• Anna Paulita

Dop med en 1½ månad gammal baby?

Är det dumt? Oftast brukar väl bebisar döpas när de är 3 månader? Men det innebär att vår bebis skulle döpas i december och då vet jag att min släkt från Finland har svårt att komma hit, och i januari är min mamma bortrest nästan hela månaden och sedan är det februari och det känns lite sent när bebisen kommer födas i första halvan av september. (jag vill gärna att h*n kommer i dopklänningen jag, min bror och min dotter döptes i)

Så jag tänkte mig i slutet av oktober och slå samman min 35 års dag med det, den vill jag fira med en fest ändå så det känns som om det skull ekunna vara smidigt att slå i hop allt, så behöver man inte ha två större fester under hösten. För ett alternativ hade varit att ha dopet i november men två större tillställningar två månader i rad före jul känns jobbigt och kostsamt.

Vad tror ni om min ide´?

Jag vägrar bara vara mamma...
  • Svar på tråden Dop med en 1½ månad gammal baby?
  • lykantrophona

Ja, du, i princip är jag emot dop av bebisar och småbarn. Jag vet inte om det finns en vanlig ålder att döpa bebisar i, men varför inte skjuta upp dopet till våren t ex? Förstår att det känns lockande att slå samman två fester. Men är det en lugn bebis som mest sover, så kanske det inte gör så mycket att ta det lite tidigare.

Men framför allt, varför låta ett barn som inte ens kan tala än bli medlem i en församling?

• Anna Paulita
    lykantrophona skrev 2010-08-05 13:31:53 följande:
    Ja, du, i princip är jag emot dop av bebisar och småbarn. Jag vet inte om det finns en vanlig ålder att döpa bebisar i, men varför inte skjuta upp dopet till våren t ex? Förstår att det känns lockande att slå samman två fester. Men är det en lugn bebis som mest sover, så kanske det inte gör så mycket att ta det lite tidigare.

Men framför allt, varför låta ett barn som inte ens kan tala än bli medlem i en församling?
    Nu är det inte diskussionen, huruvida barnet ska döpas eller ej DET är redan bestämt och vill du diskutera dopets vara eller inte kan du starta en tråd där du gör det.

Att jag inte vill skjuta upp dopet till våren har ju (som jag skrev) att göra med att jag vill  att bebisen ska ha min, min brors och min dotters dopklänning som kommer varaför liten i vår.
  • mamlan

Tycker det låter som en utmärkt ide'. Det har väl ingen betydelse vilken ålder barnet har, ta det datum som passar er bäst och det är ju roligt om så många som möjligt kan komma.

• Anna Paulita
    mamlan skrev 2010-08-05 13:39:17 följande:
    Tycker det låter som en utmärkt ide'. Det har väl ingen betydelse vilken ålder barnet har, ta det datum som passar er bäst och det är ju roligt om så många som möjligt kan komma.
    Nä, det spelar väl egentligen ingen roll. :P
  • Kithara

Tycker inte det låter dumt, men kan tänka mig att det kan bli mycket för en sån liten med en hel dags fest och stoj, så det kan man ju tänka på att kanske ha någonstans där barnet kan få vara ifred under dagen eller så. Vi döpte vår son när han var sex månader och han kom ändå i pappans dopklänning med tillhörande mössa, så det kanske faktiskt är ett alternativ ändå?

• Mary Jo

Kör på! kommer nog gå jättebra! (jag var 1 månad när jag döptes)

• Anna Paulita
    Kithara skrev 2010-08-05 15:14:01 följande:
    Tycker inte det låter dumt, men kan tänka mig att det kan bli mycket för en sån liten med en hel dags fest och stoj, så det kan man ju tänka på att kanske ha någonstans där barnet kan få vara ifred under dagen eller så. Vi döpte vår son när han var sex månader och han kom ändå i pappans dopklänning med tillhörande mössa, så det kanske faktiskt är ett alternativ ändå?
    Ja, självklart, vårat sovrum får ju bli "off limits" för gäster.

