Jag har en flat-valp som snart är 5 månader. Har också en vuxen golden som är "storebror".
Mat äter han 3 ggr per dag, ca 3 dl per gång, han får valpfoder för stora raser. Däremellan får han godis när vi tränar, typ Frolic, köttbullar, mjukost på tub och annat smaskens. Jag räknar honom som rumsren nu, han sover från ca kl 22 till 9 och inga olyckor har hänt på snart 8 veckor. SÅ skönt!
Tidigare har vi inte promenerat så mycket alls, bara några hundra meter om dagen. I skogen har vi mest suttit på en sten och rört oss korta sträckor men på sistone har den lille fått följa med ut i skogen och gå med hela rundan med den store. Jag har tidigare varit väldigt restriktiv med motion med valpar men har börjat släppa lite på det, så länge han rör sig själv och går före och inte verkar trött så går jag. Detta gäller när vi går i skogen och de är lösa, inte koppelpromenader i samhället. Dock går vi i lätt terräng så att det inte blir fysträning, dvs inga branta backar och tunga underlag. Totalt är vi ute ca 1 h med den lille per dag, 15 min på förmiddagen och 45 min på kvällen, resten är i trädgården. De leker ganska mycket i trädgården, den stora och den lille. En av promenaderna går vi ensam med honom för att han inte alltid ska hänga på brorsan utan vara med oss, då blir det lite träning också. Den store får en egen extra promenad/cykeltur/träningspass för att täcka hans behov.
Vi tränar ganska mycket inomhus, några korta korta pass varje dag. Jag kör klickerträning och håller på mycket med grundfärdigheter, kontakt, olika target plus att vi, eftersom vi ska träna apportering, har börjat träna stadga och gå vid sidan ("jaktfot"). Vi går också valpkurs en gång i veckan och där blir det mest inkallning, lekträning, passivitet och koppelträning. Sen blir det förstås lite ensamträning, både att vara ensam helt själv och ensam hemma med storebror och även miljöträning försöker vi komma ihåg (stan, buss, utställningar, bondgården osv osv).
Nu har vi varit hemma med hundarna sen vi hämtade honom men om 2 veckor börjar vi jobba på heltid båda två och då ska hundarna till sin dagmatte. Därför har vi också börjat lämna honom hos henne nån timme då och då för att vänja honom att vara där.
Så har vi det!