• Tingeling83

Vad menas med stora tarmfickor ??

Vad menas med stora tarmfickor ??

Kärlek
  • Svar på tråden Vad menas med stora tarmfickor ??
  • Trillian80

Nu svarar jag som inte är läkare, så det kanske blir lite halvkorrekt...
    Men tarmen är ju veckad för att kunna ha så stor yta som möjligt, dessa veckningar kallas (så vitt jag minns) för tarmfickor. Det är i fickorna som en del av kroppens immunförsvar motar alla bakterier och virus, medan en del finns "på andra sidan". Jag har läst molekylärbiologi, och jag kan tyvärr inte svara på vad detta skulle innebära..

• Trillian80

Om du hade googlat så hade du fått träff på en gång...
    "Har man mycket eller stora tarmfickor så kan det uppstå inflammationer som kan leda till att man måste opereras"

http://www.efven.com/tarmfickor/
    (Jag svarade ju lite mer på molekylär nivå..)

• Maggis

Tarmfickor uppstår lätt om man äter mycket fiberfattig kost; det blir som en grop i tarmslemhinnan. När man tittar i ett coloskop så ser det ut som små hål och har man riktigt många så kan det ibland vara svårt att avgöra vad som är en divertikel och vad som är rätt väg att gå vidare i tarmen.  Oftast är de inte större än en ärta i storlek och de flesta har inga direkta bekymmer av dem. Och nästan alla har eller får sådana; oftast när de blir äldre.

Om man säger stora tarmfickor så skulle jag tro att man bedömer dem som större än genomsnittet. Det behöver fortfarande inte betyda att de ställer till med bekymmer. Det är dock jätteviktigt att sätta lite snurr på magen och undvika förstoppning. Mest för att det inte ska fastna avföringsrester i fickorna som blir inflammerade. För det gör ont.

//Maggis
  • Tingeling83

tack för svar!
    Min dotter förstoppad därav jag undra!Min pappa fråga om hon hade stora tarmfickor . jag bara va??!!
    Fatta inte men nu vet jag lite mera !!

Kärlek
  • Maggis
    Tingeling83 skrev 2010-08-04 19:58:23 följande:

tack för svar!
    Min dotter förstoppad därav jag undra!Min pappa fråga om hon hade stora tarmfickor . jag bara va??!!
    Fatta inte men nu vet jag lite mera !!

Nämen, det borde inte vara problemet hos henne. Ovanligt att barn har tarmfickor. Dessutom så är inte förstoppning ett symtom på tarmfickor.

Att personer med tarmfickor ofta är förstoppade beror troligen på att de äter för lite fibrer och det är oftast det som har orsakat tarmfickorna i första taget.
    //Maggis
  • Tingeling83
    Maggis skrev 2010-08-04 20:45:34 följande:
    Nämen, det borde inte vara problemet hos henne. Ovanligt att barn har tarmfickor. Dessutom så är inte förstoppning ett symtom på tarmfickor.

Att personer med tarmfickor ofta är förstoppade beror troligen på att de äter för lite fibrer och det är oftast det som har orsakat tarmfickorna i första taget.
    nej var bara min pappa som undra de då inte ens microlavemang hjälpte få ut bajset .
    Mitt barn inte bajsat på 6 dagar nästan!
    De är ofta så !
    men vi fått remiss vänta bara på en tid!
    Kärlek
  • Maggis
    Tingeling83 skrev 2010-08-04 20:47:05 följande:
    nej var bara min pappa som undra de då inte ens microlavemang hjälpte få ut bajset .
    Mitt barn inte bajsat på 6 dagar nästan!
    De är ofta så !
    men vi fått remiss vänta bara på en tid!
    Oj! Stackars liten.
    Hoppas ni snart får komma intill så ni får hjälp.
    //Maggis
Svar på tråden Vad menas med stora tarmfickor ??