• Diiva

Hjälp med med ägglossning

Hejsan. Jag tänkte kolla om det finns någon som har fått hjälp genom tabletter att få ägglosning?
    Har under några månader försökt att bli gravid. Åh i förra veckan var jag på ultraljud av livmoder och äggstockarna och fick då veta att jag har något på äggstockarna som gör att jag inte har ägglossning som jag ska och förhindrar mig från att bli gravid nästan.
    Finns det någon som har samma problem och fått barn naturligt eller fått hjälp?

Ska ringa nästa månad om att få sådana tabletter.
    Men vill gärna höra hur ni andra gjort.

• Svar på tråden Hjälp med med ägglossning
  • Fuskmamma

Är det typ Pcos du fått som diagnos?

• Näset

Det låter som Pcos, det hade jag med, typ "pärlband" av omogna äggblåsor som inte mognar och ger ägglossning?
    Mitt ändrade sig av att jag började äta LCHF kost och började då få ägglossning regenbundet och blev därmed gravid. Åt iofs även Rosenrot tabletter.
    Lycka till och be att få en tydlig diagnos så du vet vad det beror på. Finns även Pergotime att äta eller vad de heter.

• Diiva

Så hette det ja...

Då ska jag pröva att börja äta sådan kost.
    Har kommit på tal innan i detta hushåll så nu frå jag en större anledning :)

• Näset

testa det först, annars kan du som sagt få hjälp på medicinskt håll.
    Jag hade tur och fick diagnosen innan jag var sugen på barn och började äta LCHF + rosenrot fram till ägglossning (får inte ätas som gravid, därför gör man uppehåll från ägglossning till mens och börjar igen mensens första dag), så när jag väl var sugen på barn så hade allt fixat sig i kroppen och jag hade superkoll på min ägglossning, så då vart det inga problem=)
    Hoppas det går bra och ha tålamod men hjälper det inte så be om medicinsk hjälp. För inspiration googla på LCHF +PCO och liknande och se hur många som faktiskt blivit hjälpta=)
    Lycka till

• Diiva

Låter kanoners det där Skrattande

Glad jag blir när man ser att det finns stora chanser... Eller jag ser det såå...

• Fuskmamma
    Diiva skrev 2010-08-06 10:59:46 följande:
    Låter kanoners det där Skrattande

Glad jag blir när man ser att det finns stora chanser... Eller jag ser det såå...
    Pergotime är oxå ett bra alternativ till att få igång ägglossning :)
  • Näset
    Fuskmamma skrev 2010-08-06 13:17:25 följande:
    Pergotime är oxå ett bra alternativ till att få igång ägglossning :)
    Japp, det ska det vara, har aldrig testat, men om ni vill ha barn NU så ska du nog fråga din läkare om denne kan skriva ut dessa så att du inte behöver gå och vänta och hoppas och försöka för länge.....
  • Smultronsmulan

Jag funderar också på att prova pergotime, men
    jag funderar på hur det funkar egentligen.
    Äter jag pergotime och testar ÄL och när jag sedan har ÄL så slutar jag
    äta för vad jag förstår så är det farligt att äta Pergotime om man är gravid.

• Some
    Smultronsmulan skrev 2010-08-07 00:21:06 följande:
    Jag funderar också på att prova pergotime, men
    jag funderar på hur det funkar egentligen.
    Äter jag pergotime och testar ÄL och när jag sedan har ÄL så slutar jag
    äta för vad jag förstår så är det farligt att äta Pergotime om man är gravid.
    Pergotime är ett receptbelagt läkemedel som man äter i fem dagar med början under mensen, oftast på mensens tredje dag.
    För det mesta vill läkaren sen kolla med vul hur många äggblåsor som mognat för att förhindra överstimulering och flerbarnsbörd. Tyvärr är alla läkare inte så nogranna. Några nöjer sig med blodprov för att se om äl skett, andra har ingen uppföljning alls.
  • Smultronsmulan

ja, då är det inget för mig.
    Min mens lyser nämligen med sin frånvaro sedan jag slutade med mina P-Piller.
    Finns det något för att få igång den?

• Some
    Smultronsmulan skrev 2010-08-07 00:27:03 följande:
    ja, då är det inget för mig.
    Min mens lyser nämligen med sin frånvaro sedan jag slutade med mina P-Piller.
    Finns det något för att få igång den?
    Ja det finns olika läkemedel, t.ex. primolut-nor. Även dessa är receptbelagda.
    Hur länge är det sen du slutade med p-piller? De flesta läkare vill att man ska ge kroppen en chans att komma igång av sig självt. Somliga har en gräns på allt från 6 månader till 1 år utan mens innan man får tabletter.
    Har man konstaterad pco/-s kan man dock få medicinen tidigare än.
  • Smultronsmulan

Ja, det hr inte gått mer än ca 1 1/2 månad,
    och jag vet att det kan ta tid.
    Men det är så konstigt för det har aldrig varit så här förut vid pillerstopp. =(

• Some
    Smultronsmulan skrev 2010-08-07 00:34:19 följande:
    Ja, det hr inte gått mer än ca 1 1/2 månad,
    och jag vet att det kan ta tid.
    Men det är så konstigt för det har aldrig varit så här förut vid pillerstopp. =(
    Upp till 4 månader ca min läkare inte var något konstigt, även om det såklart känns jobbigt ändå. Hoppas det kommer igång snart.
  • Diiva

Jag ska ta kontakt med min läkare nu i nästa vecka.
    Åh boka in ett möte tänkte jag.

Svar på tråden Hjälp med med ägglossning