• Mirris

Stora bruna sniglar har invarderat min trädgård!!! Hur gör ni med dom?

Vad gör ni som har fullt med sniglar i trädgården?
    Hälla salt på dom vägrar jag.. klippa sönder dom kan jag inte göra utan att kräkas.

Ikväll har jag väl plockat ett 50-tal och slängt i en hink med vatten och diskmedel, men usch det gör ont i hjärtat! Men samtidigt klarar jag inte att ha hundratals med slemmiga sniglar som äter upp min sallad o mina jordgubbsplantor och knappt kunna gå ute på gräsmattan utan att trampa på dom.

Och det är verkligen hundratals.. vart kommer dom ifrån.. isch, har inte sett en enda under dom 2 åren jag bott här. Men så plötsligt efter första regnet nu efter värmeböljan, då verkar det som om att dom ramlat ner från himlen. Det bara kryllar av dom. Plockar minst 50 varje kväll.. förut slängde jag dom över ett brett dike i förhoppningen att dom inte kunde simma, men det hjälper inte.. för varje jag slängt över så har 10 nya dykt upp känns det som.

På vartenda nerfallet äpple (och det är MÅNGA nerfallna äpplen *suck*) så sitter det 2 sniglar.. i trädgårdslandet kryllar det av dom, dom ser ut att äta jordgubbsblad och pioner o allt.. och nu börjar dom även kräla sig upp till verandan, och ajg har sett nån på trappan och ett par på husgrunden. Fyyyyyy.. dom bara kom o invarderarde min tomt.

• Svar på tråden Stora bruna sniglar har invarderat min trädgård!!! Hur gör ni med dom?
  • Felidae

Men om du ändå dödar dem med diskmedel är det väl bättre att hugga ihjäl dem meddetsamma? Vill du inte klippa så kan du ju hugga av dem på mitten med exempelvis en spade, så blir det kanske inte lika äckligt.

• Ann Lee

Vår granne sa att man skulle plocka de i en plastpåse och sen hälla salt över och knyta igen och kasta. Men jag har då inte orkat plocka några sniglar, är höggravid.

• Casey

Jag sätter dubbla plastpåsar i en hink, samlar allihop där, med benägen hjälp från lill-grabben, ger sedan hinken till min man som häller kokande vatten i påsen och sedan raka spåret i soptunnan med slemhögen. Kräks

No mercy om du vill ha trädgården kvar. {#emotions_dlg.djavulsk}

• Mirris

Jo jag vet, dom dör ju i vilket fall som helst. Men att drunkna känns ändå som ett "smärtfritt" sätt.
    Att hälla salt på dom vägrar jag.. usch va hemskt, saltet gör att dom lixom smälter bort sakta usch. Och att klippa/hugga dom på mitten, uäck, mår illa bara jag tänker på det.

Får nog hålla mig till min hink. När jag klippte gräset så var det några som strök med, o huvvaligen va äckliga dom såg ut när jag gick förbi nästa gång. Vitt klet överallt.

• bambigirl

Salt är djurplågeri. Klippa dem klarade jag inte av. Samlade dem i ren termos och hällde kokande vatten på dem. Sen gav jag upp och lät dem äta mina rädisor. Hade dock åkersniglar, som inte gick på resten av växterna. Hade det varit mördarvarianten (som äter allt) hade jag nog jagat vidare.

• Mirris
    bambigirl skrev 2010-08-04 22:00:18 följande:
    Salt är djurplågeri. Klippa dem klarade jag inte av. Samlade dem i ren termos och hällde kokande vatten på dem. Sen gav jag upp och lät dem äta mina rädisor. Hade dock åkersniglar, som inte gick på resten av växterna. Hade det varit mördarvarianten (som äter allt) hade jag nog jagat vidare.
    Hur ser man skillnad? Jag bor ju vid en åker... i en liten "bonnaby"
  • Mirris
    Casey skrev 2010-08-04 21:56:14 följande:
    Jag sätter dubbla plastpåsar i en hink, samlar allihop där, med benägen hjälp från lill-grabben, ger sedan hinken till min man som häller kokande vatten i påsen och sedan raka spåret i soptunnan med slemhögen. Kräks

No mercy om du vill ha trädgården kvar. {#emotions_dlg.djavulsk}
    KOkande vatten kanske är bättre, då går det förhoppningsvis fort
  • bambigirl

Att skilja mellan mördarsniglar och andra är svårt förutom att mördarsniglarna äter FORT. Åkersniglarna jag hade var ljust beiger med små prickar på. Inte alls lika mördarsniglarna som ofta är bruna eller brunröda. (Googla bilder)

• Mirris

Nope.. såna här har jag.. inte åkersniglar. Synd. Om det bara hade varit ett par stycken hade dom gärna fått kalasa på vad dom nu ville.. men jag har inte föda till flera hundra lixom
  • Mandarin

Det finns nått medel ser ut som salt som man kan hälla runt trädgården som de sedan inte kan krypa över. Regnar inte bort häller.

