• elise mamma

Från 5cm till helt öppen på 10min!?

Någon som vet varför det blir så? Detta va med andra barnet för 8mån sen. Väntar nu barn nr3 och undrar vad som händer då.

nr1 akutsnitt v31+6 så anses vara förstföderska med nr2. Hade inga förkänningar eller "tecken" Hade gått 5dagar över tiden som väntat första gången. Åkte in för jag blödde, har 3mil till bb och jag gått såpass långt ändå så lika bra tyckte de på förlossningen. Halvvägs dit började jag få "jobbiga sammandragningar" enligt mig och när vi kom in va det 3cm. Blev skickade på en promenad, kom tillbaka efter 45min för jag hade blött lite mer.

Fick duscha en stund och sen in på salen. Där ville de jag skulle gå med en gåstol, klarade 5min sen va jag tvungen att lägga mig, hade inte speciellt ont men började bli ansträngande. Blir undersökt eftersom jag känner ett tryck nedåt (skulle inte komma förrän på slutet enligt BM) är då öppen 5cm, gott om tid kvar tycker BM.

10min senare börjar jag krysta och BM skriker att DU FÅR INTE, du är inte tillräckligt öppen än.  Då svär jag åt henne att jag MÅSTE FAKTISKT. Men hon säger att jag får faktisk inte utan ska andas, i helsike heller, jag börjar hyperventilera när jag ska försöka ta långa lugna andetag. BM blir irriterad och "jag får väl kolla dig då" hon tittar under lakanet och utbrister "Du är ju helt öppen!".

1,5min senare är dotter ute med hjälp av klocka då hjärtfrekvensen sjönk hastigt.  Allt som allt från vi åkte hemifrån tog det 5½ timme.

Vad händer nästa gång om jag inte känner något innan och det tog 15min från 5cm till bebis ute? Gå det ännu fortare nästa gång och har det någon betydelse att jag nyss fött barn?

• Svar på tråden Från 5cm till helt öppen på 10min!?
  • Ann Lee

Jag undrar också. Har en liknande bakgrund med tvåan. Iofs så blev jag igångsatt med gelé men det hände inte mycket till att börja med. Är bara öppen 3 cm och har knappt några värkar. Helt plötsligt blir värkarna väldigt kraftiga (inget värkstimulerande) och 35 min senare är sonen född. Så från 3 cm till ute på 35 minuter. Inte lika snabbt som för dig men tillräckligt för att hjärnan inte ska hinna med.

• RosaNapp

Med tvåan öppnade jag mig 5cm på en kvart. Iofs en igångsättning så det räknas väl inte riktigt så kanske. (från första känning var det drygt 1,5h).

Det har inte gått fullt lika snabbt dom andra gångerna, men både trean och 4an tog bara 2h från etablerade värkar (dvs, 3 cm) och dom sista cm har gått på bara några minuter på båda dom.

det behöver ju itne gå snabbare.

• elise mamma

Blev inte igångsatt eller så, fick ni små eller stora barn? Dottern vägde 2460g så inget stort paket direkt Skrattande
    Hon va fixerad redan från v28...

Är lite nojjig eftersom jag inte kände något i förväg, var ju redan öppen 3cm utan att jag märkt av det. Tänk om det bara är dax och man står där i mataffären eller nått annat dumt med tanke på att det blev akut för lilltjejen med sugklocka....

Pratade med min mamma, hon sa att första gången tog längst tid, 6tim, sen gick det fortare för varje gång (5barn)...

• elise mamma
    Ann Lee skrev 2010-08-06 00:36:09 följande:
    Jag undrar också. Har en liknande bakgrund med tvåan. Iofs så blev jag igångsatt med gelé men det hände inte mycket till att börja med. Är bara öppen 3 cm och har knappt några värkar. Helt plötsligt blir värkarna väldigt kraftiga (inget värkstimulerande) och 35 min senare är sonen född. Så från 3 cm till ute på 35 minuter. Inte lika snabbt som för dig men tillräckligt för att hjärnan inte ska hinna med.
    Ja man blir lite snuvad på hela upplevelsen, blev nedsövd och akutsnittad med första så såg verkligen fram emot "the real deal"
  • Camilla85

När min 3:a föddes med igångsättning gick det också dunderfort! Från 4-10 cm och helt utplånad på 25 min... Men då berodde det på att jag var omföderska och blev igångsatt, annars vet jag inte varför det går så otroligt fort för vissa! Det är väl bara så... Och under den förlossningen blev sonen jättestressad för han hängde inte med pga farten, så hjärtljuden sjönk och han andades inte när han kom ut, men det slutade bra ändå! Och när min mamma fick min lillasyster fick hon krystvärkar på en gång, så hon hann ingen vart... ;)

***Amber 071120, Liam 090223 & Leon 100423***
  • elise mamma
    Camilla85 skrev 2010-08-06 18:50:36 följande:
    När min 3:a föddes med igångsättning gick det också dunderfort! Från 4-10 cm och helt utplånad på 25 min... Men då berodde det på att jag var omföderska och blev igångsatt, annars vet jag inte varför det går så otroligt fort för vissa! Det är väl bara så... Och under den förlossningen blev sonen jättestressad för han hängde inte med pga farten, så hjärtljuden sjönk och han andades inte när han kom ut, men det slutade bra ändå! Och när min mamma fick min lillasyster fick hon krystvärkar på en gång, så hon hann ingen vart... ;)
    Varför igångsättning? Jag har inte fått någon förklaring till varför det blev så förutom att "du är väl byggd för att föda barn"... Hur ska man va byggd då? Lily kom ut skrikande efter tre drag med klocka men det är otäckt när de säger att hjärtljuden försvinner...

