• Mammatilltretroll

Vad är skillnaden på en magnetkameraröntgen och en Datortomografi?

Jag har gjort en datortomografi på buken då jag har en clementinstor knöl i magen som inte läkaren vet vad det är. På röntgen svaret stod det att inget avvikande kunde ses. Jag fick både kontrast att dricka och i blodet.

Eftersom man inte såg vad det var på Datortomografin så undrar jag om man kan se andra saker med en magnetkameraröntgen?

Och vad skiljer de åt när man röntgar tex skallen? Vad kan man se på en magnetkamera och vad på en datortomografi?

Mamma till MEJA född 050314 och JUNI född 061126
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 13:24
    Ser man tex tumörer, förstorade lymfkörtlar, broskknölar osv på båda olika röntgen eller visar de olika saker?
  • Svar på tråden Vad är skillnaden på en magnetkameraröntgen och en Datortomografi?
  • Hallonmun

En MR (magnetrönten)  kan man ta bilder i flera olika vinklar. MR kan således ge information om  mjukvävnadens sammansättning, medans en DT läser av tätheten i de olika kroppsdelarna. MR ger en mer detaljerad bild än vad DT gör när man ska få fram normala och normala vävnader

Google is my friend ♥
  • Hallonmun

DT är billigare att utföra än MR  så om man inte upptäcker något med DT så kan det bli att man får göra en MR för att få ett säkrare resultat.

Google is my friend ♥
Svar på tråden Vad är skillnaden på en magnetkameraröntgen och en Datortomografi?