• Molgan99

Sabbar man ngt om man låter honom ha blöja ibland ??

Har just nu kommit så långt så att han alltid går utan blöja hemma och sedan igår även på dagis.
    En olycka blev det igår - detta på kvällen när han slappade framför TV:n.

Hur går man vidare nu ?
    Jag är lite för feg för o sätta honom i bilstolen, åka iväg till shoppingcentrum osv...
    Pappan vill knappt ha honom i soffan utan blöja, men där låter jag honom sitta på plastad frotté, så räddar det iaf det mesta av soffan :)

Kan jag ta på blöjan, "bara för säkerhetsskull" när vi inte är hemma eller på dagis ?
    Han är väldigt verbal och förstår ju skillnaden mellan att ha blöja och inte, men som tex häromdagen när vi var iväg i leksaksaffärer hela em, så tänkte han ju inte på att han var kissig ( o jag frågade ju iof inte heller honom... )
    Han säger till ibland men för det mesta får man påminna....

Vill inte förvirra honom....

• Svar på tråden Sabbar man ngt om man låter honom ha blöja ibland ??
  • Lilly mama

Personligen tror jag att det går snabbare om man slutar helt när man väl kommit igång. Några olyckor får man liksom räkna med och det mesta går ju att tvätta. Sen kan nog barn faktiskt förstå att alla situationer inte är lika och att låta honom ha blöjor vid vissa tillfällen borde inte försena det hela så jättemycket.

Problemet med olyckor kommer dock kvarstå under rätt lång tid. Även större barn glömmer ju bort att gå på toa ibland, så frågan är var man ska dra gränsen?

• Molgan99

Mmm, det är väl så...
    Vi lär väl inte vara de första som kissar ner golvet i leksaksaffären ;)
    E lite jobbig situation bara.... :/

• Anne69

Jag tror att det är jätteförvirrande att sätta på o ta av blöjan om vartannat. Jag har pottränat ett barn i januari-februari och då fick man ju fundera med tanke på att hon hade overall. Jag valde att köra konsekvent utan blöja och det funkade - vi hade inte en enda olycka i overallen! Undantaget vi har haft är på nätterna, eftersom natt-torrhet inte är en intelektuell mognadsfråga utan en hormoniell sak. Detta förstår nu inte min yngsta, som precis slutat med blöjan......hon vill vara utan blöja även på nätterna - men i det läget ger vi inte med oss.

Under de här "osäkra" månaderna som kommer nu tycker jag  att ni försöker se till att han kissar regelbundet och kanske kan ni få honom att undvika soffan ett tag (visst, det kräver att ni inte häckar där). Plocka bort mattorna också! Om ett tag är den här perioden över o ni kommer tycka tiden utan blöjor är fantastisk! Men behåll er egen energi o engagemang kring detta med potträningen. Ni kommer behöva påminna i månader framåt.....och torka i flera år!

• Molgan99

Jo, hemma är inga bekymmer - det fixar vi - men i någon annans soffa, i bilstolen, i affären osv...
    Finns många scenarion där jag känner att en blöja är ett säkert kort... :)
    Kan man inte bli torr om man har blöja istället för kalsong ?
    Bara för säkerhetsskull....
    Bara för att han har blöjan behöver vi ju inte sluta påminna, utan skulle ju istället kunna säga att nu när vi inte är hemma eller på dagis, så har vi blöjan på, om ifall vi inte hinner kissa, men bäst är ändå att gå på toa...

Någon som fått ett torrt barn fast blöjan suttit på ?

• Anne69

Frågan är ju hur länge ni tänkt hålla på så? Ett, två, tre, fyra år? Jag tror att han har mycket svårare att bli torr om han lär sig att det är ok att kissa i blöjan lite nu o då. Mkt smartare - men visst, jobbigare - att vara konsekvent i början. Det kommer säkert att löna sig såtillvida att han snabbare blir torr på riktigt. Förr eller senare vill inget barn ha blöjan - länge sen jag såg någon tonåring med blöja

• Salt Groda

Se till att han kissar innan ni sätter er i bilen, använd toaletten direkt ni kommer hem till någon annan osv. Då minimeras risk för olycka. Och om han kissar på sig är det inte hela världen.
    Vi hade trainingpants i tyg i början när vi lät vår son gå utan blöja när vi var iväg. Det är som kalsonger fast de är mer vadderade. De är alltså inte täta, men de suger upp en del, så de kan fånga en liten olycka eller i alla fall göra så att det inte rinner igenom direkt i en stor pöl. Enligt sonen är de samma som kalsonger, han förstår inte skillnaden direkt. Vi har även ett skydd i bilstolen, för efter en kissning i bilen så insåg jag hur jobbigt det var att få av tyget för att tvätta...

