• Joico

Dagarna med 4-5månaders valpar

Nån som har lust att berätta om era dagar med 4-5månaders valpar? Vad ni gör, från morgon till kväll.
    Allt från promenader (och dess längd) till hur mkt mat och hur ofta. 
    Hur ni aktiverar valpen och hur mycket
    Är det något speciellt ni fokuserar på eller har något mål?

Om ni inte minns så berätta på ett ungefär, annars skit ire

• Svar på tråden Dagarna med 4-5månaders valpar
  • Nickan10

Min valp är 4,5 månader och av rasen Bouvier.....
    Ja, hur ser dagen ut.......
    Det är ganska normala dagar.
    Inga promenader alls förutom lite bus i skogen/gräsmattan. Såklart är hon med på ALLT vi gör. fikar på stan, åker hem till vänner, hälsar på på våra jobb, busar med ungarna.
    Hon har fri tillgång på sitt torrfoder och har hittills portinerat ut det perfekt till sig själv. Bra hull och fin päls.
    Hon sover ganska mycket fortfarande och får ofta ett lekryck vid kvällen innan hon ska sova.
    Nu övar vi mycket på sitt och stanna kvar, kloklippning, stå på trimbord (ca 30 min), inte hoppa upp på folk. Hon äter märgben ca 1ggr/vecka och då ska hela familjen kunna ta ifrån henne benet utan att hon morrar. Hon är helt rumsren och älskar att åka bil.Vi övar påatt gå fot i koppel och att inte dra, vi vill också att hon alltid går på vänster sida. Övar på att vara lös i skogen gör vi varje dag. Vi har övat klart på att var ensam hemma och det började vi med när hon var 10 veckor. Nu kan hon vara ensam hemma ca 2 timmar utan problem om hon är rastad och trött när vi lämnar henne. Vi ska försöka börja en valpkurs nu till hösten.
    Något mer du funderar på?

• Tikka

Vi har haft flera hundar under årens lopp och 4-5 månaders valpar har vi inte behövt aktivera så mycket., De har varit lös på gården, vi bor på landet och en gång på kvällen har de följt med när vi promenerat med de vuxna hundarna, ca 30 minuter men då har de varit lösa stora delar av promenaden. Våra stora hundar står i hundgård på dagarna och på eftermiddaegn, kvällen kommer de in och äter inne och sover inne med oss.
    Om man promenerar för mycket kan de lära sig att inte kunna aktivera sig själv, de "tränar" för mycket för sina ännu ganska outvecklade kroppar. Det kan vara jobbigt när man kanske en kväll inte har tid med en entimmes promenad men har en hund som står och skriker i hallen för den är van. Men det är hög tid att börja med koppel träning och att kunna gå fint i koppel så runt den här tiden börjar vi promenara med valpen/valparna endast, utan de stora och då kan de koncentrera sig bättre. De blir fort ganska trötta av den sortens träning.
    Eftersom vi är vaken sent brukar alla hundar rastas innan vi lägger oss, en snabbis bakom vårt hus i skogen i ca 10 min, sen sover de till 6 på veckorna eller 8 på helgerna, är ute precis hela dagen och kommer in i huset på eftermiddagen eller efter maten, beroende på vad vi ska göra. De stora cyklar min man med på sommare, åker skidor på vintern och tränar i skogen när man får så de har en bra grundfysik men precis som oss har de perioder då de vilar upp sig. Som våren, då slappar våra hundar och lägger på sig lite innan det är dags att börja träna inför höstens jakt. De njuter verkligen men vi märker direkt när de vill börja träna igen, de blir otåliga, hoppar och skäller när man promenerar. De vill verkligen aktiveras och då är det bara att börja :)
    Mat? Ja det är ju helt upp till vad man har för hund. Så pass unga hundar har fått mat 3 gånger om dagen hos oss. Vi kokar egen mat av älgkött, fisk, potatis, pasta, korngryn, olja, morötter och blandar det sedan med torrfoder.
    Ja, oj så långt det blev... men så ser det ut hemma hos oss.. :)

• Diiva

Oj ja hur ser dagarna ut...
    Har ett litet blandras yrväder som har otroligt mycket energi.
    Morgonen börjar med en snabb kiss ute sedan frukost...
    Sen blir det en promenad på ca 20-30 minuter..
    Sen in och brottas med katten för att bli kissnödig igen..
    Brottas med katten, sova och brottas med katten....
    Mera mat...
    Sen blir det kvällspromenad på ca 45 minuter...
    Ungefär något i den stilen ;P
    Sen har vi även börjat lite smått med agility träning.För att trötta ut henne.
    Sen en massa hjärngympa....Hon älskar att få beröm och lär sig snabbt nya saker :)
  • Vitsippa80

Jag har en flat-valp som snart är 5 månader. Har också en vuxen golden som är "storebror".

Mat äter han 3 ggr per dag, ca 3 dl per gång, han får valpfoder för stora raser. Däremellan får han godis när vi tränar, typ Frolic, köttbullar, mjukost på tub och annat smaskens. Jag räknar honom som rumsren nu, han sover från ca kl 22 till 9 och inga olyckor har hänt på snart 8 veckor. SÅ skönt!

Tidigare har vi inte promenerat så mycket alls, bara några hundra meter om dagen. I skogen har vi mest suttit på en sten och rört oss korta sträckor men på sistone har den lille fått följa med ut i skogen och gå med hela rundan med den store. Jag har tidigare varit väldigt restriktiv med motion med valpar men har börjat släppa lite på det, så länge han rör sig själv och går före och inte verkar trött så går jag. Detta gäller när vi går i skogen och de är lösa, inte koppelpromenader i samhället. Dock går vi i lätt terräng så att det inte blir fysträning, dvs inga branta backar och tunga underlag. Totalt är vi ute ca 1 h med den lille per dag, 15 min på förmiddagen och 45 min på kvällen, resten är i trädgården. De leker ganska mycket i trädgården, den stora och den lille. En av promenaderna går vi ensam med honom för att han inte alltid ska hänga på brorsan utan vara med oss, då blir det lite träning också. Den store får en egen extra promenad/cykeltur/träningspass för att täcka hans behov.

Vi tränar ganska mycket inomhus, några korta korta pass varje dag. Jag kör klickerträning och håller på mycket med grundfärdigheter, kontakt, olika target plus att vi, eftersom vi ska träna apportering, har börjat träna stadga och gå vid sidan ("jaktfot"). Vi går också valpkurs en gång i veckan och där blir det mest inkallning, lekträning, passivitet och koppelträning. Sen blir det förstås lite ensamträning, både att vara ensam helt själv och ensam hemma med storebror och även miljöträning försöker vi komma ihåg (stan, buss, utställningar, bondgården osv osv).

Nu har vi varit hemma med hundarna sen vi hämtade honom men om 2 veckor börjar vi jobba på heltid båda två och då ska hundarna till sin dagmatte. Därför har vi också börjat lämna honom hos henne nån timme då och då för att vänja honom att vara där.

Så har vi det! Glad

Svar på tråden Dagarna med 4-5månaders valpar