• Skogsjäntan

Det gör så satans ont i underlivet, hugger och har sig!

Väntar andra barnet i september och är nu i vecka 32+3. Sedan ungefär en vecka tillbaka har jag fått så sörens ont i underlivet. Det känns som om någon gräver där inne med något vasst och vid vissa tillfällen kan jag knappt gå upprätt.

Tror att bebis ligger med huvudet ner sedan ungefär samma tid som detta började, kan det ha med det att göra att den tränger neråt? Kommer inte ihåg men vill minnas att det kändes något liknande när jag väntade dottern och hon hade fixerat sig men kan inte minnas att det gjorde så här ont.

Något bra svar?

• Svar på tråden Det gör så satans ont i underlivet, hugger och har sig!
  • Prinsessa82

jag hade likadant m dottern, kändes som om nån körde upp en vass elektrikst pinne mella benen titt som tätt... dom sa bara till mej att det va för att bebis ligger neråt o förmodligen kommer åt en nerv ?

först trodde dom att det va när hon skulle fixera sej men det gjorde hon aldrig...

• AannaH
    Prinsessa82 skrev 2010-08-05 22:12:52 följande:
    jag hade likadant m dottern, kändes som om nån körde upp en vass elektrikst pinne mella benen titt som tätt... dom sa bara till mej att det va för att bebis ligger neråt o förmodligen kommer åt en nerv ?

först trodde dom att det va när hon skulle fixera sej men det gjorde hon aldrig...
    så kändes min foglossning
    Robin -97 Nemo -05 Elina -10
  • april79

Hade samma när jag var gravid sist och känningar även denna gång och båda barnen fixerade sig runt v. 30! Det är när de trycker på en nerv där nere... känns ibland som elektriska stötar och kan vara fruktansvärt obehagligt.. men var aldrig något farligt fick jag info om och ut kom ju en frisk liten kille och jag mådde bra i övrigt så ingen fara. Men hade ju varit skönt att slippa...

• sininen

Imedatt det trycker på i underlivet nu så kan man få smärtsamma åderbråck i underlivet. Det får man lätt om man står och går mycket. Om man lägger sig med benen högt upp så ska det lätta. Så står det iaf i min gravidkalender.

• Prinsessa82
    AannaH skrev 2010-08-05 22:16:05 följande:
    så kändes min foglossning
    hmm, kan det kanske varit det jag hade då? utan att fatta?.. men verkar ju konstigt att inte min BM fattade såfall..
  • Skogsjäntan

Tack för era svar!

Tror inte det är foglossningen som känns, har feta problem med den men det känns inte som om det kommer från själva benet om ni förstår utan mer i mjukdelarna. Skulle nog kunna vara bebisen som gnessar runt där nere.

• Jonna79

Bebisen håller på och fixerar sig kankse?

• hejsvej

Precis sådär känner jag ibland också. Kan göra riktigt ont också.  Jag tros själv att det är bebisen som bökar eller studsar ner mot bäckenet eller så, och kommer åt någon nerv. Kanske håller den på att fixera sig? Jag har ingen aning om hur min ligger just nu faktiskt.

• t0va

Skulle gissa på bebisen som fixerar sig och halkar ner. Jag kände så när min började kräla nedåt och har det fortfarande och min ligger väldigt långt ner och är fixerad nu. 

Min foglossning känns helt annorlunda.  

• hoppet för alltid

det är när bebisens huvud borrar ner sej jag har haft samma med alla barnen å det kan göra så sjuttans ont så att man tappar andan.. men inget farligt eller ovanligt... kan även vara en arm eller fot som trycker på d stället. så det behöver inte betyda att bebisen fixerar sej...

lycka till

• LiVM

Har exakt samma obehag...inge vidare men bebisens huvud rör sig och då gör det nog lite ont,ialla fall för men del,hade samma med sonen

Leo 060220 Knappen BF 100918
  • Mimmi P

Så har jag haft båda gångerna när bebisen lagt sig tillrätta och fixerat sig och det har bara blivit värre och värre ju djupare de kommit. Den här gången hugger det så jävligt ibland att benen viker sig och jag får lägga mig ner. Fick kasta mig ner på badrumsgolvet efter ett toabesök en gäng häromveckan. Hade inte hunnit dra upp byxorna utan låg på golvet med byxorna i knävecken och skrattade och skrek av smärta om vartannat. En mycket skum upplevelse... På mig hugger det även ut i ljumskar, lår och skinkor. Jag har foglossning också och det känns helt annorlunda.

• mammageno

Det där med vasst känner jag igen det är som om bebis krafsar på livmodermunnen, jag startade tom en tråd om det, men det var ingen som verkade känna igen just krafsandet, mer med ilningar. men nu verkar vi vara två.
    Det kan ju kanske vara mycket hår?

• mitt i maten

Jag hade precis samma problem, började när det var kanske sex veckor kvar till BF. Stack liksom till så man stannade upp mitt i ett steg och flämtade efter andan. Kändes som rackaren körde naglarna i nåt...Min BM sa precis som ni andra: bebis har huvudet ner och trycker på nån nerv. Ingen fara, men inte så lätt att hålla fast vid de där HÄLSOSAMMA promenaderna när man skriker högt vart tredje steg....;)

• mammageno

precis, men så ont gör det inte för mig. Det var ngn som sa att det kanske skulle komma med handen först, det var någon som hon kände som haft det så. DET vill jag INTE

• Dianel

Jag är i vecka 38 och fan va ont det gör när jag sätter mig på huk eller ska böja mig efter något. Svider till inifrån, fattar inte vad det är. Bebisen har varit fixerad sedan vecka 31.. =/

• SailorGirl
    Prinsessa82 skrev 2010-08-05 22:19:54 följande:
    hmm, kan det kanske varit det jag hade då? utan att fatta?.. men verkar ju konstigt att inte min BM fattade såfall..
    Min BM fattar inte att jag har foglossning, så det kan mycket väl vara så Jag tror på foglossning iaf, eller kanske att barnet är på G att fixera sig.
  • Boosse

Ni är många som skriver att det kan vara pga att barnet fixerar sig. är i v 27 nu och har haft samma problem i minst 2 månader, att det liksom ilar/hugger till i underlivet så man blir helt knäsvag. har problem med foglossning så det kanske är därför?

• Skogsjäntan
    Boosse skrev 2010-08-06 16:15:30 följande:
    Ni är många som skriver att det kan vara pga att barnet fixerar sig. är i v 27 nu och har haft samma problem i minst 2 månader, att det liksom ilar/hugger till i underlivet så man blir helt knäsvag. har problem med foglossning så det kanske är därför?
    Det kan ju säkert bero på foglossning oxå. Men det är inte omöjligt att den ligger långt nere redan i vecka 27, dock så vänder den sig nog flera gånger innan det är dags att bestämma läge. Den kan ju sparka neråt mot underlivet oxå.

Vi verkar i allafall vara många med samma problem så helt onormalt är det nog inte
Svar på tråden Det gör så satans ont i underlivet, hugger och har sig!