• Takhiza
    Mirris skrev 2010-08-04 21:46:17 följande:
    Vad gör ni som har fullt med sniglar i trädgården?
    Hälla salt på dom vägrar jag.. klippa sönder dom kan jag inte göra utan att kräkas.

Ikväll har jag väl plockat ett 50-tal och slängt i en hink med vatten och diskmedel, men usch det gör ont i hjärtat! Men samtidigt klarar jag inte att ha hundratals med slemmiga sniglar som äter upp min sallad o mina jordgubbsplantor och knappt kunna gå ute på gräsmattan utan att trampa på dom.

Och det är verkligen hundratals.. vart kommer dom ifrån.. isch, har inte sett en enda under dom 2 åren jag bott här. Men så plötsligt efter första regnet nu efter värmeböljan, då verkar det som om att dom ramlat ner från himlen. Det bara kryllar av dom. Plockar minst 50 varje kväll.. förut slängde jag dom över ett brett dike i förhoppningen att dom inte kunde simma, men det hjälper inte.. för varje jag slängt över så har 10 nya dykt upp känns det som.

På vartenda nerfallet äpple (och det är MÅNGA nerfallna äpplen *suck*) så sitter det 2 sniglar.. i trädgårdslandet kryllar det av dom, dom ser ut att äta jordgubbsblad och pioner o allt.. och nu börjar dom även kräla sig upp till verandan, och ajg har sett nån på trappan och ett par på husgrunden. Fyyyyyy.. dom bara kom o invarderarde min tomt.
    Salt som sagt men de vill du inte
    Klippa dem, och ja de är ÄCKLIGT

Kan köpa blodmjöl och hälla ut, hjälper lite, finns även speciella medel att köpa mot mördarsniglar som man kan spraya. På jobbet (är kyrkovaktmästare) använder vi mestadels blodmjöl. Se även till att inte ha långt gräs! De trivs i högt gräs där de är fuktigt. De dras även till ÖL (dock inget vi provat på jobbet, de skulle sett ut dock hehe) Ehm.. om du lägger dem i koncentrerad spolarvätska dör dem DIREKT och de luktar inget.

Annars kan du alltid hyra/köpa myskanka Dom äter sniglar!
  • Takhiza
    Mirris skrev 2010-08-04 22:09:36 följande:

Nope.. såna här har jag.. inte åkersniglar. Synd. Om det bara hade varit ett par stycken hade dom gärna fått kalasa på vad dom nu ville.. men jag har inte föda till flera hundra lixom
    Den bilden är mördarsniglar
  • moohl

Vi köpte Mot sniglar (Bayer Garden). Ett medel, ser ut som små blå stenar som man häller ut runt växterna. Sniglarna äter hellre det än växterna. De får då en falsk mättnadskänsla, kryper (kryper?) sen iväg och svälter sedan ihjäl. Man hittar därför inte döda sniglar överallt. Har fungerat jättebra hos oss Glad

• Teskedsmamman

Vi har myskor En hane och en hona, har inte sett en snigel sedan vi köpte dem!!!

De är enkla att ha också, ett litet hus som de får vara i över natten så räven inte tar dem, som damm duger en barnpool (hårdplast) och så lite mat...

Det finns nåt som heter snigelfritt på t ex lantmännen man kan testa, men myskor har varit det absolut mest effektiva vi har testat och vi har också enormt mycket mördarsniglar vanligen....

3 killar & pojke 8 dagar till BF - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • Takhiza

Vissa ställen, vet de finns nåt ställe i Skåne tex, kan man hyra myskor till att just äta sniglar

• Basic

Ett fat med Öl..det kör min kompis med!

Hon påstår att de gillar öl och har ett fat med kanter så de kryper i..dricker ölen och drunknar! tycker det verkar ganska "humant"! Hur hon gör sen..när hon tömmer eländet vet jag faktiskt inte..ska fråga!

ps: hon tar kål på 100-tals varje dag!! ds

• Diablo
    Takhiza skrev 2010-08-04 22:49:07 följande:
    Den bilden är mördarsniglar
    Man kan inte se på utseendet om det är mördarsniglar!!! Detkan man bara göra genomatt obducera dem!

Du kan sätta ut ölfällor. Billigt och bra. Gräv ner några ölburkar som du klipt av locket, sänk ner dem i marknivå. Sniglarna kommer och dricker ölen och dränker sig i burken. Sedan är det bara att plocka upp burkarna och byta dem. Mycket billigare än Snigelbort!
    Lille Tussen, chihuahua 7v. Har man tur behöver man inget vett!
Svar på tråden Stora bruna sniglar har invarderat min trädgård!!! Hur gör ni med dom?