• Bebbelycka

Inget fönster i sovrummet??

Är det någon här som har sovrum utan fönster? Hur funkar det?
    Vi bor i radhus med 3 sovrum och ett kontor. kontoret har inga fönster. 5åringen har ett rum, 1åringen ett rum och vi föräldrar ett rum.
    Det går inte att ordna ett fönster på kontoret.
    Nu funderar jag över den bästa lösningen för nästa barn, dela rum eller eget?
    Ska vår äldsta dela rum med mellanbarnet med risk för småbitar som sätter sig i halsen eller ska de två minsta dela rum med risk att den minsta väcker mellanbarnet på nätterna?
    Vi kan tänka oss att ge vårt sovrum till minstingen och själva ta rummet utan fönster, vi ska ju ändå bara sova där.. vi behöver alltså inte dagsljus i sovrummet.
    Där är givetvis ventilation, men räcker det? Ska vi vädra rummet måste vi isf öppna ytterdörren och låta det stå så ett tag och det är ju inte så lyckat på vintern direkt.
    Erfarenheter någon?

• Svar på tråden Inget fönster i sovrummet??
  • jaghopparhögt

Sovrum utan fönster känns tyvärr inte så nyttigt, kommer nog kännas instängt och bli lite deprimerande.

• Bebbelycka

Det är det jag funderat på också, att inte kunna vakna till vårsolen och hoppa upp pigg ur sängen, och att det kanske känns instängt?

• jaghopparhögt

Jo jag tror absolut det kommer kännas av. Man märker lättare av brist ljus och instängdhet än man tror.
    Jag har själv sovit en del i rum som saknat fönster och det märks verkligen vilken befrielse det är sen när man är i ett rum med fönster.
    Och att man inte kan vädra blir nog nog också jobbigt.
    Nej om det är tänkt att ni ska bo där länge till så försök hitta en annan lösning.
    Man kan ju tycka att man sover ju ändå bara där men ett sovrum är så mycket mer.

• Mamsie

Vi hade två barn med 19 månaders åldersskillnad i samma rum. Det gick hur fint som helst; storebror brydde sig inte om lillasysters nattgråt, eller så kunde man bara klappa på honom och han somnade om.
    När de blev större så hade de hur roligt som helst - lite väl roligt ibland kanske... Obestämd Som den gången när han var snäll nog att kasta in alla gosedjuren i syrrans spjälsäng så att hon kunde klättra upp, över kanten och trilla ner på golvet Förvånad.

Rum utan fönster? Nej, inte om det går att undvika.

~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
  • mrseklund

Vi bor likadant. Vi har precis inrett vårt gamla kontor/förråd till ett sovrum till vår nyfödda. Vi byggde in rören och det blev riktigt mysigt rum. Vi anser att ett fönster inte är nödvändigt åt henne eftersom hon mest sover där och då är det bra att det är mörklagt. Vår sons fönster är ständigt mörklagt så här på sommaren och det är ju då ingen skillnad. Rummet användes av tidigare ägare som föräldrarnas sovrum.

Jag tycker inte det är deppigt om man målar det vitt som vi gjort och sen gör det mysigt med fina vägglampor och mysiga tyger och kuddar.

Lycka till!

• Mamsie
    mrseklund skrev 2010-08-05 21:46:12 följande:
    Vi bor likadant. Vi har precis inrett vårt gamla kontor/förråd till ett sovrum till vår nyfödda. Vi byggde in rören och det blev riktigt mysigt rum. Vi anser att ett fönster inte är nödvändigt åt henne eftersom hon mest sover där och då är det bra att det är mörklagt. Vår sons fönster är ständigt mörklagt så här på sommaren och det är ju då ingen skillnad. Rummet användes av tidigare ägare som föräldrarnas sovrum.

Jag tycker inte det är deppigt om man målar det vitt som vi gjort och sen gör det mysigt med fina vägglampor och mysiga tyger och kuddar.

Lycka till!
    Går det inte att undvika så får man göra som ni har gjort: ha det ljust och fint med färger och belysning
    ~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
  • Bebbelycka

Vet inte vilket det blir, det får tiden avgöra. ´Jag delade rum med min lillebror i många år och trivdes. Går minstingarna ihop nattetid så hade det varit toppen!
    Tack för svaren Skrattande

• Dr Mupp

Bebisen kan ju sova hos er tills den sover hela nätter. Då kommer den ju inte störa syskonet på nätterna.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Bebbelycka

Ja, det beror helt på hur bebben trivs med att sova i vårt sovrum. Vår minsting fick eget rum när han var 9 månader och först då började han sova hela nätter. Vi märkte att han blev störd av oss och om han vaknade till på natten så kände han att vi var tillgängliga och ville ha uppmärksamhet, och kanske blir det samma med nästa? När han fick eget rum somnade han om snabbt själv på natten när han vaknade till.

Svar på tråden Inget fönster i sovrummet??