Bostadsområde i Umeå, Umedalen?
Hej!
Jag söker åsikter om bostadsområdet Umedalen i Umeå, gärna området runt Teaterallén.
Hej!
Jag söker åsikter om bostadsområdet Umedalen i Umeå, gärna området runt Teaterallén.
Umedalen är fint, väldigt mycket ny bebyggelse och ett gammalt mentalsjukhus. Det finns mycket grönområden, och bra bussförbindelser. IKSU spa ligger där, en tränings- och spaanläggning som jag har hört ät väldigt fräsch (fast jag har aldrig varit där själv). Jag tycker att umedalen ligger lite långt från stan, men så bor jag på andra sidan stan, så jag vet inte om jag har en rättvis bild... Det är egentligen min enda negativa åsikt om umedalen, att det ligger så långt bort. Har dock en klasskamrat som cyklar till universitetet från umedalen, så vill man är det cykelavstånd till stan, universitetet och sjukhuset.
Tack så mycket. Står och velar mellan Umedalen och Carlshem. :)
Carlshem ligger också ganska långt från stan... Men det är närmare universitetet och sjukhuset. Nu vet inte jag om du ska plugga/jobba där eller om det ens spelar någon roll men det är mitt perspektiv på saken... Carlshem ligger nära ICA maxi och strömpilen, det är positivt!
Jag bor en bit utanför Umeå, men har bott på olika ställen inne i stan tidigare. Jag skulle nog välja Carlshem framför Umedalen, med tanke på att det är närmare universitet och sjukhus. Men det beror såklart på vad man ska göra på dagarna
IKSU spa på Umedalen är jättefint, det kan jag intyga!
Jag bor på Umedalen och har en dotter på 3 år. Vi bodde på Tomtebo innan och har också bott på Carlshem. Umedalen är fint för barnfamiljer. Många dagis, många barnfamiljer, många lekparker och grönområden. Nära till landet. Carlshem är mer för studenter och par utan barn, även om området inte är lika studentfixerat som Ålidhem. På Umedalen finns öppen förskola, bibliotek, vårdcentral och apotek inom gångavstånd. Iksu spa är otroligt härligt ställe om man vill träna, också gångavstånd. Jag har också en kompis som cyklar till universitetet varje dag från Umedalen, så det funkar, men det tar ju lite tid. Bussförbindelser är bra annars. Det är ganska nära till Ica kvantum från Umedalen och där har de det mesta till helt ok priser. Vi trivs bra här på Umedalen.
Det beror väl helt på vad man söker. Jag håller med övriga om att det blir lite långt till stan om du ska bo i Umedalen, det är väl en halvmil ungefär, men å andra sidan det är ett fint område. Själv är ett av mina favvoområden i Ume Berghem. Böleäng är också ett trevligt område.
Skulle absolut välja Carlshem. Närmare till stan, sjukhuset och Universitetet.