Jag vill faktiskt inte chansa, för det första föder jag stora bebisar, 4 kg vägde  min dotter när hon var 3 månader och döpte kom hon med nöd och näppe i dopklänningen. 2a barnet brukar ju vara större... :P
  • Anna Paulita
    Mary Jo skrev 2010-08-05 15:24:09 följande:
    Kör på! kommer nog gå jättebra! (jag var 1 månad när jag döptes)
    Och det blev folk av dig också förstår jag. ;)
  • ebbebulan

jag skulle oxå döpa i samband med 35-års kalaset, bättre att slå två fugor i en smäll... själv var jag 2,5 år o sonen min var 4,5 månad så nån speciell ålder för dop finns inte.

♥ min älskade bula, ebbe 080424 ♥ www.frujansson.wordpress.com
  • arkeologitjejen

TS Jag tycker inte du ska oroa dig. Linnea var precis två månader när hon döptes och det gick jättebra. Jag helammade visserligen inte (men har ammat i kyrkan senare, diskret med amningsfilt utan att någon tagit illa vara) och hade med en flaska samt en tetra med ersättning. Linnea verkade nyfiken på allt som hände, var vaken och tittade på allt som hände, grät inte ens när hon fick vatten på huvudet och när själva dopet var klart så fick hon sin flaska och därefter slocknade hon. På festen var vi hos min svärmor som bor i villa. Linnea gick vi runt med (hon var vaken igen) och så fick folk titta lite och hälsa på henne, sedan gick jag undan och ammade henne och sedan sov hon igen tills de flesta gått. Faktiskt rätt skönt att döpa henne så tidigt i och med att hon sov så mycket och vi kunde vara med lite mer i festligheterna. Låter kanske själviskt, men det var ju dessutom skönt för henne för ingen krävde ju att en så liten bebis skulle hållas vaken eller andra dumheter utan alla respekterade att hon låg i resesängen i sovrummet och sov.

Linnea 080310 & BF 100930
  • Mary Jo
    Anna Paulita skrev 2010-08-05 17:33:08 följande:
    Och det blev folk av dig också förstår jag. ;)
    ja.. nästan iaf Drömmer
  • Boel1

Om du försöker fixa så mycket hjälp som möjligt till festen, eller/och gör den enkel, så går det alldeles utmärkt att döpa när de är så små!

Mina barn har döpts i den åldern, och nog har jag varit trött ibland, men jag tyckte det gick bra!

• Soon2be

jag är fostrad i den tron att man SKA döpas innan man är en månad....tro jag hade ångest när jag inte lyckades det med min son!!! =) det gick bra ändå så varför skulle du inte kunna både göra det tidigt eller sent? det som känns bäst för er såklart! lycka till.

• Kazeer

Vi slog ihop första barnets dop med makens 35-årsdag och det blev en väldigt trevlig tillställning

Så länge du känner att du orkar med ett kombinerat dop- och födelsedagsfirande, så är det väl inget som hindrar att barnet döps vid 1,5 månads ålder ... såtillvida kyrkan/prästen inte har något att invända (men det har jag svårt att tro).

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Myssnuff

Jag var 1 månad när jag döptes. Vår son kommer vara nästan 2 månader.
    Tror inte alls att åldern spelar någon roll.

• Anna Paulita
    Boel1 skrev 2010-08-05 22:25:16 följande:

Om du försöker fixa så mycket hjälp som möjligt till festen, eller/och gör den enkel, så går det alldeles utmärkt att döpa när de är så små!

Mina barn har döpts i den åldern, och nog har jag varit trött ibland, men jag tyckte det gick bra!

Fast trött var jag är dottern döptes vid 3 månader också, därtror jag skillnaden inte är så stor. För övrigt hade vi catering då och kommer ha det nästa gång också.
  • Anna Paulita
    Kazeer skrev 2010-08-06 10:27:44 följande:
    Vi slog ihop första barnets dop med makens 35-årsdag och det blev en väldigt trevlig tillställning

Så länge du känner att du orkar med ett kombinerat dop- och födelsedagsfirande, så är det väl inget som hindrar att barnet döps vid 1,5 månads ålder ... såtillvida kyrkan/prästen inte har något att invända (men det har jag svårt att tro).
    Jag har inte tänkt fråga dem om lov faktiskt. Tanken är att vi ska ha tillställningen hemma hos oss, alternativt hos min mamma som bor större.
Svar på tråden Dop med en 1½ månad gammal baby?