• lurksmulan

Blandras Cocker/Cavalier King Charles Spaniel?

Finns det någon här som har en blandras med Cocker och Cavalier King Charles Spaniel?

Min mammas hund ska bli pappa (han är en renrasig Cocker med fin stamtavla, mamman är blandning mellan Cocker och King Charles) och vi har blivit erbjudna en av valparna.

Vi vill ha hund, jag är uppvuxen med hund och vet hur krävande det är. Min man skulle kunna ta med sig den till jobbet men han tvekar eftersom han egentligen inte vill ha en valp utan en vuxen hund.

Har någon en sån här hund och kan berätta lite (eller ännu hellre, visa bilder så att jag kan snärja min man )?

Foot: A special device for finding furniture in the dark.
  • Svar på tråden Blandras Cocker/Cavalier King Charles Spaniel?
  • Cee

Både Cocker spanieln och Cavalier King charles (o även king charles, vilken av raserna du nu menar) har en del rasbundna sjukdomar som absolut INTE försvinner bara för att man parar med en annan ras. Avlar man renrasigt och registrerar valparna i SKK så har man vissa krav på hälsoundersökningar som måste göras, vilket man undgår vid blandrasavel. Så jag skulle ALDRIG köpa mig en blandras då det är som att köpa grisen i säcken då man inte kan kolla upp linjerna bakåt och inte räkna med att alla friskhetsintyg finns :S

Bara för att nämnen ett exempel så har cavalieren stora problem med hjärtsjukdom i rasen. Om du avlar renrasigt så krävs att du undersöker hjärtat på din hund regelbundet och ett friskhetsintyg får endast vara högst 8 mån gammalt vid parning...  Det är ngt du totalt missar vid blandrasavel :S

• dezibel

Håller helt med föregående skrivare ang. hälsan. Se till att båda föräldrardjuren är korrekt undersökta och kolla även hanens släkt på båda sidor. Eftersom han är renrasig finns det reggat på SKK´s rasdata.

Min jobbarkompis har två sånna här blandningar (amerikansk cocker/ Cavalier) , trevliga och sociala hundar med enorm energi. Det hon tycker är jobbigt är pälsen som tovar ihop totalt trots noggrann pälsvård.
    Den förra hon hade (engelsk cocker/ cavalier) var bättre pälsmässigt men jagade allt som rörde sig. 

Vilken Cocker är mamman blandad med, Engelsk eller Amerikansk ? 

• hundpuss

Jag tycker du ska fråga ägarna till föräldradjuren om hundarna har hjärta UA , om de har någon koll på hundarnas stamtavlor samt risken för syringomyeli.

• Lathundarna

Tränade ihop med en sån blandning på bhk i våras. Helt ärligt... Den hunden höll aldrig tyst. Det var en evinnerligt gnällande, pipande, sjungande och allmän hysteri - konstant. Det var likadant oavsett vad de gjorde eller var de befann sig. Tydligen något alla valparna ur kullen drabbats av. Hade jag varit i dina kläder hade jag varit gryyymt noga med föräldradjuren, både gällande sjukdomshistorik och mentalitet.

• Erika 094

Har en cocker/cavalier på ett år. Och han är fullt frisk, och tänk inte bara på nackdelar utan också fördelarna med den rasen, så himla livliga och alltid glada! Ni ser på bilden hur sööta dem är när de är små, men när de blir stora blir dem jättefina!
  • BymBym

Skulle aldrig köpa en hund med cavalier i. De är inte de smartaste hundarna...

• hmcc
    Erika 094 skrev 2011-07-18 21:03:13 följande:

Har en cocker/cavalier på ett år. Och han är fullt frisk, och tänk inte bara på nackdelar utan också fördelarna med den rasen, så himla livliga och alltid glada! Ni ser på bilden hur sööta dem är när de är små, men när de blir stora blir dem jättefina!
    Hur vet du det, är han testad?

Man vet inte om dom är fullt friska förrän dom är testade, sånt kan dyka upp om ett par år och då lär man sig den hårda vägen att aldrig köpa valp av otestade föräldradjur.

Om nu folk vill tjäna pengar på att dra fram valpkullar så får dom ta sitt ansvar och kolla upp hundarna dom parar hos veterinär och sedan förklara för köparna vad det är dom köper och vad dom kan och inte kan göra med blandraser.
  • dezibel

Vad är det för korsning egentligen? Är pappan engelsk eller amerikansk cocker? Och vad är mamman mer än King Charles? Det är en stor skillnad på mentalitet,humör och energi på vilken cocker som är inblandad. Den engelska är en krävande apporeterande fågelhund med rätt mycket egen vilja och jaktlust jämfört med Amrisen som är en ren sällskapshund men kräver desto mer pälsvård vilket iof den Engelska också gör.. 

Jag håller med föregående inlägg om att jag tycker blandrasaveln är oetisk och onödig men nu verkar det som din mor redan har lånat ut hanen och valpar är på väg så skadan är ju redan skedd... Är din mors hane ua? Är tiken ua? Är leden bakom ua...det kan du kolla på SKK´s rasdata
    Det enda råd vettiga råd jag kan ge dig är att avstå och köpa renrasigt!

• cherrycupecake83

jag har en kompis som har en korsning mellan king charles och cocker och han är aldrig tyst väldigt pipig och väldigt nervös, kan inte lämnas själv hemma för då river han stället.

cockrar får oftast öronproblem (har coker själv) inte för att det är jättesvårt att fixa med örondroppar, matglada hundar som går lätt upp i vikt! bra att man inte ger dem för mycket extra som sätter sig som ett hull..1 kg övervikt på en hund är som 10kg för en människa. Det sliter mycket på deras hälsa och tror det är därifrån de får dåligt AT,med ryggar, leder, höfter och hjärta mm.

Jag skulle också säga att avstå från blandraser och hålla dig till en renrasig. En hund som passar just dig och din familj, kasta dig inte in i vad som helst du kanske ångrar dig sedan. Och jag lovar det kommer att bli svårt att göra sig av med hunden!    

• Duoo
    BymBym skrev 2011-07-18 21:05:36 följande:
    Skulle aldrig köpa en hund med cavalier i. De är inte de smartaste hundarna...
    Korkat inlägg :(

Svar på tråden Blandras Cocker/Cavalier King Charles Spaniel?