• Culete

Disneyworld (Florida) vs Disneyland (California) ??

Vi skall resa till USA till helgen och spendera en vecka där.
    Först blir det i affärer till Washington DC och sedan smiter jag och barnen direkt till antingen California eller till Florida medans maken har möte i North Dakota, för att senare möta upp oss pá bestämd plats.

Vi blev först avrádda frán Florida pga orkanvarningar men tydligen ser det bra ut nu och därför funderar vi pá att áka dit istället och spara barnen den extra lánga flygresan hela vägen tvärs över USA för att besöka en Disneyland i California...

Hur är Disneyworld vs Disneyland? Och vi har inte sá mánga dagar pá oss, kanske 3 allt som allt. Vilka världar i Disneyworld skall man dá satsa pá om man inte hinner alla 5? Vi áker dessutom tillsammans med 2 andra familjer och barnen samlade är i  áldrarna 2, 2.5, 3, 6, x och 10.

Dessutom, kan man bo Inne i självaste Disneyworld? Eller blir det som i Disneyland - utanför entreerna?

Och, OM Florida - vilka andra trevligheter bör ses och upplevas om hinnes??

Tack!

• Svar på tråden Disneyworld (Florida) vs Disneyland (California) ??
  • Culete

Ah boende frágan fick jag snabbt kikat upp nu. Det kommer nog bli Floridas Disneyworld trots allt sá man kan bo i parken. =) Lite roligare sá och sparar hellre flygpengarna samt timmarna och skippar Californias park.

disneyworld.disney.go.com/maps/

Men ja, andra Florida-tips ni kan ge mej!?? =)

• Guerita

Låter som ett vettigt beslut. Njut mer och res mindre :)

Det finns ett Seaworld i Orlando också. Helt klart värt ett besök. Finns en vattenpark där för barnen.

Utöver Disneyworld finns också Universal world men jag vet ärligt talat inte vilket som är bäst. Har bara varit till Seaworld.

• evaoregon

Seaworld är fint (jag har varit på det i Californien).  Disneyworld är större än Disneyland, men jag tyckte det var lagom med de två parkerna i Californien (en per dag) plus att Californien ju också har Seaworld, Legoland och San Diego zoo.  Klimatet är lite bättre i Californien under sommaren än i Florida.

• evaoregon
    Culete skrev 2010-08-04 22:28:18 följande:
    Hur är Disneyworld vs Disneyland? Och vi har inte sá mánga dagar pá oss, kanske 3 allt som allt. Vilka världar i Disneyworld skall man dá satsa pá om man inte hinner alla 5? Vi áker dessutom tillsammans med 2 andra familjer och barnen samlade är i  áldrarna 2, 2.5, 3, 6, x och 10.
    Det finns fyra parker i Disney world och två vattenparker.  Disneyparkerna är  Magic Kingdom, Animal Kingdom, Epcot och Hollywood studios.  Med små barn skulle jag välja Magic Kingdom och Animal Kingdom. 

Just nu är det 35 grader i skuggan och åskväder i Orlando.
  • Culete

Tusen tack för svar igen.
    Det största problemet med Kalifornien är nog att man inte kan bo inne i själva parken, vilket de andra 2 familjerna def. vill kunna göra. Och iom att vár vän frán DC sagt att han kollat det där med orkanvarningarna, eller vad det nu var han sagt till min man, och att det ser ljusare ut började dom ta upp Florida-alternativet igen.

Kikade in pá Disneyworlds hemsida och ság just det om parkerna och tänker som ovan att det blir nog att satsa pá dom 2 för barnens skull om man hamnar där.

Iaf, skall kolla med min make imorgon - dom köper biljetterna dá, och skall be han kolla vädret tillsammans med de andra innan sá dom ser och kan jmf det med. Jag vart glad att ev slippa flyga tvärs över usa med barnen men klart jag hellre gör det och njuter mot att fá ducka blixtrar ;)

Imorgon blir allt fast iaf, och jag hoppas han inte gár över mitt huvud och bokar flygresa till mej mot North D. ocksá  - ni har avskräckt mej och dom fár som sagt cowboy-hunta utan mej. Hehe

• evaoregon
    Culete skrev 2010-08-05 03:41:12 följande:
    Tusen tack för svar igen.
    Det största problemet med Kalifornien är nog att man inte kan bo inne i själva parken, vilket de andra 2 familjerna def. vill kunna göra. Och iom att vár vän frán DC sagt att han kollat det där med orkanvarningarna, eller vad det nu var han sagt till min man, och att det ser ljusare ut började dom ta upp Florida-alternativet igen.

Kikade in pá Disneyworlds hemsida och ság just det om parkerna och tänker som ovan att det blir nog att satsa pá dom 2 för barnens skull om man hamnar där.

Iaf, skall kolla med min make imorgon - dom köper biljetterna dá, och skall be han kolla vädret tillsammans med de andra innan sá dom ser och kan jmf det med. Jag vart glad att ev slippa flyga tvärs över usa med barnen men klart jag hellre gör det och njuter mot att fá ducka blixtrar ;)

Imorgon blir allt fast iaf, och jag hoppas han inte gár över mitt huvud och bokar flygresa till mej mot North D. ocksá  - ni har avskräckt mej och dom fár som sagt cowboy-hunta utan mej. Hehe
    Jag tycker inte att det var det minsta problem att inte bo inne i Disneyparken.  Det fanns många hotell bara en kort promenad bort, typ 5 minuter.  Ska ni bo i parken på Disney world så bo i Animal Kingdom där det finns giraffer mm. Glad
  • Guerita

Varmt och hög luftfuktighet, med risk för thunder eller "svensk sommar väder"...

Sen det där med orkaner. Även om det "bara" blir en tropisk storm så är det ganska tufft. Inget väder att vara ute i alls.

www.nhc.noaa.gov/index.shtml

Två lågtryck ligger och trycker, visserligen med relativt liten chans (40 och 20%) för utveckling till tropical storm.

disneyland.disney.go.com/hotels/disneyland-hotel/

Jag har inte varit på Disneyland men visst verkar det som om hotellen ligger mitt i smeten? evaoregon kanske vet.

• Guerita

Fast resan till och från CA kommer kosta er typ 2 dagar fram och tillbaka (om man räknar in transfers, incheckning odyl) medan den till FL tar ca 2 timmar i flygtid så kanske det går åt 8 timmar totalt i restid.

En nog så viktig faktor :)

Svar på tråden Disneyworld (Florida) vs Disneyland (California) ??