• Jelny

Weekend i oktober?

Jag söker resetips för en mysig weekend ev. en vecka i oktober då min fantasi sinar.
    Tanken är att jag och sambon ska komma iväg lite efter en intensiv jobbperiod med tighta deadlines, och få lite avkoppling. Vi hade tankar på underbara London först, men eftersom det inte var så länge sen vi var där, så överväger vi något nytt!

Gärna intressant matkultur då matlagning är stort gemensamt intresse.
    Väldigt öppen för all sorts förslag, där det finns bra väder i slutet av oktober! :)

• Svar på tråden Weekend i oktober?
  • tre barn o hund

Varför inte Bergamo, det är en underskattad jättemysig liten stad!
    Ryan flyger billigt dit och det är bara en kvart in till centrum från flygplatsen med bussen. Ni kan köpa 3-dagars bussbiljett för 5 Euro (tror jag det var) så reser ni fritt i hela Bergamo med bussar och kabelvagnen upp till gamla stadsdelarna och San Vigilio på toppen.

Ute vid flygplatsen ligger ett enormt köpcenter om ni gillar att shoppa, även i nedre mordernare stadsdelen av Bergamo finns massor med butiker. Restauranger kryllar det av överallt och små delikatessbutiker och pizzashops där man kan välja o vraka mellan 100 olika sorter och ta med sig hem.
    Gamla staden Citta Alta är jättemysig med trånga kullerstensgränder, restauranger och caféer och barer. Ännu högre upp ligger San Vigilio där det finns en restaurang med helt underbar utsikt!

Från Bergamo kan ni ta tåget till Milano för en heldags shopping, tar en timme och ni går av mitt i centrala Milano. En heldagsbiljett på tunnelbanorna i Milano kostar 1 Euro/pers. och då kan ni åka hur mycket ni vill kors och tvärs. Är ni fotbollsintresserade kanske Milan eller Inter har hemmamatch på San Siro! Är det inte derby eller någon riktig höjdarmatch så är det inte svårt att få biljetter, kan köpas på stadion men det funkar bara med kontanter och ni måste ha passen med er.

Jag reste till Bergamo när jag skulle på fotboll i Milano med mina barn och min mamma, vi letade boende i Milano men det var jättedyrt och svårt att hitta rum för oss alla. Jag ångrar intye en sekund att vi valde att bo i Bergamo istället, det är 1000 ggr mysigare än Milano som är både dyrt och snobbigt. Jag sa när jag var där att nästa gång jag åker ska jag åka hit med min man på romantisk weekend :)

• Jagsjälv

Jag är också helförälskad i Bergamo! Har varit där tre gånger nu... Båda restaurangerna uppe i San Viglio är toppen!

Vilken annan stad som helst i Italien annars. Lagom väder i oktober, mat, vin, sevärdheter och shopping. Rom, Florens... Men som sagt, jag slår också ett slag för Bergamo!

Svar på tråden Weekend i oktober?