• tess22

Fråga ang. 3-åring som bajsar på sig

Hej!

Jag har en flicka på snart 3 år som har blivit dagstorr detta året (i våras någon gång).
    Kisseriet funkar jättebra och det har bajseriet också gjort ett tag men nu har det vänt igen.

Vi upplever att hon håller sig och när det väl kommer så kommer det små, små kluddar bara, i trosorna. Obestämd

Detta sker tyvärr flera gånger om dagen så det börjar bli lite tröttsamt. Hon kan ju egentligen, hon har ju gjort det förr!

Det ska tilläggas att hon fick en lillasyster för ett halvår sedan, kan det vara ett tecken på uppmärksamhet? Även om vi blir arga på henne så får hon i alla fall uppmärksamhet. Ska man bli arg förrsesten? Är det fel att bli det?

Någon som har erfarenhet och vill dela med sig av den så blir jag tacksam.
    Vi kan inte ha det så här längre nu.

Kram T

• Svar på tråden Fråga ang. 3-åring som bajsar på sig
  • Birgitta2

Min son fick också en tillbakagång i den åldern vad gällde bajsandet. Då var vi på husvagnssemester, lillasyster lärde sig gå, och det var mycket som hände då. Det höll i sig några veckor, men sen funkade det som vanligt.

Jag blev inte arg.  Jag bytte kläder på honom och lade dom i blöt. Jag menar, de gör det ju inte för att jävlas utan jag tror att "det  bara blir så". Det kan ju vara så att när det gäller småsyskon som får uppmärksamhet så degenererar barnen ett tag.

• mästerkatten

Bra tråd! Det vill jag också veta... Har en son som blir 3 nästa vecka. Har pottränat hela våren och nu under sommaren har han varit blöjfri. Det har fungerat mycket bra tom då vi har suttit i bilen har han sagt till då han behöver gå på toa. Nu sedan ca 2 veckor tillbaka kissar/bajsar han på sig så gott som dagligen. Det kommer alltid lite urin i kläderna innan han meddelar att han är kissnödig. Ibland sätter han sig i sitt rum och bajsar i byxorna även om han för ca 3 min sedan har varit på toa och kissat.

Bör kanske också nämnas att han skall få ett syskon vilken dag som helst.

Vi blir också arga och tjatar mycket om att han skall gå på toaletten, även om jag har förstått att man inte skall göra det...

• Johanna 1977

Jag har en flicka som är i samma ålder och hon blev också torr i våras. (skööönt)
    Hon gör inte sådär men kissar ofta lite i trosorna innan hon går på toa... tror hon är för upptagen för att ta sig tid  innan det är absolut akut.
    Vi har iaf valt att inte bli arga och skälla på henne... jag tror att det kan skapa problem nämligen.
    Däremot vet jag många pojkar som blivit torra och sen vänt och plötsligt vägrat bajsa på toan, i ett fall hade han lite "ramlat" ner i toan när han skulle bajsa och blev skrämd, de föräldrarna gjorde inget av saken utan väntar ut honom tills han är redo igen.
    En annan sprang i smyg o tog på sig blöja själv för att bajsa i, föräldrarna gjorde ingen grej av det heller och det ordnade upp sig till slut.

Min dotter blev lessen häromdagen när hon var hård i magen och det gjorde ont att bajsa så då höll hon det inne... kan det vara så i din dotters fall? Har du frågat vad det är som gör att hon inte vill gå på toa?
    Vi proppade i vår tjej plommonpure och sen blev hon jätte glad när det inte gjorde ont nästa gång hon skulle bajsa.

Svar på tråden Fråga ang. 3-åring som bajsar på sig