• emmaevelina87

Min dotter är 4månader och nu är jag gravid igen!

HJÄLP MIG!!

jag är gravid igen och min dotter är bara 4 månader. Vad ska jag göra???
    Vi bor bor i en två och det är redan trångt. Ingen av oss har körkort. Vi har familjen långt borta.
    Min sambo har precis fått ett fast jobb och är nästan aldrig hemma.
    Jag är bara 23år gammal och har ingen utbildning.
    Jag älskar att vara mamma och jag älskar barn.
    Min dotter är det bästa som har hänt mig :)

Men hur ska vi göra nu ???
    Är vi redo för att ha ett barn till??
    Kommer min kropp att klara av att bära runt på "två" barn?? (jag hade foglossningar och problem med ryggen när jag var gravid förra gången och fick mest sitta still hela tiden och jag har inte återhämtat mig ännu)
    Det kommer vara exakt  1år i mellan, klara jag av två små??

Just ju pekar det på att vi ska göra abort, men jag vet inte om jag klara av de.
    Syskon hade vi ändå tänkt skaffa en dag. Men då när vi har körkort och ett hus och inte en lite lägenhet i stan.

Snäll hjälp mig att få något klarhet i detta..

Kramar

• Svar på tråden Min dotter är 4månader och nu är jag gravid igen!
  • dennismamma09

hejsan, jag och min föredetta hamnade i precis samma situation som ni är i för ett tag sedan och vi bestämde oss för att inte behålla just pga av att jag inte alls haft en rolig graviditet med första, det går inte en dag utan att jag känner att jag gjorde rätt för min första son, jag vill ju kunna ägna all min tid och ork åt honom nu första åren, jag tyckte inte att det skulle vara riktigt rättvist av mig att skaffa en till liten även fast jag verkligen ville för då viste jag att jag ej skulle kunna ha det engagemanget min son förtjänar=)

HOppas ni fattar ett beslut som känns rätt i era hjärtan
    Lycka till!

• EmelieLinneaCaroline

Hej! Jag har också en liten på 4 månader.. Visst säger alla att man ska ägna all sin tid på den första och vänta med den andra. Vi känner redan att vi vill börja på nr 2. Jag hade en toppen graviditet med tove och saknar magen,känner en stark längtan efter en till. Men vad det planerat för er?  Men det är klart att de blir många tankar och funderingar. Gå på magkänsla och prata verkligen igenom om er beslut.
    Jag har inte heller en utbildning eller bara den från gymnasiet.. Men tiden finns så det räcker om man vill plugga så känner jag..
    Hoppas ni kommer fram till något och att allt löser sig!

Lycka till!!Glad

• Ledilnaan

Om det känns rätt för er, så ska ni självklart behålla.
    Min man är äldst av tre syskon, de är födda ett år efter varandra, alltså -75, -76, -77, när de växte upp och även nu har de enorm glädje av varandra, är varandras bästa vänner.
    Om ni behåller så vet att det kommer bli några jobbiga år, men sen kommer det att vara lättare eftersom de har varandra att leka med mm.

• Therese6699

Jag var också i exakt samma sits. Hade fruktansvärd ångest, min son var iofs världens snällaste. Men jag var definitivt inte redo för ett till barn kände jag. Men jag kunde inte göra abort. Det slutade dock med ett missfall när jag var i vecka 11. Det kändes som om det var det bästa för oss just då. Nu har jag en son till som jag fick ganska precis 2 år efter den första och det är fullt upp kan jag lova.

Kan inte ge dig några råd egentligen, förutom att om ni bestämmer er för att behålla så kommer det nog att lösa sig, Hur har ni det i er relation? Är det någonting jag har märkt när man har två barn är att det krävs ett stabilt förhållande för det är inte alltid en dans på rosor.

Kram
    tess

• BebisiFebruari

Vi kommer ha ca 14 månader mellan våra 2 om allt går vägen denna gång.
    Folk argument om att det är orättvis mot det första barnet och att man inte kommer ha samma engagemang med det första barnet.. varför skulle man inte kunna ha det??
    Allt går om man vill och handlar om att planera.

Följ era hjärtan och gör det som känns bäst för er, visst tufft med 2 så små barn men lika tufft med barn där det skiljer nått/några år :)

Lycka till vad ni än väljer att göra!!!

• Valkyria84

Vi har 14 mån mellan våra pojkar! De är lika tufft som underbart! Det gäller att få till lite rutiner så går allt! Min gubbe jobbar oxå mycket så jag får vara mycket med barnen själv! Det går oftast bra! Det som kan vara lite svårt är när man ska lägga dem till lunch när den ena är trött o lite ledsen o man har den andra i armarna o vaggar! 

De är klart en två är inte så stort men vi bor i en trea och vi sover alla i ett rum o har de andra lilla rummet som lekrum.. Ni kanske kan ordna lekhörna i ert vardagsrum...

Att ha barnen tätt är ju tycke o smak! Vi skulle absolut göra om de o få 14 mån mellan barnen igen!! Vill inte ha längre mellan barnen!! De har så roligt tillsamans när de leker!

