• Katrin79

Ångest och stress av dubbla hjärtslag....livrädd!?

Hej!

Jag är en tjej som just nu befinner mig i ett kaos. Jag har precis börjat jobba efter mitt andra barn. Det har varit en stor omtummlande föränding att bli tvåbarnsförälder. Min yngste son är född 08 och efter hans födelse drabbades jag av en liten deprission men den gick över rätt fort.

En kväll när jag skulle gå och lägga mig(för ca 2 månader sen) drabbades jag av hjärtklappning som höll mig vaken i 3 h, detta tänkte jag inte så mycket på sen. En vecka senare kom detta tillbaka men dagen efter var det fortfarande kvar, jag åkte till jobbet och kände hur paniken började komma, plötsligt kände jag inte mina ben och sen åkte jag till akuten.
    Där gjordes det ekg, blodprov mm, och som jag anade inget fel någonstans, STRESS! fick jag som svar.

Efter detta åkte jag till akuten en omgång till, samma svar. Efter att jag varit hos min läkare går jag nu på beta-blockerare sen en månad tillbaka.

Under denna period har jag fått dubbelslag på hjärtat mer än en gång / dag. Detta är det mest obehagliga jag har varit med om. Detta kommer ofta på kvällarna när jag ska gå och lägga mig, vilket har resuterat i att jag inte kan somna utan får sån fruktansvärd ångest på kvällen.

Så nu känns det som om jag har kommit in i en ond cirkel av ångest och oro.
    Min största oro är att hjärtat ska stanna varje gång detta händer.
    Jag är orolig alltid och livrädd att det sk stanna nästa gång.

Någon med erfarenhet av detta?
    Och varje gång jag håller på att somna så är det precis som om det smäller till i huvudet(gör inte ont) och så är man klarvaken och börjar känna efter, händer många gånger innan man verkligen somnar,
    vad är detta?

har aldrig upplevt sånt här innan....
    Är så ledsen att att det ska behöva va så här...

Tacksam för svar från er alla.....<3

• Svar på tråden Ångest och stress av dubbla hjärtslag....livrädd!?
  • Anonym (A)

Min bästa väninna har det som du i perioder. Fick detta efter att ha "gått in i väggen". Hon tror stundtals att hon inte skall få se barnen växa upp m.m. Hon vet nu mer eller mindre att det mesta med kroppen som "spökar" är just spöken och inget farligt. Hon känner efter för mycket och tål inte någon stress. Har i långa perioder gått hos terapeuter/psykologer. Hon var tidigare en kvinna som stog stadigt på jorden men som tog på sig för mycket. Jag tycker du skall sjukskriva dig och skaffa en bra läkarkontakt.

Stort lycka till.

• Sssssssss

Jag tror att det är som de på akuten säger; stress.

Hjärtat slår alltid lite dubbelslag, men vid stress/oro/ångest blir man mer uppmärksam på det. Det känns som om hela bröstkorgen hoppar till.

När det gäller det andra du skrev "varje gång jag håller på att somna så är det precis som om det smäller till i huvudet", så är det en fysisk reaktion på att kroppen varvar ner. Det man då ska göra är att låta "reaktionen gå obemärkt förbi" och fortsätta sova. När man är stressad och varvar ner, antingen genom avslappning, eller när man ska sova, reagerar kroppen med konstiga ryck, ryck i kroppen, huvudet, ja vart som helst. Man kan även få konstiga inre bilder som kan ploppa upp. Så fungerar det. Inget att vara rädd för (lättare sagt än gjort).

Anledningen till att jag vet detta är att jag har haft samma reaktioner själv. Efter min 3:e förlossning var allt MYCKET intensivt, sjuka barn, gnäll, skrik hela tiden. Efter 5 veckor slog det till och jag fick ångest och gick in i en depression. Dubbla hjärtslag har jag fortfarande 11 månader efter, men de "försvinner" när jag inte dricker kaffe. Innan spelade det ingen roll, hjärtat hoppade ändå, dygnet runt...

Försök att ta på dig mindre ansvar, använd dig gärna av avslappningsövningar. Allt tar tid, men man måste börja nånstans, och tillslut kommer du vara digsjälv igen!

Kram!

Svar på tråden Ångest och stress av dubbla hjärtslag....livrädd!?