• 76Åsa

Allergisk mot linser/linsvätska?

Hej
    Jag har problem med mina linser. Mest höger öga. Allt är bra så länge jag har linserna i, men om jag efter ett par dagar tar ut dom så gör det såååå ont i höger öga! Det känns som om det är bubbligt på insidan av ögonlocket. Jag kan inte titta på en stund, för jag kan inte blinka. Jag brukar bara ligga och blunda, men även det gör ont om jag råkar flytta på ögonen under ögonlocken.

Kan man vara allergisk mot linser?
    Eller mot linsvätskan?
    Vad är det egenligen i linserna och linsvätskan??
    Jag försöker hålla mig borta från att äta allt för mycket E-nummer och kom då på att jag kanske istället stoppar E-nummer i ögonen????
    Hjälp!

• Svar på tråden Allergisk mot linser/linsvätska?
  • Lysmasken

Sover du med dom?
    Tar du ut dom varje dag?

Isabelle 051204 Filippa 080401 BF 100809
  • 76Åsa

Jag har månadslinser. Förut tog jag bara ut dom ca 2 gånger per månad. Men nu kan jag bara ha dom 2-3 dagar innan det blir bubbligt.
    Jag har haft detta problem sedan i maj ungefär. Då gick jag med glasögon istället i ca 6 veckor, men det hjälpte inte heller.
    Om jag har dom i så länge som 2-3 dagar (och nätter) så varar ögonen lite på morgonen.

• Mamma 04 och 06

Det låter verkligen som om du dels behöver kontakta en optiker för att kolla upp dina ögon så att du inte har/får skavsår på hornhinnan. Då kan du få problem att använda linser i framtiden. Det låter som om du självklart borde  ta ut linserna varje kväll. Varför gör du inte det? Var noga med att gnugga rent dem.

Kanske har dina ögon blivit torrare pga amning, flytt till torrare lägenhet eller något annat. Vet inte vad det beror på i ditt fall.

Man får byta linsvätska och linstyp tills man hittar någon man trivs med.

• 76Åsa

Jag var hos optikern i maj. Han trodde att det var en pollenallergi. Fast det kliar inte.
    Jag ringde optikern nu och fick rådet att gå utan linser i 2 veckor och sedan komma igen.

Så tråkigt.
    Men det vore intressant att höra om man kan vara allergisk mot innehållet i linserna eller vätskan. För pollen känner jag att jag har uteslutit nu.
    Jag läste nyss på netdoktorn.se att man kan vara allergisk mot detta.

Någon mer som varit med om detta??

• Lysmasken

Håller med förrgående talare. Du ska ju helst plocka ut linserna varje dag och gnugga dom. för där blir en beläggning på dom.
    Sen rekommenderar jag även att använda AO SEPT den fräter bort beläggning på linserna.

Har själv månadslinser och jag plockar ut dom varje morgon och guggar ibland även på kvällen och jag sover med mina.

Men som sagt du kan ha fått skavsår på hornhinnan. Jag tycker att du ska ringa din optiker och få komma in och kolla dina ögon snabbt som bara den. Använd glasögon under tiden. För har man skavsår så kan det bli värre.

Har haft linser 13 år.

• 76Åsa

Usch då.
    Ja, som sagt så ska jag ju dit om ett par veckor.
    När problemen började i maj, så hade jag inte skavsår på hornhinnan och problemen har inte tilltagit, så jag hoppas att det inte är det i alla fall.

Jag får väl se vad han säger........

• Mamma 04 och 06

Jag har övergått till mildare linsvätska och är i stället relativt noga med att gnugga linserna lite varje kväll, i stället för att ha starkare linsvätska. Jag fick problem efter typ 16 år med linser och fortsatte med linserna trots att det skavde och fick skavsår på hornhinnan. Efter det är jag jättekänslig för vilken linstyp och linsvätska jag använder. Innan spelade det ingen roll. Allt funkade då...

• Mamma 04 och 06

Förresten, aAmmar du? Man kan få mindre tårvätska då och då får man lättare skav.

• 76Åsa

Nä det gör jag inte. Jag har haft linser sedan 2001 och aldrig någonsin haft problem förut. Jag har hela tiden haft samma sort och samma optiker. suck.

• 76Åsa

Aha! Jag är allergisk mot silikon. Käckt då att linserna består av silikon!!!!

Nöten knäckt!

• Lysmasken
    76Åsa skrev 2010-08-09 10:46:46 följande:

Nöten knäckt!

Ajdå
  • Kristina 341
    76Åsa skrev 2010-08-05 09:53:21 följande:
    Hej
    Jag har problem med mina linser. Mest höger öga. Allt är bra så länge jag har linserna i, men om jag efter ett par dagar tar ut dom så gör det såååå ont i höger öga! Det känns som om det är bubbligt på insidan av ögonlocket. Jag kan inte titta på en stund, för jag kan inte blinka. Jag brukar bara ligga och blunda, men även det gör ont om jag råkar flytta på ögonen under ögonlocken.

Kan man vara allergisk mot linser?
    Eller mot linsvätskan?
    Vad är det egenligen i linserna och linsvätskan??
    Jag försöker hålla mig borta från att äta allt för mycket E-nummer och kom då på att jag kanske istället stoppar E-nummer i ögonen????
    Hjälp!
    Mest troligt är du allergisk mot linsvätska. Näst vanligast är avlagringar på linsen.
  • Kristina 341
    76Åsa skrev 2010-08-09 10:46:46 följande:

Nöten knäckt!

Ah, det är väldigt ovanligt men händer. Tur då att det finns linser som inte består av silikon (optiker kan ge råd om lämpliga provlinser om du skulle vara intresserad).
Svar på tråden Allergisk mot linser/linsvätska?