• Schnooglewookiemush

Frågor till er som bor i Örnsköldsvik

Vi har länge funderat på att flytta till Örnsköldsvik, men vi skulle gärna vilja höra lite om hur det är att bo där.

Trivs ni?
    Hur är skolor och dagis?
    Finns det barnvänliga områden i själva staden, eller är det lämpligast att bo utanför? Isf, tips på vart?
    Hur är det att bo där som barnfamilj?
    Hur är bussförbindelserna?

Ptja, det är bara några frågor - men vi vill veta så mycket som möjligt.

Tack på förhand

• Svar på tråden Frågor till er som bor i Örnsköldsvik
  • M  och  M

Vad kul att ni funderar på att flytta till Övik! Jag är född och uppvuxen här och bor här nu också och trivs jättebra!

Det finns många skolor och förskolor i Övik, flera förskolor i varje ytterområde eller vad man ska kalla det och åtminstone en skola, på vissa ställen flera.

Som barnfamilj är det en bra stad tycker jag, tryggt, lugnt, lagoma avstånd, mkt natur, skog osv. Många som flyttat till andra städer för att plugga, jobba när de var yngre väljer att flytta hem när de får barn just för att det är en bra barnstad.

Det är klart att som på många andra ställen är det väl bra att bo en bit utanför stan om man har barn (om man inte är en inbiten stadsmänniska förstås) men även i stan finns det ju villor, grönområden, fina skolor och så. Ställen utanför som är bra skulle jag säga Gullänget, Kroksta, Bonässund, Järved, Svartby, Själevad t.ex.

Bussförbindelserna är rätt okej under vinterhalvåret iaf, går väl 2 i timmen från de flesta ställen i alla fall.

Nu är ju jag lite partisk då jag är härifrån, men jag kan rekomendera staden. Som förresten det hänt mkt med de senaste åren vad gäller aktiviteter, tillställningar, affärer, gallerier, Botniabanan osv.

• Las vacaciones de amor

Ska försöka svara på dina frågor:

Trivs ni? - Ja jättebra, har bott här hela mitt liv och har inga planer på att flytta.

Hur är skolor och dagis? - Har inga barn men de som jag känner som har barn på dagis har varit nöjda, i alla fall här i Domsjö.

Finns det barnvänliga områden i själva staden, eller är det lämpligast att bo utanför? Isf, tips på vart? - Domsjö är ett barnvänligt ställe, det är största stället ca 5 km utanför stan. Här finns natur, skola, flera dagis, idrottsplats, elljusspår mm.

Hur är det att bo där som barnfamilj? Det bor väldigt många barnfamiljer här så det måste vara bra. Domsjö känns tryggt. Gullänget skulle jag inte rekommendera, inte heller Bjästa.

Hur är bussförbindelserna? På vardagarna går bussarna 2 ggr i timmen, på helgerna tyvärr inte lika ofta.

Får man fråga vart ni bor nu? Undrar du något så är det bara att fråga Glad

Tycker att det mesta är bra här, det är lagom mycket affärer inne i stan, och känner man för mer än så är inte Umeå eller Sundsvall så långt bort. Finns jättefina naturreservat här omkring om man är intresserad av sådant.

Jag skulle utan tvekan rekommendera en barnfamilj att flytta hit.

• Anova

Jag flyttade till öviksområdet i slutet av -90-talet, bodde dessförinnan i Stockholmsområdet (där jag är uppväxt).

Trivs ni? 
    Jag upplevde att det var ganska svårt att komma inpå öviksborna, jag möttes med ganska mycket fördomar (kanske för att jag är stockholmare?) och skepsis. Jag upplever många av öviksborna som ganska självgoda och vill gärna visa upp sig själva (detta är något som jag också uppfattar att andra utifrån uppfattar också öviksbor). Annars är det väl som vilken småstad som helst. Och det tog en långt tid för att jag började trivas. Nu är det helt okej att bo här, min sambo är från trakten så det blir nog svårt att flytta på honom.

Hur är skolor och dagis? 
    Vi har inga barn, men har en del koll ändå. Bor du i närorterna (Gullänget, Sund, Domsjö, Järved och däromkring) så är det okej med skolor och dagis. Men bosätter ni er någon annan stans  kommunen kan det bli svårt med skolor i närheten. I så sent som i  våras la tre mindre skolor ned i kommunen.

Finns det barnvänliga områden i själva staden, eller är det lämpligast att bo utanför? Isf, tips på vart?
    Mitt i själva staden kan du nog glömma då det gäller barnvänlighet. I närorterna är det barnvänligt och så givetvis ute i kommunen (kommunen är gigantisk), men då kan det bli svårt att hitta skolor i närheten (innebär skolskjuts), långt till affären och krav på bil osv. Jag har egentligen inget ställe som jag avråder ifrån, Valla och Sörliden betraktas som "ghetton" i många öviksbors ögon, jag ser inga problem med dessa (kanske för att jag är uppväxt i stockholmsförort?). Letar ni hus så tycker jag att Järved är ritkgit fint, lika så Gimåt och Sund/Gene.

