• apanssonsmamma

Trots, hjälp!!

{#emotions_dlg.flower} Hej!

Min dotter är 2½ år och är inne i en helvetisk trotsålder.
    Det va nära på att jag sålde henne på blocket i somras kan jag nämna..

Hon skriker NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ och grimaserar.. Springer mot mina ben och biter och nyper mig. Blir arg för MINSTA lilla och stampar och skriker "DUMMA MAMMAAAAAAA!!!"

Är det bara o gilla läget eller finns det något jag kan göra.
    Självklart är jag principfast och säger åt henne när hon bits och försöker fånga upp henne innan hon hinner bita mig. Satt henne ner och sagt att hon får lugna ner sig när hon håller på som värst.
    Efter en stund kommer hon till mig och säger förlåt.

Finns det nåt o göra eller är det som sagt bara att gilla läget?

• Svar på tråden Trots, hjälp!!
  • Lilly mama

Jag tror att du helt enkelt måste bita ihop och rida ut den här stormen. Det går ju över (för ett tag innan nästa trotsperiod kommer)... Sen kan det kanske vara så att din dotter är exceptionellt trotsig på ett sätt som indikerar någon form av problem, men det är rätt osannolikt. Verkar hon "normaltrotsig" så får du vänta ut henne och fortsätta med att vara tydlig med vad som är OK och inte. Välj dina strider, så blir det kanske lite lättare. Fast jag vet hur det är. Tredje världskriget kan bryta ut över helt triviala vardagsbestyr, som att sätta på micron eller ta fram pasta... Inte lätt att förutse alla gånger.

• apanssonsmamma

Ja, jag vet inte om det är nåt slags uppror eftersom jag och hennes pappa är separerade..
    Men det har vi vart sen hon va 5 månader..
    Kanske nu hon börjar inse att hon har två hem?!
    Jag vettefan vad det kan va, det känns så extremt trotsigt :(

• Birgitta L

Svar till apanssonsmamma:

Det är bara att gilla läget, det där trotset som egentligen är en viktigt fas mot självständighet mildras om några månader och då har du en hjälpsam och trevlig 3-åring i stället.

• Hanna36

Hon testar ju dig för att se var gränsen går. bra att du säger ifrån och markerar att det här är INTE okej, det är precis det hon är ute efter! =)
    det är skitjobbigt och tar verkligen på krafterna, men stå på dig och härda ut, det blir bättre. Sen komemr trotsen att komma och gå i perioder.

~ Mamma till 3 goingar ~
  • sys

Jag känner igen mig, åh vad jag känner igen mig. Dottern blir tre i oktober, och här har vi också "dumma mamma". Fast jag tror att hennes favoritord är "dumma XXX". Det kan vara allt från nappen till råttan till mamma till henne själv.

Jag tror på att försöka behålla lugnet och vara konsekvent. Men ibland tappar jag också humöret =( 

odi et amo
Svar på tråden Trots, hjälp!!