Tibetansk spaniel??
Någon som har erfarenhet av Tibetansk Spaniel?
Är det en enkel hund att ha och göra med? Sällskaplig?
Fäller den? Är den sk "allergi-vänlig"?
Berätta! Jag är nyfiken!!
Någon som har erfarenhet av Tibetansk Spaniel?
Är det en enkel hund att ha och göra med? Sällskaplig?
Fäller den? Är den sk "allergi-vänlig"?
Berätta! Jag är nyfiken!!
För det första - det finns inga "allergivänliga" hundar. Det är myt och försäljningsknep. Är man allergiker så handlar det om hur känslig man är mot hundens allergen och mängden på detta varierar mellan individer och kön.
Tibben är sällskaplig, men inte "lätthanterad" då den är envis och inte alls vad jag skulle kalla för "samarbetsvillig". Den går sin egen väg, vare sig du vill eller ej. Den fäller mycket och kräver daglig pälsvård. Det är en larmhund som i regel tar den uppgiften på fullaste allvar. Kräver i och med sin envisa läggning konsekvent ägare. Trevlig som sällskapshund, men absolut inget man skaffar om man har minsta träningsambition.
Vi har hand om en tibbetik rätt ofta och jag kan bli tokig på all den päls hon släpper nu (och året runt). Mjuka strån som lätt flyger i luften och lägger sig överallt samt fastnar på all textil som finns i närheten. Koppelpromenader funkar bra, men att släppa henne lös är en ren omöjlighet om man inte är på väl inhägnat område då hon sticker iväg som en avlöning och dessutom kan trycka sig igenom väldigt smala springor (har ett staket med en springa mellan mark och brädor som är ca 5-10 cm och det tar hon sig igenom utan problem). De gånger hon sover över ligger jag i ett annat rum då hon snarkar nåt helt otroligt.
Jag har haft två tibbar och det var dom mest underbara hundar jag någonsin hatf med att göra...
Jag kan inte påstå att dom behövde mycket pälsvård men ja dom är långhåriga och det är bra att hålla koll på pälsen..
Allergivänliga, om jag säger så här min bror är hyper allergisk mot pälsdjur men han bode med oss i två år och bara någongång ibland (när han legat och gullat med dom) behövde han gå ut och ta luft, men det är jätte svårt att säga då det inte har med pälsen att göra som många tror utan huden, en av raserna som är bland dom mest allergiframkallade är nakenhundar och det är tack vare att dom inte har någon päls utan har lättare för att "fälla" hudflagor...
En tibbe är ganska barnvänligt då dom har underbett och därmed inte den rasen som bitts... dom är väldigt kejsjuka men kan ha en tedens att vilja "vakta" sitt revir, men det har ju med att rasen är ju uppfördd med syftet att vakta, förr i tiden hade dom tibetska munkarna denna ras som vakthundar, dom gick på murarna coh när någon okänd kom nära skällde dom och varnade så dom större hundarna gick till attack...
Jag saknar att ha en tibbe då jag gillar rasen.
Svärföräldrarna har en tibbekennel så jag är ganska bekant med rasen. Min erfarenhet är att de fäller som synden och man ska inte hålla på att borsta dom för mycket heller för då slits pälsen mer. Alla hundar är små individer med mycket och olika personlighet. Jag tycker att det är en ur-härlig ras och skulle inte tveka att ha en sådan hund om vi hade haft möjlighet att ha hund.
Vi har inte problem med allergi, så det var inte därför jag önskar en "allergivänlig" ras. Dock är det väl ändå så att dom här småhundsraserna dvärgpudel, Bichon Havanais, Cotón de Tulear, Shih Tzu, Malteser osv ÄR allergivänliga. Och de fäller inte, vilket är en himla fördel!!
Jag har precis haft en liten blandis; Cotte/Shih Tzu/Dvärgpudel. En underbar kombination och en underbar hund!!
Vi ska absolut skaffa ny hund, men jag vill kika runt ordentligt och höra mej för.
Vi har inte problem med allergi, så det var inte därför jag önskar en "allergivänlig" ras. Dock är det väl ändå så att dom här småhundsraserna dvärgpudel, Bichon Havanais, Cotón de Tulear, Shih Tzu, Malteser osv ÄR allergivänliga. Och de fäller inte, vilket är en himla fördel!!
jag har en fråga är det svårt att ta hand om en tibbe vill ha så mycket information som möjligt :)
Lathundarna: Du kanske blandar ihop Allergivänliga och Allergifria. Allergifria som sagt finns inte, men det finns raser som är Allergivänliga, vilket menas med att de i normala fall inte skapar lika kraftiga reaktioner som andra icke allergivänliga raser. Allergivänligt är alltid individuellt och bör alltid testas innan köp, vilket de flesta uppfödare går med på(i form av besök).
Jag undrar gillar de kattter
Jag har en liten Tibbe å hon lossar päls som en tok och jag borstar henne varannan vecka.
Allergi ligger i fettproduktionen i pälsen som är olika hos varje ras. Min honas fina hår fastnar överallt och är dryga när dom kommer i ögonen när man gosar. D svider men det är allt å jag är kattallergiker.
Hon vill gärna gå sina valda vägar på prommisar men busar man till det lite och skuttar å hoppar lite så hakar hon gärna på åt mattes valda håll. Det är bra att gå olika vägar varje gång så hunden inte blir för dominant.
Hon varnar gärna med ett "boff" men skäller sällan. Snarkar lite mysigt men d e sovnivå på volymen. Hon ligger och vilar både själv och i knät men det är hon som väljer inte matte:).Hon har lärt sig sitt, vänta och förstår gå ut och mat men jobba på ligg å rulla å tass osv -no chance säger jag men hon dansar gärna runt runt på bakbenen när matte dansar och tränar hemma. Så mix av rock'n roll å yoga är min definition av min Älskade Tibbe. PS! Svår när det gäller att äta och mat! DS!