• MammaHela

Hur får jag bort kisslukten från bilstolen?

Dottern kissade på sig i bilen när vi hade 60 mil hem och det var den varmaste sommardagen. Så fort vi kom hem så slängde jag klädseln i tvätten och tvättade den. Men tyvärr så verkar lukten ha satt sig i frigoliten.

Har nu tvättat klädseln 3 gånger och hela stolen 2 gånger. Men lukten sitter fortfarande i, blir galen för så fort det blir lite varmt i bilen så stinker det gammalt kiss i hela bilen.

Vad ska jag göra? Dottern är 3 år och jag vill ha henne sittandes bakåt länge till, men jag har verkligen inte råd att köpa en ny stol, studerar och ensamstående 3 barnsmamma =( 

T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • Svar på tråden Hur får jag bort kisslukten från bilstolen?
  • Ylwis

spraya på ättika kanske.

Mamma till Alvyn 051015, liten i magen BF16/9 2010
  • MammaHela
    Ylwis skrev 2010-08-05 17:17:40 följande:
    spraya på ättika kanske.
    Ska jag blanda ut den? Eller ren ättika?
  • Ylwis

Ta ren ättika.

• MammaHela
    Ylwis skrev 2010-08-05 17:21:12 följande:
    Ta ren ättika.
    tack =)

Ska testa detta på en gång 
  • Stjärnstoft

Om det inte funkar så finns det antidoftspray på färgbutiken.
    Vi hade problem med en soffa som barnen kräkts i. Vi tvättade och fixade, men doften gav sig inte.
    Men med sprayen blev det doftfritt.

• MammaHela
    Stjärnstoft skrev 2010-08-05 17:24:34 följande:
    Om det inte funkar så finns det antidoftspray på färgbutiken.
    Vi hade problem med en soffa som barnen kräkts i. Vi tvättade och fixade, men doften gav sig inte.
    Men med sprayen blev det doftfritt.
    ska kolla efter det om inte ättikan fungerar =)
  • Maarit

Ättika luktar ju ännu värre. Brukar vattna ogräs med detta och det går inte att vara ute på 2-3dagar.

• arkeologitjejen

Hos vissa veterinärer samt välsorterade djuraffärer finns det en spray som heter "PissOff" (?). Är osäker på namnet då det kan vara den som skall få katten att inte gå till det stället. I vilket fall så säljer de en spray som skall ta bort lukten av kattkiss. Kanske kan funka även på människourin? Annars så är ju ättika en huskur, men var lite försiktig för det är lite frätande och du vill ju behålla funktionen av stolen.

Linnea 080310 & BF 100930
  • Ylwis
    Maarit skrev 2010-08-05 17:28:53 följande:
    Ättika luktar ju ännu värre. Brukar vattna ogräs med detta och det går inte att vara ute på 2-3dagar.
    nej det gör det inte. det fungerar bra.
    Visst man kan ta död på ogrä med det men så illa luktar det verkligen inte.
    på denna sida finns tips och råd i PDF format   http://www.perstorpattika.com/Tips.aspx

Använder det till mkt. har du dålig lukt i ett rum. ställ in en skål med ättika där.
    luktar kläderna?- häll i ättika i sköljmedelsfacket vid tvätt.
  • Marre79
    arkeologitjejen skrev 2010-08-05 17:32:58 följande:
    Hos vissa veterinärer samt välsorterade djuraffärer finns det en spray som heter "PissOff" (?). Är osäker på namnet då det kan vara den som skall få katten att inte gå till det stället. I vilket fall så säljer de en spray som skall ta bort lukten av kattkiss. Kanske kan funka även på människourin? Annars så är ju ättika en huskur, men var lite försiktig för det är lite frätande och du vill ju behålla funktionen av stolen.
    Använder pissoff när sonen (som pottränar) kissar på sig. Den fungerar jättebra!
  • MammaHela

Jag dränkte in stolen i ättika igår och idag verkar det (ta i trä) som om stolen inte luktar kiss längre.

Ska ge den en helg i en sommarvarm bil innan jag jublar =) 

• Ylwis
    MammaHela skrev 2010-08-06 12:32:30 följande:
    Jag dränkte in stolen i ättika igår och idag verkar det (ta i trä) som om stolen inte luktar kiss längre.

Ska ge den en helg i en sommarvarm bil innan jag jublar =) 
    ställ ut den på vädring och torka av med ngn  god rengörningsmedel om du tycker det lukat ättika.

det hann inte komma ngt på den vanliga bilklädseln med?
  • MammaHela
    Ylwis skrev 2010-08-06 15:54:57 följande:
    ställ ut den på vädring och torka av med ngn  god rengörningsmedel om du tycker det lukat ättika.

det hann inte komma ngt på den vanliga bilklädseln med?
    neh det kom inget på sätet vad jag har märkt. För det luktar bara när bilstolen sitter i bilen, annars luktar bilen bra =)
  • Ylwis
    MammaHela skrev 2010-08-06 16:19:28 följande:
    neh det kom inget på sätet vad jag har märkt. För det luktar bara när bilstolen sitter i bilen, annars luktar bilen bra =)
    okej, bra  då hoppas vi att stolen blir bra nudå!
Svar på tråden Hur får jag bort kisslukten från bilstolen?