Lycka till med allt!! De blir bra hur ni än gör!!

(¯`°?.¸ ღ♥ LOKE 080907 ♥ FREJ 091102♥ღ ¸.?°´¯)
  • nathalie85

om du ändå vill ha ett syskon inom en snar framtid tycker jag att du ska behålla. man får barn när dom vill komma:)har själv två, en son 3år,dotter 7 veckor. och vill nog ha ett tredje ganska snart;)

• Gozan

hejsan hoppsan! våran son är 8 mån 9 månader i morgon den 23e vi väntar vårat andra med Bf i maj och ja är som du utan utbildning och är 23 år. gubben min har nyss blivit av med jobbet. vi har även två hundar och tre katter :) men vi ska ha jvar lillen/an i magen då vi känner att vi vill ha dem tätt och att de kommer kunna leka bättre osv. min BM sa det var bra för dem oxå.
    du första barn kommer ju inte å bli bortglömt bara för en till, jag skulle kunna råda dig och behålla. men som sagt ditt val. allt går baa man vill =)
    Lycka till!

• Ninnis75

HEJ !

Grattis till graviditeten,trots allt.

Att gå gravid och vänta barn måste ju kännas roligt och det måste ju kännas bra för både dig och din man.
    Givetvis svårt val. Jag ska inte råda dig till vad som är rätt el fel men diskutera med din man.

Oavsett el vad du väljer så känn ingen skuld el ånger om du bestämmer abort men tänk igenom och prata igenom om det är vad ni vill el om ni beslutar er för att behålla bebisen.

Att få barn så tätt är jobbigt,det är stor belastning på kroppen och med en så liten bebis att ta hand om får du inte vila när du vill och du kan inte heller bara sitta stilla och ta igen dig men så är det när man får fler barn.

Jag har 14 månader emellan våra barn så vår dotter hade precis fyllt 1 år då lillebror kom.
    Jag hade två jobbiga graviditeter men har fått två underbara barn som jag älskar mer än nåt annat.
    Om jag idag hade vetat vad jag vet idag hade jag väntat med barn nr 2 för det har varit oerhört jobbigt.
    vi har inte heller avlastning,ingen familj i närheten,min man jobbar oxo mkt,våra barn är vakna nattetid och morgonpigga och dottern som är äldst har enorm energi,ska klättra och springa osv.

Jag är 30+ med fast jobb, utbildning, min man har fast jobb,vi bor i en stor bostadsrätt.

Råd el ej. vill bara ärligt säga att det är mysigt och underbart med två små barn men det är kroppsligt jobbigt både i graviditeten och efteråt för man hinner knappt vila el återhämta sig. Jag hade ändå två lätta förlossningar.

Jag tror ni väljer rätt efter vad ni känner.

stort lycka till :::))

• Ninnis75

Håller med faktiskt.

Man hinner visst ha kvalitetstid och engagemang med första barnet oavsett om det kommer syskon mkt tätt.  Jag har somsagt 14 månader mellan mina,nästan som tvillingar, så man behandlar dom lika med skillnad att dom kräver olika stimulans osv. Vill inte påstå att det är svårt,det är bara att ge rätt tid och ta sig tid och ta till sig den enorma kärlek dom ger och man får så mkt tillbaka. Visst kan man känna att man är otillräcklig vissa stunder men så är det när man har flera barn. Thats it. Jag har i alla fall lärt mig att barn nr 1 måste man många gånger bry sig om lite mer,då menar jag inte att det är skillnad på hur man bryr sig om dom, men tillåter man äldsta barnet att vara med, att sitta med, att klappa, att känna, att få napp när lillesyskoner får det osv så bygger man även en bro av kärlek gentemot syskonen. Jag märker vår dotter klappar och kramar när det är bra och hon är så mån om lillebror. Det är underbart att se.

Säger också: det är fördel om man har en bra relation och hjälps åt för det är jobbigt många ggr.

Jag respekterar andra som tycker annorlunda,det här är bara min erfarenhet nu  efter 7 månader som 2 barnsmamma.

När det gäller din inkomst/utbildning så ordnar det sig.  Du kan läsa längre fram. Du har hela livet framför dig så känn ingen panik över det. Tänk att många bor trångt och man får hitta lösningar så länge till man får chans till förändring i livet. vi bodde trångt i början. Allt praktiskt och ekonomiskt ordnar sig huvudsaken är att nu känner att det blir rätt i era hjärtan så blir det bra vad ni än väljer.

Bara en tanke av mig.

Lycka till

• mazquE

vi planerade barn tätt. det är 11 månader mellan våra. de båda är otroligt snälla och allt går bra. vi har visserligen flyttat till en 5:a nu så vi har det inte trångt.
    oplanerat gravid nu med nr 3 och vi har bestämt att behålla. det kommer bli tufft men värt det :)

Svar på tråden Min dotter är 4månader och nu är jag gravid igen!