Jag flyttade till öviksområdet i slutet av -90-talet, bodde dessförinnan i Stockholmsområdet (där jag är uppväxt).
Trivs ni?
Jag upplevde att det var ganska svårt att komma inpå öviksborna, jag möttes med ganska mycket fördomar (kanske för att jag är stockholmare?) och skepsis. Jag upplever många av öviksborna som ganska självgoda och vill gärna visa upp sig själva (detta är något som jag också uppfattar att andra utifrån uppfattar också öviksbor). Annars är det väl som vilken småstad som helst. Och det tog en långt tid för att jag började trivas. Nu är det helt okej att bo här, min sambo är från trakten så det blir nog svårt att flytta på honom.
Hur är skolor och dagis?
Vi har inga barn, men har en del koll ändå. Bor du i närorterna (Gullänget, Sund, Domsjö, Järved och däromkring) så är det okej med skolor och dagis. Men bosätter ni er någon annan stans kommunen kan det bli svårt med skolor i närheten. I så sent som i våras la tre mindre skolor ned i kommunen.
Finns det barnvänliga områden i själva staden, eller är det lämpligast att bo utanför? Isf, tips på vart?
Mitt i själva staden kan du nog glömma då det gäller barnvänlighet. I närorterna är det barnvänligt och så givetvis ute i kommunen (kommunen är gigantisk), men då kan det bli svårt att hitta skolor i närheten (innebär skolskjuts), långt till affären och krav på bil osv. Jag har egentligen inget ställe som jag avråder ifrån, Valla och Sörliden betraktas som "ghetton" i många öviksbors ögon, jag ser inga problem med dessa (kanske för att jag är uppväxt i stockholmsförort?). Letar ni hus så tycker jag att Järved är ritkgit fint, lika så Gimåt och Sund/Gene.
Hur är det att bo där som barnfamilj?
Som småbarnsfamilj är det nog helt okej att bo här. Det är rätt så tryggt. Då barnen börjar komma upp mot tonåren är det väl sådär. Jag sitter med och styr en del kring evenemang i kommunen och har rätt så bra insikt i kommunala arrangemang för "äldre barn". Är man intresserad av idrott (framför allt hockey) så är Övik även bra för en tonåring, har man noll intresse för sport så blir det lite knepigare att hitta något att göra.
Det finns en del ungdomsgårdar, men de är få.. Förhoppningsvis blir det mer utbud för äldre barn/undomar. (något jag personligen jobbar för/med).
Hur är bussförbindelserna?
Beror på vad man är van med, men det är svårt att klara sig utan körkort och bil om man bor i en närort eller längre ut. På sommaren finns det knappt några bussar alls (bussen går någon gång i timmen i bästa fall). Under vintern/våren går bussarna ungefär en till två gånger i timmen under högtrafik (på kvällar och lördagar så går de mer sällan). Det går inte statsbussar på söndagar (statsbussar = bussar till närorterna), och landsortsbussarna går rätt så sällan (kan bli problem om man jobbar på någon annan stans än i stan). Så det är lite knepigt att ta sig från plats x till plats y utan bil.
Hade jag barn skulle jag nog inte flyttat hit, och om jag mot all förmodan skulle få barn skulle jag nog lämna Övik, för att hitta en stad med mer utbud av fritidsaktiviteter, större kulturutbud och med någon annan slags mentalitet. Visst har Övik utvecklats (som det skrivs ovan) de senaste tio åren, fler butiker, bättre öppettider osv. Tyvärr är det väl så att det är ett fåtal människor i denna staden som styr (och sitter på femtielva stolar) så utvecklingen av staden går dessa människors väg (och de flesta är väl medelålders eller äldre, och det känner jag präglar staden, ett bra exemepel är de usla arrangemangen för unga).
Får man fråga vad det är i Örnsködsvik som lockar?