• Vintersjäl

Tips på pyssel för 2 ½-åring?

Jag behöver lite hjälp med tips gällande pyssel för min son på 2 ½ år. När regniga dagar infinner sig och det inte går att vara ute hela dagarna så vill jag gärna pyssla med sonen men jag har ingen aning om vad jag ska göra... Vid det här laget känns målarfärger och leklera så ofantligt trist, sonen tröttnar snabbt och jag står handfallen med ingen som helst fantasi på vad vi kan hitta på istället.

Så jag tar tacksamt emot tips på pyssel

• Svar på tråden Tips på pyssel för 2 ½-åring?
  • Fr1dlyst

Har också en snart 2,5-åring.. Blev medlem i pysselklubben.se/ för nån månad sen, och alla regniga dagar är räddade! Otroligt fina, inspirerande och roliga paket man får hem. Helt klart prisvärt!

Axel 080415 och Ludvig 100315 <3
  • Anne69

Vi håller på med lite "naturpyssel" i lagom svårighetsgrad. En solig dag plockar vi kottar och ris/pinnar - 2åringen älskar det!  En regnig dag pyntar vi vårt ris o våra kottar. Vi har fjädrar (typ påskfjädrar), lim, flirtkulor, pennor att rita med o lite tyg. Storasyrran blir till sig om vi pudrar lite glitter på..... lagom sofistikerat!

• greeneyes

Pärlplattor, göra halsband av träkulor, finns enklare brädspel (ex Bondgården), sång och dans (ex moraträsk), öppna förskolans verksamhet, bygga lego/klossar, leka bondgård osv...

Blev mamma 070825 till en underbar dotter!
  • Kulta17

lera
    pärlplattor med stora pärlor
    göra halsband med stora hål
    finns en platta med "pärlor med pregar på" som man sticker i hål - bra för då trillar de inte bort,
    måla på stafli - ikea har ett bra
    leka med stämplar (göra egna av potatis eller svampar?)
    baka småkakor och använda pepparkaksformar (både deg och kaka är god...)
    baka annat (och smaka...)
    naturpyssel
    återvinningspyssel
    bygga torn med återvinningsmaterial (pasta kartonger, toarullar)
    bygga koja med återvinningsmaterial...

vissa saker behöver han ju hjälp med ibörjan, men de lär sig så snabbt!

• Vintersjäl

Tack snälla ni för bra tips!

• En bebis i magen

Ett limstift kommer man långt på. Och för att underlätta för dig själv, en stans så att du kan trycka ut stjärnor eller något. Glitter. Det finns små fina böcker med klistermärken i, vår dotter älskar dessa.

• Enensammamma

Allt det ni nämner är iaf min 2½ åring för liten för. Livsfarligt ju. Hon hade ju ätit på allt det där

• frk Carlsson

min tjej som är 2 år och 3 mån älskar att klippa i kartonger/förpackningar med såndär "mönstersax". det är ju inte som att det blir nåt men bara grejen i sig gillar hon skarpt. iofs är hon inspirerad av sin storasyster som oxå pysslar med sånt, tror inte att jag hade kommit på det själv.

klistra fast paljetter och fjädrar etc på papper är oxå en hit. och rita med tuschpennor (men det är eg överkurs...man får se till att de är vattenlösliga ).

att baka har ju alltid varit en hit härhemma tycker bägge tjejerna. att få hjälpa till att mäta upp mjöl, socker, knåda deg etc.

Tuva 060524 ,Vilda 080422 ,Sigge 100609
  • Tow2Mater

En hundskål med vatten och en annan skål med torrfoder kan sysselsätta i timtal! :)

• mittenavapril
    Tow2Mater skrev 2010-08-06 15:15:15 följande:
    En hundskål med vatten och en annan skål med torrfoder kan sysselsätta i timtal! :)
    Kattskålar funkar också Iaf här hemma.....
Svar på tråden Tips på pyssel för 2 ½-åring?