• Sofia 81

Komplettera amning med ersättning?

Min son är 3,5 månad och fram till han var 2,5-3 mån ammade jag honom ungefär var 4e timme. Han vaknade en, max två ggr per natt för mat. Nu har detta förändrats och han äter mycket oftare, ca 2-3 timmars mellanrum. Jag vet inte om jag börjar få mindre mjölk eller att han behöver mer mat? Vi har precis varit på BVC och han går upp i vikt som han ska. Nu har jag köpt ersättning för att testa att ge honom det innan han somnar på kvällen för att se om han sover bättre, plus att det kan vara bra att ha om jag behöver gå iväg några timmar. Så nu undrar jag om det är några andra som kompletterar amning med ersättning och hur det i så fall går? Det andra jag undrar över är om någon har tips på hur man kan lyckas ge honom flaskan? De gånger jag har testat nu så vill han inte alls ta flaskan. Jag har köpt två olika flaskor, den ena (NUK, som tydligen ska vara mest lik bröstet) funkar lite bättre, men han får inte i sig mycket. Vi har testat med drickskål också och då dricker han, men hälften hamnar på mig och under hans haka! Så, alla tips från er med erfarenhet mottages tacksamt :)

• Svar på tråden Komplettera amning med ersättning?
  • Linn80

Hej,
    Min son är 4 mån och jag började med ersättning när han var strax innan 3 mån för att han precis som din son krävde mer och mer mjölk och tillslut räckte inte min mjölk till. Jag tänkte att jag skulle varva ersättning och amning men tyvärr så var det jätte svårt för produktionen i brösten avtog ännu mer även fast jag försökte pumpa emellanåt. (Men pumpningen gick inte så bra, fick inte ut alls mycket).
    Jag har nu slutat amma helt, men det är ju inte säkert att det blir så för dig, jag ville bara berätta hur det gick för mig.

Flaskorna och napparna från MAM har funkat jätte bra för min lilla bebis. 

• TinaD

Min son är  6 veckor och har fått ge ersättning sen första dagen, nu har min mjölk kommit igång ordentligt men den lille verkar tycka det e så skönt att ligga bredvid mamma så han somnar utan att vara mätt och då vaknar han efter en liten stund så jag ger ersättning som tillägg.
    Det har funkat jättebra, ammar alltid först sen blir det flaska tills han säger stopp, han suger lika bra på bröstet som på flaskan så det känns helt okiSolig

Använder oxå mam:s flaska som jag köpt från apoteket som gör att hans mun formas precis som när han ammar, och att den tar släpper ut luften så lillen inte blir så gasig i magen, mam:s flaska funkar bäst, har provat andra. HAr använt drickskål oxå men fick oxå på mig hälften av  maten då han är så ivrig med armarna :D

Tror du får prova och prova att ge flaskan, till slut så kommer han nog att ta den ordentligt, känns nog bara så annorlunda för han, han vänjer sig nog. Du fick inga råd från BVC när du var där senast?

• Sofia 81

Tack för era svar! Jag får prova med en MAM-flaska då, verkar ju fungera för er varje fall! Jag har också gjort så att jag ammar först, sen försökt komplettera med flaska. Börjar jag med flaskan när han är vrålhungrig blir han tokig ;) På BVC frågade jag bara om de tyckte att det var OK att komplettera med ersättning (och det tyckte dom var jättebra), men frågade inget om nappflaskorna... Hur sover era söner om nätterna? Vore så skönt om man kunde få gå tillbaks till åtminstone 4 timmar i sträck!

• TinaD

jag kan på natten börja med ersättningen dels för att jag e så trött och sen ge bröstet, min lille tar vilket som först, bara han får mat Skrattande

att min vaknar så ofta o vill äta beror på att han e i en tillväxt period enligt bvc då han e lite smal för vikten har inte stabiliserat sig än men dessa periodeer kan visst komma lite då o då.....

sover ok på nätterna sover nog 4 timmar första matningen på kvällen sen beror det på hur mycket han orkar äta vid andra, men ca 3 timmar sen kan det ibland  bara gå två timmar o han e hungrig med, oftast vaknar han vid 6-7 tiden men visst hade 4 timmar varje sovapass känns skönt men det blir nog bättre sen, vi får kämpa påDrömmer

