• LillanGBG

"Lugn och ro" . Ibland kanske bara på hans villkor?

Hej!
    Jag har varit tillsammans med min kille i lite över ett år och vi har i princip bott tillsammans sedan vi träffades. Men först för ett halvårsedan började jag hyra ut min lägenhet och flyttade in hos honom.. Eftersom han hade en tvåa o jag en etta föll detta sig naturligt. Men han är en orolig själ så allt för mycket har jag inte fått göra om, han blir stressad om nåt inte är som det brukar, pedant o noga.

Han är en underbar människa, omtänksam och kärleksfull och jag känner verkligen att han älskar mig. MEN frågan är om vi är för olika eller om det bara är jag som överanalyserar allt. Jag är student och har inte lyckats få något sommarjobb vilket gör att jag har hur mycket energi som helst på kvällarna när han kommer hem från jobbet. Han vill ha "lugn och ro" , gå o träna, surfa lite på datorn o sedan se på tv typ. När han vill prata så är det okey men om jag har något o berätta när han kommer så säger han typ " kan vi ta det sen jag är trött efter jobbet".
    Idag var jag jätteglad eftersom jag varit på jobbintrvju och lyckats få ett extrajobb. Han messade grattis men kunde inte ens ringa eller låta mig berätta om min glädje när han kom hem. han sa "oj vad pratigt det är här idag jag behöver lugn och ro" sedan gick han till gymmet...

Det är så mycket snack om lugn o ro o lugn och ro! Jag blir tokig! Oj nu tar jag bara upp det negativa, men faktum är att jag analyserar allt väldigt mycket just nu... Han längtar efter barn och vill verkligen att vi ska bli föräldrar,, Men jag oroar mig över om det över huvud taget skulle gå.. Knappast någon lugn och ro då.. Men det blir skillnad säger han...

Han är verkligen en ansvarsfull, glad, trygg kille som jag vill ha. Jag är övertygad om att han kommer att bli en bra pappa. MEN efter att vi hittat något sätt där vi båda kan vara de vi är utan att försöka ändra på varann. Jag vet inte hur det ska gå till riktigt. Nån som har något tips? Eller kan ge nån kommentar utifrån?

För mig innebär ett förhållande att man spenderar mycket tid med varann, för honom är det viktigt att vi är självständiga.. hmm

Hur har ni det ni som är mammalediga eller studenter? Är era män oxå trötta när de kommer hem? Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden "Lugn och ro" . Ibland kanske bara på hans villkor?
  • Anonym

Han ser inte er som ett par. Han tycks sakna förmåga till anpassning. Hur skulle han klara sitt pedanteri med ett litet barn i hemmet? Lugn och ro är viktigt uppenbarligen och hur går det med ett spädbarn? Ta ett rejält snack med honom om han kan tänka sig att hans agerande inte riktigt är optimalt och att ni faktiskt är två i ert förhållande. Man kan såklart vara självständiga i ett förhållande men det är ändå tvåsamheten som är det primära, annars blir man snart ensam i förhållandet.

• sextiotalist

Jag kan bara svara för mig själv, när jag pluggade så kunde jag vara extremt trött, jag tror inte ens att jag hade klarat av att bo ihop med någon under min studietid.

Jag är nog den gruppen där självständighet är a och o i ett förhållande. Jag var tillsammans med en man där man skulle dela allt, jag höll på att bli skogstokig.

Så jag är nog som din kille och min sambo likaså, men det var nästan en av förutsättningarna att vi överhuvudtaget vågade flytta ihop, att vi respekterades varandras självständighet.

Vi är inte alls sådär tvåsamma, vi är mer två individer som lever tillsammans och älskar varandra. Men är nog enligt många, inte alls paret som passar in i mallen.

Jag tror nog att han ser er som ett par, men är noga med sin integritet och kommer nog alltid ha en privat sfär, precis som min sambo och jag

• Mellanmjölkens land

Normalt sett jobbar vi bägge men just nu är jag hemma och har semester. Självklart är han trött när han kommer hem men han brukar ändå alltid fråga mig hur min dag varit. Har jag något att berätta så lyssnar han.

• sötäpplet

Jag tror att han behöver lugn och ro när han kommer in genom dörren. Att han då vill ha en lugn stund. Så kan jag också vara.

Kan ni inte göra upp att ni har en "prat-tid" varje kväll en kvart/halvtimme när ni pratar ut om saker som hänt under dagen och där ni har lika mycket tid att prata båda två? Boka helt enkelt samtalstid med varandra! Idealiskt är att lägga den efter kvällsmaten. Då har ni fått lite tid att bara prata allmänt till middagen och sedan prata mer om det som känns viktigt efteråt.

Svar på tråden "Lugn och ro" . Ibland kanske bara på hans villkor?