barnen. Åker inga långa rundor. Men vi funderar på att ta över svärföräldrarnas husvagn och då måste vi byta bil alternativ sätta på en dragkrok på våran bil. Därför funderar vi på en x5 men att det ska finnas plats att sitta i mitten alt alla 3 bak.
  • Zelmilainen
    Lysmasken skrev 2010-08-05 11:38:35 följande:
    Jaha du tänkte så. Jo det funkar säkert att ha 3 bil barnstolar där bak men då menar jag i våran bil. Tänker dock inte köpa fler stolar för att alla 3 ska sitta där bak. Maken får klämma ner sig mellan stolarna där bak.
    Men oftast är det jag själv som kör med barnen. Åker inga långa rundor. Men vi funderar på att ta över svärföräldrarnas husvagn och då måste vi byta bil alternativ sätta på en dragkrok på våran bil. Därför funderar vi på en x5 men att det ska finnas plats att sitta i mitten alt alla 3 bak.
    det borde väl gå att kolla upp innan ni köper bil om ni verkligen tjänar på att byta bil i det fallet. tex genom att kolla upp mått eller liknande.
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • Lysmasken

Japp tänkte leta upp en sådan bil här där vi bor och testa med stolarna. Vill ju inte vända 2,5 åringen helst innan hon fyller 4. Men vi ska kolla upp detta innan vi bytar.

• Cecci78
    Zelmilainen skrev 2010-08-03 22:39:47 följande:
    Men det är ju för att den finns en väldigt bra anledning till att inte vända innan tidigast 4 år, det är för att nacken inte klarar en krock när de är så små. Att sätta en 3-åring framåt anser jag vara otroligt dumt och farligt om man har oturen att krocka. NTF rekommenderar att inte vända framåt innan barnet är helst 5 år.
  • hannis

Vi har en Renault Grand Espace som vi ar kanonnojda med. Har visserligen bara ett barn men tre stora hundar och barnvagn och har anda gott om plats. Riktigt bra att kora ar den ocksa och drar inte mer soppa an en V70.

Finsn flera andra bilar i samma klass tex Citroen C8, Peugeot 807 mfl. Det ar perfekt med saten som gar att ta ut ett och ett da det man far valdigt fleibla ytor att packa pa i bilen.

Svar på tråden Tre barn under 5 år och en stor hund... Vilken bil väljer man?