Hur är det att bo där som barnfamilj?
    Som småbarnsfamilj är det nog helt okej att bo här. Det är rätt så tryggt. Då barnen börjar komma upp mot tonåren är det väl sådär. Jag sitter med och styr en del kring evenemang i kommunen och har rätt så bra insikt i kommunala arrangemang för "äldre barn". Är man intresserad av idrott (framför allt hockey) så är Övik även bra för en tonåring, har man noll intresse för sport så blir det lite knepigare att hitta något att göra.
    Det finns en del ungdomsgårdar, men de är få.. Förhoppningsvis blir det mer utbud för äldre barn/undomar. (något jag personligen jobbar för/med).  

Hur är bussförbindelserna?
    Beror på vad man är van med, men det är svårt att klara sig utan körkort och bil om man bor i en närort eller längre ut. På sommaren finns det knappt några bussar alls (bussen går någon gång i timmen i bästa fall). Under vintern/våren går bussarna ungefär en till två gånger i timmen under högtrafik (på kvällar och lördagar så går de mer sällan). Det går inte statsbussar på söndagar (statsbussar = bussar till närorterna), och landsortsbussarna går rätt så sällan (kan bli problem om man jobbar på någon annan stans än i stan). Så det är lite knepigt att ta sig från plats x till plats y utan bil.

Hade jag barn skulle jag nog inte flyttat hit, och om jag mot all förmodan skulle få barn skulle jag nog lämna Övik, för att hitta en stad med mer utbud av fritidsaktiviteter, större kulturutbud och med någon annan slags mentalitet. Visst har Övik utvecklats (som det skrivs ovan) de senaste tio åren, fler butiker, bättre öppettider osv. Tyvärr är det väl så att det är ett fåtal människor i denna staden som styr (och sitter på femtielva stolar) så utvecklingen av staden går dessa människors väg (och de flesta är väl medelålders eller äldre, och det känner jag präglar staden, ett bra exemepel är de usla arrangemangen för unga).

Får man fråga vad det är i Örnsködsvik som lockar?

• Schnooglewookiemush

Tack för era bra svar! Uppskattar det verkligen!

Vi bor för tillfället i Härnösand, och vi vill flytta till en mer levande och allmänt bättre stad. Härnösand är dött och kommunen gräver sin egen grav...

Att även Örnsköldsvik stänger ner skolor är synd. Visst, det händer överallt - men är det ett problem i Ö-vik?
    Här har man t.ex. lagt ner den bästa högstadieskolan, och ingen fattar varför - får ni intrycket av att kommunen i Ö-vik gör liknande "misstag" mot de boendes vilja?

Vi vill bo i en lite större stad än Härnösand, men det får inte heller vara för stort. Sundsvall funderade vi först på, men ingen av oss trivs där. Vi har varit i Örnsköldsvik litegrann, och intrycket av staden var positivt.

• Jojjo82

Jag är född och uppvuxen i Övik, men bor numera i Skåne sedan ett par år tillbaka. Övik är nog en typisk småstad som har många hemvändare. Det är många utflyttade som flyttar tillbaka till stan igen när de skaffar familj, så jag antar att stan är lämplig för barnfamiljer. Detta tror jag dock beror på att man som hemvändare har en trygghet att komma hem till som man inte har som inflyttad. Tråkigt nog så har vi (jag och min skånske make) märkt att det är rätt så svårt att komma övikingarna in på livet som inflyttad. Min man som är från Skåne bodde i övik i tre år (vi träffades där) och han fick många vänner, men det tog ett tag och han fick bjuda in sig själv på en del fester innan övikingarna vågade lita på Skåningen :) Men, nu har han dock vänner för livet där uppe!

Det som kanske också borde nämnas är att Övik är sveriges näst kyrkotätaste stad (efter Jönköping) och det präglar stan ganska mycket, både till det bättre och till det sämre :) Utelivet är rätt så dåligt, men stan är väldigt lugn och trygg istället och det händer inte så mycket bråk.

I Övik måste du ha bil! Jag är uppvuxen i en liten tätort i öviks kommun med 3 mil till stan och missade man 09.30-bussen på lördagen så fick man gott vänta till söndagen :) I tätorten går dock bussarna lite oftare.

Den stora fördelen med övik tycker jag är att du kan bo fantastiskt fint för en liten peng. Du kan få tag på ett hus vid havet för mindre än 2 mille och det är ruskigt billigt om jag jämför med det tredubbla där jag bor i Skåne. Dock är väl kanske inte jobb- och löneläget det absolut optimala, men jag och maken levde mycket billigare när vi bodde i övik än där vi bor nu i skåne.

Barnvänliga områden skulle jag säga Domsjö/Gene, Arnäsvall, Hörnett. Framförallt Domsjö/Gene, det är den största tätorten och där finns det mesta som apotek, vårdcentral, mataffärer, oändligt många pizzerior och bra skolor.

• Schnooglewookiemush

Tack igen för alla svar! Blir nog inte Örnsköldsvik ändå, utan jag tror vi riktar in oss på Östersund.

Svar på tråden Frågor till er som bor i Örnsköldsvik