• Isola09

Aggressiv katt - Vad göra?

Vi har en 14 månaders pojke och tre stycken katter.
    Två av katterna är jättegosiga och snälla med våran pojke, trots att han kan bli hårdhänt. (Såklart säger man ju ifrån, men man hinner inte alltid med.) Nu är det ändå så att den tredje katten inte alls är lika tålmodig. Idag attackerade han våran pojke så att han fick två små jack som blödde på huvudet och ett litet rivsår på kinden. Om det var Isak som varit för hårdhänt i ett ögonblick då jag tittade bort - eller om det var helt oprovocerat, det vet jag inte. Det är inte enda gången det har hänt heller..

Men nu känner jag att det gått för långt och undrar om ni har några tips på vad man kan göra. Finns det bara ett alternativ - Att hitta ett nytt barnfritt hem åt katten - Eller har ni några tips/erfarenheter/lösning på det hela?

• Svar på tråden Aggressiv katt - Vad göra?
  • Namaste72

Klipp klorna på katten

{ Mamma till världens finaste dotter }
  • sär skriven

Soft Paws! Små kapslar man sätter på klorna på katten, som är mjuka. Då blir det inga klösmärken. Inte så bra om det är en utekatt kanske, men annars så?

• MaDa80

omöjligt att säga varför katten är "aggressiv", han kanske vart rädd för barnet, han kanske såg rummet som sitt revir mm mm mm.. är den kastrerad? bossar dom andra katterna med den här katten?

Den bästa lösningen är att inte lämna barn obevakade med djur..

• Isola09
    MaDa80 skrev 2010-08-04 16:54:25 följande:

omöjligt att säga varför katten är "aggressiv", han kanske vart rädd för barnet, han kanske såg rummet som sitt revir mm mm mm.. är den kastrerad? bossar dom andra katterna med den här katten?

Den bästa lösningen är att inte lämna barn obevakade med djur..

Han är liksom de andra kastrerad. Jag bevakar så gott jag kan, men jag är inte övermänsklig med ögon i nacken. Men jag försöker.
  • Fru U

Springer katten undan? Vill vara ifred?

Verkar han störas av barnet?

För i så fall är nog omplacering det enda humana.

Svaren bor i hjärtat
  • Längtar efter barn

Katten kanske blev "överraskad" och sa ifrån?
    Man vet ju inte om det var katten eller barnet som började.
    Hur reagerade barnet? Tror du att barnet kommer att vara mer fösiktig i framtiden efter "attacken"?
    och hur är katten mot barnet nu?
    bara nyfiken...

• lennartsdotter

Det är svårt att veta vilka åtgärder som behöver vidtas utan att veta hela förloppet. Brukar katten vika undan eller konfronterar den hellre barnet? I sådana fall är det helt klart olämpligt att katten bor med barn. Om katten däremot brukar vika undan och lappat till när den blivit trängd är det helt normalt beteende och jag skulle säga att åtgärden är ordentligt klippta klor och striktare tillsyn är vad som behövs.

Om katten hugger bör den flyttas på, men att varna i en trängd situation är normalt och med tiden kanske tom. bra då barnet lär sig att även djur har gränser. Att man inte kan gå hur långt som helst. Självklart är det huvudsakligen föräldrarna som ska sätta gränser och se till att djuren aldrig behöver sätta gränser själv, men brister föräldrarna måste djuren ha lov att freda sig. Inom rimliga gränser.

• Isola09
    lennartsdotter skrev 2010-08-04 22:10:51 följande:
    Det är svårt att veta vilka åtgärder som behöver vidtas utan att veta hela förloppet. Brukar katten vika undan eller konfronterar den hellre barnet? I sådana fall är det helt klart olämpligt att katten bor med barn. Om katten däremot brukar vika undan och lappat till när den blivit trängd är det helt normalt beteende och jag skulle säga att åtgärden är ordentligt klippta klor och striktare tillsyn är vad som behövs.

Om katten hugger bör den flyttas på, men att varna i en trängd situation är normalt och med tiden kanske tom. bra då barnet lär sig att även djur har gränser. Att man inte kan gå hur långt som helst. Självklart är det huvudsakligen föräldrarna som ska sätta gränser och se till att djuren aldrig behöver sätta gränser själv, men brister föräldrarna måste djuren ha lov att freda sig. Inom rimliga gränser.
    Jag måste först tillägga att jag förstår att katterna måste få säga ifrån eller markera. Våra andra katter gör det, men på ett helt annat sätt. De nyper honom i armen och markerar. Det säger jag ingenting om, klart de måste få freda sig. Jag försöker så gott jag kan att lära Isak att man ska vara försiktig, men han är lite liten ännu för att förstå.

Katten, Cogo som han heter, håller sig mycket undan och verkar uppenbarligen inte trivas. Som någon skrev så är det kanske just nu bästa alternativet att han omplaceras till en familj utan småbarn. Han är aggressiv endast mot Isak.

Så, det är klart att inom rimliga gränser måste de få freda sig, men att bita min son i huvudet så att vi får fara in på akuten (han har fått förebyggande medicin) är INTE okej.
  • Fru U

Det verkar ju som att katten inte mår så bra i flocken (barnet ingår där). Kanske mår han bäst av att leva som ensamkatt hos någon?

Alla katter är ju olika och alla talar inte "fint" om att nu är det nog utan de tar i lite mer. Och sen har vi katter som aldrig biter eller rivs, alla är som sagt olika.

Svaren bor i hjärtat
  • Namaste72

Var det ett bitmärke?

{ Mamma till världens finaste dotter }
  • Rigmor Mortis

Jag omplacerade den av mina katter som visade sig aggressiv mot barnet. Nu är hon ensamkatt hos en pensionär (mamma ) och mår mycket bättre med det (hon hade problem att komma överens med de andra katterna också)

Svar på tråden Aggressiv katt - Vad göra?