• Kinya

När bebisar är i den åldern är det vanligt att de krånglar lite med bröstet. Jag fick också för mig att jag hade för lite mjölk men det var helt fel. Min dotter var bara inne i en kinkig period. Dessutom så har bebisar olika tillväxtperioder så att han vill äta oftare är för att stimulera mjölkproduktionen. Det tar några dagar sen har den ökat efter hans behov om du låter honom få bröstet så ofta han vill. Ger du annat så riskerar du att minska mjölkproduktionen. Men sen är det ju så att det är ditt val. Din pojke kommer må precis lika bra om du kompletterar med ersättning som om du inte gör det. Jag tror dock att din mjölk räcker gott och väl till honom fortfarande. Men många barn föds ju upp på enbart ersättning så varför skulle inte din son må bra av både och. Som sagt det är ditt val men jag tror inte att du behöver vara orolig övar mängden mjölk. Det är väldigt få kvinnor som faktiskt har för lite mjölk. Många tror det för att barnet kommer in i en kinkig period och så är man nervös över att det inte ska räcka och så gör nervositeten att mängden minskar.

Eftersom din son är 3,5 månad (och går upp i vikt som han ska) hade jag personligen låtit bli ersättningen och bara ammat tills du kan börja ge honom smakisar. Eftersom han går upp i vikt som han ska så har du tillräckligt med mjölk. Sen när du kan ge honom smakisar så kan du ju börja med en smakis och sen amma efter det. Det tog inte lång tid innan jag gav min dotter en grötmåltid på kvällen innan läggdags eftersom hon sov bättre på det och magen klarade av det utmärkt.

Jag började med smakisar samma vecka som hon blev 4 månader och då med grönsaker (morot, potatis, palsternacka och broccoli). Efter två veckor fick hon fruktsmakisar och veckan efter det grötsmakis med lite frukt i. När hon var 5 månader så fick hon ett helt mål gröt (Sempers 4 månaders Mild havregröt) innan läggdags plus att jag ammade henne efteråt.

Anledningen till att jag började ge min dotter smakisar redan vid 4 månader var för att hon är väldigt glad i mat och att jag ville ha en lång period av tillvänjning så att hennes mage inte fick en chock när fast föda introducerades. Jag har läst om och pratat med så många vars små fått stora problem med hård mage i övergången mellan modersmjölken och fast föda så jag ville ge min dotters mage tid att anpassa sig. När jag märkte att den klarade av smakisarna bra utan att bli hård så ökade jag mängden.

• Southern Belle

Att börja ge ersättning sker på bekostnad av amningen så VILL du fortsätta amma är det bäst att låta bli ersättningen. Mjölkproduktionen styr sig själv om du låter din son amma när han vill. Låt honom amma lite oftare, gärna varje timma, i några dagar så kommer det igång mer mjölk! Ibland är det inte bara maten barnen vill åt när de vill amma oftare  - utan kanske behöver ditt barn tanka lite mer närhet och trygghet just nu! 2-3 timmar mellan måltiderna är inte särskilt ofta. Se det som att din pojke vill hjälpa dig att göra mer mjölk! Hjälp honom att hjälpa dig genom att låta honom amma!

Det är också ganska vanligt att det _känns_ som att det finns mindre mjölk efter några månader. Brösten blir sällan lika hårda längre som i början men allt är som det ska! Nu har mjölkproduktionen börjat att etablera sig efter din sons behov och du producerar inte längre "för mycket" mjölk. Brösten behöver inte bli hårda för att de ska innehålla tillräckligt med mjölk!

Lita på dina bröst! De är gjorda för att ge ditt barn tillräckligt med mat! Få kvinnor tvivlar jämförelsevis på att deras njurar klarar av att producera urin.. ;) 

Lycka till!

• Kinya

Nu när Southern Belle skriver om det så kommer jag ihåg att runt den tiden så slutade brösten spänna så mycket och bli hårda utan de kändes "tomma" vilket gjorde mig nervös och orolig vilket ledde till att utdrivningsrefelxen inte funkade som den skulle. Men när jag pratat med en hjälpmamma på amningshjälpen som lugnade ner mig så funkade det bra igen. Hon sa att efter en viss tid så ser brösten mindre ut som "Dolly Parton"-bröst och mer ut som taxöron...tyvärr... Men de producerar lika mycket mjölk för det. Att de blir hårda och stora i börjar beror till stor del på svullnader i vävnaderna och den svullnaden kommer inte senare när de vant sig vid att producera mjölk. Så har jag fått det förklarat för mig iaf. 

