• Erase

Scheriproct trots graviditet ????

Har fått Sheriproct utskrivet av läkaren på Mvc. När jag nu läser i bipacksedeln står det klart och tydligt
    " Ska ej användas under graviditet  om inte läkaren har övervägt detta noga"
    (kanske inte helt ordagrant)  Känns verkligen jättetryggt att få detta utskrivet ........... Förvånad
    Någon annan som använt detta under graviditet ??

• Svar på tråden Scheriproct trots graviditet ????
  • t0va
    Såhär står det i Fass.se som har mer utförlig info än bipacksedeln. Där verkar det inte vara någon större risk som man hittat även om det vid långtidsbehandling kan finnas vissa risker. Men alternativet kanske är värre, och du kanske inte ska ta det någon längre tid.  "Kategori C.

Reproduktionstoxikologiska effekter av kortikosteroider har visats i djurförsök (se Prekliniska uppgifter). Relevansen för människa är okänd. Efter peroral långtidsbehandling har det hos människa och djur konstaterats reducerad placenta- och födelsevikt. Dessutom föreligger vid långtidsbehandling risk för binjurebarksuppression hos det nyfödda barnet. Under graviditet bör kortikosteroider därför endast ges efter särskilt övervägande.

Absorptionen av cinkokain efter rektal administring är låg. Risk för påverkan på graviditet synes därför osannolik."

Själv åt jag mediciner som inte är lämpliga innan jag blev gravid men vi pratade om att om jag blir så dålig att behovet finns så kan det finnas en orsak att ta den ändå trots viss risk att det påverkar bebisen, lite beroende på vart i graviditeten man är så kan det vara större eller mindre risk för skada. Har du fått det genom MVC så skulle jag känna mig rätt så lugn men ring och fråga om du är orolig. 
  • Jesster

Jag fick det när jag var gravid och jag vet flera andra som också fått det utskrivet.

<i>Den som söker han finner - www.google.se</i>
Svar på tråden Scheriproct trots graviditet ????