citrongräs?
Får man äta citrongräs när man är gravid?
Åt en wok med bitar av citrongräs i men är nu orolig för
att man inte fick det.
Får man äta citrongräs när man är gravid?
Åt en wok med bitar av citrongräs i men är nu orolig för
att man inte fick det.
men snälla du, varför skulle man inte få äta det?
titta på www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Gravida/ här finns det du bör tänka på....
men man ska väl undvika några örter under graviditet?
när jag nu googlar på engelska står det att det är inte rekommenderat att äta det
det är ju inga mängder du satt i dig, och om inte livsmedelsverket har tagit upp det så skulle jag ha svårt att tro att det skulle vara skadligt.... Värre om du skulle ätit grön potatis, som är giftigt... försök och slappna av och njut i stället, eller ring din BM och fråga vad som gäller.
För det första är ju kostråden olika i olika länder och det kan nog bli rätt komplicerat om man ska anpassa kosten till alla kostråd som finns i världen?
På de sidor du hittade där det stod att det inte rekommenderades att äta citrongräs, stod det varför?
på några sidor stod det: Lemongrass should not be used in pregnancy because of uterine and menstrual flow stimulation.
och på andra :Not recommended during pregnancy or breastfeeding due to lack of sufficient human data.
Jag misstänker att den informationen främst gäller stora doser, även om jag inte har några belägg för det. Det finns t.ex. eterisk olja av citrongräs som i stora doser skulle kunna ha negativa effekter. Att krydda en maträtt med citrongräs borde inte kunna ge några större negativa effekter, tror jag...
Att det saknas data (lack of sufficient human data) känns inte som någon självklar orsak att undvika citrongräs. Det finns nog en hel del livsmedel och kryddor där ingen forskat kring hur gravida påverkas av att äta dem. Om man bara skulle äta sådant där det med forskning är belagt att det är säkert för gravida, skulle nog risken vara stor att drabbas av näringsbrist...
Jag förstår att du blir orolig och jag minns att jag själv var det när jag var gravid. Jag tror dock inte att lösningen är att undvika allt som man rekommenderas att undvika på mer eller mindre trovärdiga siter. Om du håller dig till livsmedelsverkets kostråd och undviker att leta runt efter allt för många andra rekommendationer, tror jag att du kommer att känna dig lugnare 
jag får väl hoppas på att det inte var farligt att äta citrongräs. skulle vara mer lugnad om det var flera gravida som åt det och ingenting hände.
Nu var det närmare 6 år sedan jag var gravid, men jag åt garanterat citrongräs flera gånger, och födde ett friskt barn 14 dagar efter bf, om det kan hjälpa något?
När det gäller de livsmedel man rekommenderas att undvika är det i allmänhet beroende på att det skulle kunna medföra t.ex. sjukdomar som kan vara farliga för bebisen. Det är inte så att det automatiskt leder till fosterskador eller missfall om man t.ex. äter en bit opastöriserad ost eller lite halvgammal vaccuumförpackad skinka...
Det finns en mängd kryddor/örter som man "inte rekommenderar" under graviditet; t.ex. kanel, chilipeppar, anis, fänkål, muskot etc. och skulle man hålla på att undvika allt det så skulle man ju bli knäpp!
Jag kan garantera att jag har ätit ett flertal av dessa kryddor, och även mat med citrongräs i, och min bebis i magen mår bara bra! 
Jag tror att de flesta av dessa rekommendationer handlar om att få i sig dessa örter/kryddor i stor mängd, knappast om du strör lite citrongräs över woken, eller kanel över gröten. Så ta det lugnt du!
tack för era svar