• Bowmore

Spartips!

För att allt inte ska bli så dyrt har jag kommit på lite grejer man kan göra själv.

Sy underlakan av vanliga stora lakan
    Sy egen amningskudde
    Sy egna örngott och påslakan

Nån fler som har bra tips?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-11-04 11:16:50:
    Kom på att jag har gjort tvättlappar av ett gammalt badlakan. Bra att ha när man ska iväg och behöver en fuktig handduk.

Gjorde även några vanliga små handdukar av stora som jag inte använder. Tänkte ha på skötbordet.

• Svar på tråden Spartips!
  • VICKY82

Bra tips!! Har också funderat på att sy lite själv. Är ganska sugen på att sy en amningskudde men undrar vad har du fyllt den med??

• amasonas

Vi använde papperservetter första året med Jamie istället för våtservetter (som vi använder nu i & för sig)
    Man spara inga jättepenger men lite iallafall...& tygblöjer sparar man jättemycket pengar på att använda men det ligger inte riktigt för mig (love libero!)

man kan ju även låna en hel del kläder & sånt av polare som är snälla.

Jo vi byggde vårt eget skötbord för jag ville ha ett stort (typ som hos mvc) Blev jättebra & inte speciellt dyrt!

• Bowmore

Jag köpte vanligt fiberstopp som man har i kuddar mm. Det blev väldigt mjukt och skönt. Sy en innerkudde som du stoppar och sen en ytterkudde som man kan tvätta.
    Det svåraste var att hitta en bra form att sy. Så jag sydde bara en avlång kudde som man kan böja som man vill.

Ska ha en i spjälsängen också som stöd när knodden är som minst.

• HeddaBigBum

köp begagnat!!!! Låna!!! Det går ju så sablans snabbt att det inte finns någon som helst anledning att skänka pengar till P.O.P, H&M, KappAhl, etc!!!

Tradera & Blocket!!!!

• AmandaPitkänen

jag har en son nu på 6 mån och mina tips är till er:

1. Köp för guds skull inte så mycket kläder i början! De växer ur sååå snabbt så låna, eller handla beg. eller köp på rea! Och inte så mycket heller, bättre att köpa sen då de inte växer lika snabbt.

2. Gå med i Liberoklubben å pampers. Man får mycket rabatter sen när man fått barn på blöjor och det BEHÖVS!

3. På Ikea har de små tvättlappar, de kostar 29 kr för 10 st! Kanon!!

4. Istället för att köpa en massa onödiga "prylar" till en nyfödd bebis som inte hajjar nåt av det ändå (typ gosedjur och dylikt) så köp (alternativt ännu billigare) sy en egen ringsjal. Oftast vill de bli burna mycket i början. att sy en själv är billigt å lätt!

5. Vi använder bara såna gula tvättlappar här hemma istället för våtservetter. Dessutom så klipper vi dessa gula tvättlappar i 2 delar så det blir dubbelt så många.

• Malinski 82

Så här tänkte jag spara lite pengar:

*Amningskudde köpte jag begagnat för 15 kronor, sen tömde jag den på innehåll, ritade av den, sydde en egen och använde innehållet från den jag köpt. Vansinnigt lätt att sy, men jag vet inte vart man får tag på sånt innehåll annars. Nästa gång syr jag nog bara tvättbart fodral istället, för de där kulorna innuti blir mycket statiska och smiter gärna.

*Istället för att köpa tvättlappar köpte jag ett tunnt badlakan på ikea för några spänn och klippte isär till små lappar.

*Rota i mammas linneskåp efter riktigt gamla lakan som inte används längre och sy om till bebislakan

*Sy egen mobil, typ "filurer" på snöre till vagnen. Det krävs så lite tyg så antingen köper man stuvar, eller så tar man gamla kläder och klipper i.

*Sy figur till spjälskyddet. De där med mumin eller laban är ju ursöta, men dyra. Vår bebis ska få ett vanligt ikea spjäskydd som jag syr på en hemgjord kalikå-fladdermus på. (Mönstert är svärmors sen sambon var liten)

*Köp enfärgade flerpack kläder och gör coola egna tryck, rita eller ta en bild från datorn, skriv ut (rita) på overhead-film och skär ut med skalpell eller mattkniv. Dutta med textilfärg. Finns även textilpennor om man är konstnärlig på fri hand. Jag hade en massa kompisar här och lät alla göra ett plagg. Exklusiva kläder med en personlig touch.

• Qliana

Malinski 82: Jag klipper ut det med textil-tipset så att jag inte glömmer bort det.

• M G

Vad är en ringsjal? Hur ser dom ut?

• mina71

Att måla "udda" barnmöbler i samma färg tex vitt och klistra fast målad träfigur på samtliga eller måla schabloner, så får du ett superfint möblerat rum, utan designerprislapp! Sen känner man sig himla duktig också!! Jag tycker det är värt att tänka på, då barn gärna själv vill ändra sina rum så småningom i olika smakriktningar. Ibland får vi små prinsessor och ibland superhjältar

• Malinski 82

Kom på en till sak som spar pengar, om man syr mjukdjur eller annat, som ska stoppas. Jag vet inte vad sånt där stoppmaterial kostar, men jag har använt stoppmaterialet från ikeas billigaste huvudkuddar (köpte för 9 spänn tror jag). Det kanske inte blir billigare, men jag gjorde det lätt för mig och billigt är det...

• Stargirl

Köp ikeas frotè tvättlappar. Går att använda till allt möjligt Eller sy egna av gamla mjuka handukar.

Svar på tråden Spartips!