• Sofia 81

Ja, ni har rätt, eftersom han går upp i viktsom han ska så har jag väl tillräckligt med mjölk. Och jag vet att många ammar med 2-3 timmars mellanrum, så det är kanske inte ofta. Bara det att han från 1 vecka till ca 2,5 mån ammade var 4e timme, så man börjar ju undra! Och ja, kinkig period är det verkligen, han är egentligen bara nöjd vid bröstet eller när jag bär på honom.

Vi tänkte också börja med smakisar vid 4 mån, så det är kanske en bra idé att sluta testa ersättning och se hur det blir med smakisar och sen gröt.

Tack för alla tips! Det är första barnet och ibland känner man bara sig så osäker på hur man ska göra!

• miniskrutten

Min lille är 4,5 månader nu och vi har gett honom lite extra ersättning innan saänggåendet i några veckor nu... Innan vaknade han med 1,5-2 timmars mellanrum på natten, så jag var helt slut...

Nu äter han mellan 40-70ml ersättning och ammar sedan som vanligt inför natten efter det. Har fungerat riktigt bra för oss, som längst har lillkillen sovit 7h utan mat, men oftast blir det med 4-5h mellanrum nattetid. Kommer nog fortsätta med det så länge (dagtid gör det mig inget att amma ofta), hoppas att det fortsätter att fungera!

Har än så länge inte märkt några problem med mjölkproduktionen, men det vet man ju inte om det kanske ändras...

• Sofia 81

kristinmia: Nej precis, dagtid gör det ju inget att man ammar ofta, det är nätterna som blir jobbiga, känns som att man just somnat när det är dags för nästa matstund. Gick det bra för din son att ta flaskan direkt?

• Josefiiijn

Jag började kompletera med ersättning när min son var 7 veckor. Fick amma konstant innan det och han gick inte upp i vikt så bra. Efter att jag började med ersättning så äter han men relativt jämna mellanrum och går upp i vikt bättre. Jag hade inga problem med att få honom att ta flaskan. Har använt både NUK och ainu (ett finskt märke). Jag har nog fått mindre mjölk nu när jag också ger ersättning men jag mår psykiskt bättre av att inte behöva amma honom precis hela dagarna. Han använde mig lite som napp innan. Lycka till!:)

• Kinya
    Josefiiijn skrev 2010-08-04 13:57:57 följande:
    Jag började kompletera med ersättning när min son var 7 veckor. Fick amma konstant innan det och han gick inte upp i vikt så bra. Efter att jag började med ersättning så äter han men relativt jämna mellanrum och går upp i vikt bättre. Jag hade inga problem med att få honom att ta flaskan. Har använt både NUK och ainu (ett finskt märke). Jag har nog fått mindre mjölk nu när jag också ger ersättning men jag mår psykiskt bättre av att inte behöva amma honom precis hela dagarna. Han använde mig lite som napp innan. Lycka till!:)
    Jo men , det finns ju en väsentligt skillnad mellan din situation och TS situation. TS son går ju faktiskt upp i vikt som han ska. Alltså har TS tillräckligt med mjölk åt honom.
  • miniskrutten
    Sofia 81 skrev 2010-08-04 13:42:24 följande:
    kristinmia: Nej precis, dagtid gör det ju inget att man ammar ofta, det är nätterna som blir jobbiga, känns som att man just somnat när det är dags för nästa matstund. Gick det bra för din son att ta flaskan direkt?
    Njae, vi det första dagarna gick det lite sådär, fick prova oss fram lite. Vi har använt MAM:s falskor hela tiden, men fick byta "munstycke" (eller vad det nu heter) från stl 3 till stl 2. Sen vill han absolut inte ligga bakåtlutad som paketen rekommenderar (här även provat n massa andra sätt). Har nu märkt att om han får "sitta" på en av mina höfter medans han äter så äter, så äter han friskt och glatt. Ersättningen får inte vara för kall heller, för då vill han inte... Mycket små detaljer, men det är något som fungerat för just vårt barn iaf (alla små är ju olika)!

Hoppas att det löser sig för er!
  • TinaD

hur har det gått för dig Sofia 81??

• Sofia 81

Vi köpte en MAM-flaska och den fungerade något bättre, han fick i sig lite (men inte så att han åt mindre på naten för det...). Men nu i veckan som kommer tänkte vi börja med smakisar och om det funkar bra kanske man kan börja med gröt på kvällen och se om det blir bättre sömn. Så vi har avvaktat lite med flaskan... Men tror faktiskt han sover något bättre nu och kan tro att det är för att det har blivit mörkare...

Svar på tråden Komplettera amning med ersättning?