• Lindreas

Just i barnstolen kan man väl lägga i ett underlägg som suger upp? Såna där som man har inom vården till exempel? Sen tror jag inte heller på att sätta på barnet blöja igen, särskilt inte om han alltid är utan hemma till exempel. När man är på stan får man se till att planera in toalettbesök tror jag, eller helt enkelt kissa i en buske (om man hittar någon).

Och nej, jag har inte pottränat några egna barn, men en hel bunt förskolebarn. :)

• Anne69

I bilen har vi haft en bit plastad frotté - men det hände aldrig ngn olycka. Nu, med nr 2, är bilstolen ändå strippad eftersom hon blir så åksjuk o med jämna mellanrum ändå spyr ner allt. Så där gör vi inget extra för kisset......

Och ang. detta med hur ofta man behöver sätta dem på toan/pottan så finner man ju snabbt ut det. Med min första var det var 45:e minut de första veckorna - jobbigt. Men snabbt drar det ut på tiden. Nu sätter vi den lilla ca en g per timme - det räcker för henne.

• Molgan99

Hmmm, ja, detta tåls verkligen att fundera på !

Lättast hade det varit om man hade kunnat isolera sig där hemma i typ en månad framöver :)

Men jag har ALDRIG sett något barn kissa ner sig i någon butik, detta måste ju ha hänt, om man inte garderar sig mot olyckorna....

Någon som varit med om en pöl på golvet i någon butik ?

• ClådBärry

Ja du sabbar något om du förvirrar honom att ena dagen med att låta honom säga till när han är nödig och andra dagen låter honom ha blöja.

Planera och var tydlig att han måste säga till om han bli nödig. Påminn hononm ofta, att han kissade på sig framför tvn var ditt ansvar och du borde påminna honom oftare eftersom det är lätt hänt att hålla sig för länge annars.

• Esska

Förra sommaren då min stora tjej var 2,5 år och precis hade slutat med blöja hände det en hel del olyckor. Bla på Liljewalchs Konsthall. Ganska jobbigt  men samtidigt är det inte hela världen. Olyckor händer och under tiden gäller det bara att påminna, påminna, påminna och ta med ombyteskläder när olyckan väl är framme.

När ni är hemma - kan ni inte ha pottan framme så att han inte glömmer av att gå på den? Min lilla tjej (nu 2 år) är också blöjfri och inte särskild verbal - hjälper det att ha pottan stående framme, och inte inne på toaletten, så att hon inte behöver be om hjälp (eftersom hon inte är så bra på att just kommunicera... utan kan gå och skvätta i pottan bäst hon vill.

• Lillsnufflan

Min son blev torr i stort sett av sig själv, så jag är lite bortskämd. Men jag tror egentligen inte, till skillnad från övriga här, att man nödvändigtvis sabbar så mycket om det sker någon enstaka gång. Flera av mina vänner har haft det någon gång under potträningen och de verkar ha fått sina barn torra snabbt ändå. Men då har det rört extrema situationer, t.ex. under en vinterutflykt i skogen utan toalett i närheten där mamman såklart inte ville att storebror skulle behöva åka hem för att lillebror kissade i overallen i 20 minusgrader. Inte för att man ska gå på stan och handla. Nu på sommaren går det ju om inte annat ganska lätt att hantera de flesta olyckor. Och håller man på och tar av och på blöja hela tiden kan det bli förvirrande tror jag.

• Esska

En sak till: Olyckorna kommer snabbt att försvinna. Om någon vecka/ några veckor kommer det att vara historia

Lycka till och grattis till en blöjfri kille! 

• Molgan99

Esska: Tack ! Dessvärre har han dissat pottan och går på toan - tror nog att den får stå kvar där den står :)
    Men, jo, det är ju jag som ska påminna, o påminna o påminna...

Men jag tänkte att om han har blöja, men att jag ändå påminner ?
    Liksom att blöjan är där istället för kalsongen ?....

Hmmm

• Molgan99

Har nu hittat något !

Imse vimse har ju "vadderade kalsonger". De kallar dem training pants.
    Likaså har Libero potty training blöjor ! :)

Ska inhandla ngt utav dessa ( blir nog Imse vimses, då de verkar mest lika en kalsong )
    så lägger vi de riktiga blöjorna helt åt sidan !!

Ngn som provat Imse Vimses eller Liberos alternativ ?!

Svar på tråden Sabbar man ngt om man låter honom ha blöja ibland ??