• ChristiansFru

Hur & när introducera vanlig mjölk o lämna bort ersättning?

min dotter är nu 11 mån o jag ger henen vanligen mellan 700-800ml ersättning om dagen (200ml åt gången) jag värmer  den i flaska.
    nu undrar jag när o hur ja ska börja ge vanlig mjölk?
    ska jag ge från mugg istället för flaska?
    ska jag värma eller ge som kall?

hon är ju van vid värmd ersättning, kommer hon alls vilja ha kall mjölk? HUR HAR NI GJORT?? :)

...ska jag ge endast mjölk till måltiderna att dricka istället för MELLAN måltiderna som med ersättningen?

SNälla ge mej lite råd!! :)

• Svar på tråden Hur & när introducera vanlig mjölk o lämna bort ersättning?
  • Anglevåg

Ge henne mjölk till måltiderna eller lite på gröten om hon äter det,. Du ska inte byta ut mjölken mot ersättning! Anledningen till att man ska avvakta med mjölk till barnet fyllt 1år är att de barn som får mjölk i stället för mat och ersättning saknar järn i kroppen, men min BVC-sköterska sa att det var helt ok att lägga på gröten och ge till middag och så vidare.

• Shmone

Med tredje barnet gick vi över till komjölk vid ett år.. värmde den i nappflaska precis som ersättningen. Först nu när hon är 2 år o 9mån har hon börjat dricka kall mjölk. (första o andra barnet kom vi aldrig på den tanken att vi kunde ta komjölk ist. för ersättning i nappflaskan)

• Shmone

Ja o jag skulle föreslå att byta ut en flaska åt gången.. alternativt börja med att ha 50/50 komjölk/ersättning i början så att barnet får invänjningstid så det inte blir en chock för magen. Det smakar ju inte helt lika heller.

• vittra

Jag antar att du redan introducerat mjölkprodukter, i form av tex yoghurt, grädde i maten eller ost och smör på mackan?

Ser inte riktigt varför du skulle ersätta målen du ger med ersättning med mjölk, så dricker ju inte vi övriga i befolkningen mjölk, eller? Mjölk som dryck dricker vi till maten eller möjligtvis till en bulle, men du har den ju inte som måltid. Vad ger du normalt sett till de fasta målen idag, vatten? Eller får hon ersättning som törstsläckare?

Om du ska börja byta ut ersättningen mot något så torde det väl hellre vara vanlig mat..?

• La Lola

Va?
    Mjölk ger man som måltidsdryck.

Inte som ett mål som ersättning är.

Hedda är snart 17 mån o äter ersättning morron o kväll (+ mat o gröt).

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • La Lola
    vittra skrev 2010-08-04 21:31:00 följande:
    Jag antar att du redan introducerat mjölkprodukter, i form av tex yoghurt, grädde i maten eller ost och smör på mackan?

Ser inte riktigt varför du skulle ersätta målen du ger med ersättning med mjölk, så dricker ju inte vi övriga i befolkningen mjölk, eller? Mjölk som dryck dricker vi till maten eller möjligtvis till en bulle, men du har den ju inte som måltid. Vad ger du normalt sett till de fasta målen idag, vatten? Eller får hon ersättning som törstsläckare?

Om du ska börja byta ut ersättningen mot något så torde det väl hellre vara vanlig mat..?
    Bra skrivet!
    Du fick fram det jag satt o funderade på!
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • vittra

Med tanke på inläggen ovan vill jag bara poängtera att det inte alls är särskilt bra att ge så stora mängder komjölk som man gör om man bara byter ut ersättningen mot vanlig mjölk rakt av. Det hämmar järnupptaget och vid så stora mängder (samtidigt som barnet kanske inte äter fulla mål vanlig mat än?) så är det risk för järnbrist.

• Shmone

Vi har aldrig nånsin gett mjölk som måltidsdryck för det om något hämmar järnupptaget. Det mesta järnet finns ju i den lagade maten (kött, grönsaker osv) Isåfall är det bättre att ha mjölk tillsammans med de järnfattigare målen (tex frukost) eller mellan de lagade målen.

När vi gick över till komjölk var dottern redan nere på 2 flaskor om dagen - morgon och kväll - dvs ingen skillnad mot om hon druckit i glas. Vi valde att låta henne ha kvar nappflaskan o dricka mjölken varm istället för att krångla med ett glas.

Jag kan dock hålla med om att 800ml komjölk om dagen - istället för mat - är lite väl mycket..

• ChristiansFru

tack för era svar!

nej jag menade såklart inte att ersätta 800ml ersättning med komjölk, vad jag  undrade var om ja ska ge det "skilt" eller "med" måltiderna. som det är nu får hon vatten med maten. hon e ju van vid det.

när jag läst på familjelivs forum om matscheman så verkar INGEN ge mjölk till måltider alla ger vatten. eftersom jag tror de e NYTTIGT med mjölk åt barn för skelettet så VILL jag ju ge henne mycket mjölk. men jag har som sagt ingen aning om hur o när :)

• vittra

De flesta ger nog vatten just eftersom man vet att mjölken hämmar järnupptaget. Alla ser ju olika på det här med mjölk men personligen anser jag att man kan få i sig det kalcium som behövs på andra sätt och diskussionen kring huruvida komjölk alls är nyttigt eller nödvändigt är ju ganska het emellanåt...

Men jag håller med Shmone att det i så fall är bättre att ge mjölk till frukost och kvällsmål, och vill man ge mycket mjölk så är bäst att ge det mellan måltiderna så att kroppen hinner ta upp det järn som finns i maten.

• Kodia
    ChristiansFru skrev 2010-08-04 21:56:49 följande:
    tack för era svar!

nej jag menade såklart inte att ersätta 800ml ersättning med komjölk, vad jag  undrade var om ja ska ge det "skilt" eller "med" måltiderna. som det är nu får hon vatten med maten. hon e ju van vid det.

när jag läst på familjelivs forum om matscheman så verkar INGEN ge mjölk till måltider alla ger vatten. eftersom jag tror de e NYTTIGT med mjölk åt barn för skelettet så VILL jag ju ge henne mycket mjölk. men jag har som sagt ingen aning om hur o när :)
    Jag har hört en siffra på 5 dl mjölkprodukter/dag. Då ingår välling, mjölksåser, yoghurt, ost (tror inte det behövs så många skivor för att det skall motsvara en dl. mjölk) osv. Man skall försöka hålla sig runt den siffran - det är varken ett maximum eller minimum, utan ett riktmärke.

Det var några år sedan jag hörde det, och jag har inga källor nu, men jag tycker det låter vettigt!

Att dessutom se till att ge mjölken vid mål där man ändå inte ger så mycket järn är bra.
Svar på tråden Hur & när introducera vanlig mjölk o lämna bort ersättning?