Hur tidigt kan man amma efter druckit alkohol???
Som rubriken lyder, Hur länge bör man vänta med att amma efter att druckit alkohol??
Nån som vet???
Som rubriken lyder, Hur länge bör man vänta med att amma efter att druckit alkohol??
Nån som vet???
Du kan amma och dricka samtidigt.
Inte 100 säker men som jag fattat det så ska du pumpa ur en omgång och nästa ska va ok, så ge ersättning på morgonen eller om du pumpat din mjölk så kan du amma lite senare på dagen.
Om du tänker på alkoholhalten i bröstmjölken kan du amma samtidigt som du dricker. När du är nykter nog att mata ditt barn (vare sig det gäller bröstmjölk eller ersättning) kan du göra det, utan att oroa dig för alkoholhalten i mjölken. Den blir inte så hög att den kan skada barnet om du så dricker dig halvt medvetslös.
All alkohol går ut i bröstmjölken. Så visst skadar mjölken barnet. Tar dessutom ganska lång tid att bryta ner alkolholen i bröstmjölken. Så jag skulle inte dricka alkohol under tiden jag ammar. OM man måste dricka, drick mycket lite max ett 1/2- 1 glas. Eller som någon skrev ge tillägg under de närmaste timmarna (4-8 tim) för att vara på den säkra sidan. Inte skulle jag chansa i alla fall.
Alkoholen går inte ut i bröstmjölken så man kan dricka alkohol. Pratade med en läkare om detta och han sa att dem går inte ut med att man kan dricka för att de inte vill att mamman ska vara berusad när hon ammar sitt barn
Om du tänkt dricka dig redlös så bör du inte handskas med ditt barn förrän du är nykter.
Man har alltså samma promillehalt i blodet som i mjölken, Om du har 0,5 promille i blodet finns det även 0,5 promille i mjölken, det är 0,05%! Drycker tom 0,5% räknas som alkoholfria!
Så länge du ät nykter nog att hantera ditt barn så är du nykter nog att amma.