Hade du någon smärtlindring? Hann ta några andetag av lustgas Skrattande
  • Bodi

Jag öppnade mig också från 5cm till 10 på 10 minuter och jag försökte förklara för undersköterskan som var inne i rummet att jag hade krystvärkar men hon trodde mig inte eftersom Bm hade varit där och kollat mig 10 minuter innan."Nej nej det tar tid det här" " Det är bara för att barnet ligger så långt ner du upplever det som jobbigt osv"Barnet kom när jag och min sambo var själva i rummet för ingen hann in till oss. Jag hann bli inskriven på förlossningen ungefär och helt plötsligt satt man på BB hemvård.

Jag är livrädd för hur det ska bli med trean. Är rädd för att det kommer gå jätte fort. Är rädd för att inte hinna in. Blev inte igångsatt med 2an eller 1an utan har haft spontanförlossningar båda gångerna.
    Nu är jag i vecka 38+4 och som sagt rädd för att inte hinna in. Har 3 mil till sjukhuset.

Stella & Elsa
  • Ann Lee

elise mamma: Min son var en medelviktare när han kom ut; 3690 gram. Men han hade stort huvud, aj!

Jag kommer att bli igångsatt denna gång också och är lite nervös för hur fort det ska gå. Å andra sidan är det bra att vara inlagd,  så att barnet inte föds i hallen eller något. Min man är supernervös att det ska starta av sig själv. Men det låter ju inte bra att era barns hjärtljud var dåliga pga den snabba förlossningen. Min son fick apgarpoäng 10-10-10. Det är tydligen väldigt ovanligt med första tian, brukar som högst vara en nia.

• Höst flickan

öppnade mig unjifär lika fort, kanske 15 min..o allt gick super bra, bm kollad  mig o sa, lyssna på din kropp o så vipps så var hon här.

Min dröm har gått i uppfyllelse
  • Ann Lee
    Höst flickan skrev 2010-08-06 20:21:41 följande:
    öppnade mig unjifär lika fort, kanske 15 min..o allt gick super bra, bm kollad  mig o sa, lyssna på din kropp o så vipps så var hon här.
    Vilken bra bm du hade! Min vägrade tro att det var dags, fick ryta till att "nu kommer huvudet, ta emot, jag ska krysta!"
  • Höst flickan
    Ann Lee skrev 2010-08-06 20:24:06 följande:
    Vilken bra bm du hade! Min vägrade tro att det var dags, fick ryta till att "nu kommer huvudet, ta emot, jag ska krysta!"
    ja, hon var super
    Trist..det är ju faktiskt inte helt ovanligt att det går undan.
    Min dröm har gått i uppfyllelse
  • Camilla85
    elise mamma skrev 2010-08-06 19:30:48 följande:
    Varför igångsättning? Jag har inte fått någon förklaring till varför det blev så förutom att "du är väl byggd för att föda barn"... Hur ska man va byggd då? Lily kom ut skrikande efter tre drag med klocka men det är otäckt när de säger att hjärtljuden försvinner...

Hade du någon smärtlindring? Hann ta några andetag av lustgas Skrattande
    Blev igångsatt på bf+4 för det upptäcktes på ett ul att jag inte hade nåt fostervatten kvar, fast att vattnet inte hade gått! =O Så blev igångsatt dan efter redan... hahaha, fick också höra både på min första och andra förlossning att jag "är gjord att föda barn..." men vet inte vad dom syftade på... ;) Antagligen för jag inte sprack nåt eller så...
    Min andra förlossning hade jag bara lustgas i 10 min typ, hann inget mer, för den förlossningen gick ännu fortare... Och med 3:e så hade jag också bara lustgasen sista 20 minutrarna ungefär, tills det var dags att krysta, då var det lättare utan nåt alls... Blev väldigt avskräckt för eda:n som jag tog min första förlossning! =/
    ***Amber 071120, Liam 090223 & Leon 100423***
  • RosaNapp

Min minste var den förste, ca 3,3kg. Dom andra har varit 3,9 och 4,4kg. Ja, den siste var störst.

Jag har även fått stora blödningar efteråt då livmodern inte velat dra ihop sig. Har blivit efter 3 av fyra fl, inte den förste. Moderkakan har alltid kommit på en värk direkt efter barnen, hel och fin. Första gången det hände sa dom för att det gick så snabbt (igångsättningen), men nu med sista barnet så gick jag öppen 3 cm i en vecka (utan att jag märkt det sas) och när det väl satte igång så gick det på 2h så om det gick sådär jättesnabbt den här gånggen vet jag inte om jag håller med om.

På tredje fl hade jag full kontroll och sa till bm när det var dags
    Nu på fjärde så ville hon ha upp mig i sängen för att sätta skalpelektrod och då började jag krysta. Hon trodde inte jag var öppen så mycket så hon hann knappt med då pojken var ute på två krystvärkar

Svar på tråden Från 5cm till helt öppen på 10min!?