• elinnnnn

Yr, illamående och hjärtklappningar

Jag är på dag v.39+3

jag har i stort sett inga sammandragningar eller värkar över huvudtaget. kanske en eller två om dagen bara.

men känner av yrsel, illamående och hjärtklappningar, har varit likadant nu 2 kvällar på rad och även nu såhär på morgonen...

Någon som har känt likadant när det närmat sig BF?
    Jag har läst att man kan må illa när bebisen sjunker längre ner i bäckenet, men kan bebis göra det utan sammandragningar/värkar? Bebisens huvud var ruckbart sist vi var hos BM den 2e augusti.

Vår dotter är beräknad att födas i augusti 2010
  • Svar på tråden Yr, illamående och hjärtklappningar
  • SailorGirl

Det kan bero på lågt blodtryck. Hade själv 80/60 på senaste besöket hos BM (v. 28) och hon lovade mig att det skulle sjunka mer. Känner mig matt, yr och illamående. Illamåendet beror väl även på att magen får mindre och mindre plats. Har nu 11v kvar och undrar var det ska sluta Märker att jag inte går upp i vikt och det oroar mig lite, men magen växer iaf, även om vissa andra mått går åt motsatt håll...

• carohl

Gumman jag hittade det här när jag googlade:
    Svimning eller yrsel

Detta kan bero på att du inte ätit tillräckligt under dagen men det kan också bero på lågt blodtryck. Många kvinnor upplever yrsel under graviditeten. Om du skulle svimma ska du berätta det för din barnmorska så att man kan utesluta andra orsaker.

Jag läste även att det kan vara att förlossningen har "påbörjat" Och det vore ju inte konstigt i ditt fall...
    (¯`°?.¸ ღ♥Vår prinsessa väntas 100825♥ღ ¸.?°´¯)
  • skrållan1978

har jättemkt hjärtklappning o yresl o på mig beror det på järnbrist, har lågt järnvärde, så kolla upp det!

• Nallepuhmamma

Gumman har du kollat ditt blodtryck eller järnvärde?

Men jag har både bra blodtryck samt järnvärde nu och iaf så har jag så precis som du dagligen

Det är skrämmande äckligt så jag förstår verkligen hur du känner dig.

Jag hoppas verkligen du slipper må sådär dåligt  mer nu. Lider med dig.

Dessutom förutom det du känner har jag grymma svettningar också

• elinnnnn
    SailorGirl skrev 2010-08-06 10:21:11 följande:
    Det kan bero på lågt blodtryck. Hade själv 80/60 på senaste besöket hos BM (v. 28) och hon lovade mig att det skulle sjunka mer. Känner mig matt, yr och illamående. Illamåendet beror väl även på att magen får mindre och mindre plats. Har nu 11v kvar och undrar var det ska sluta Märker att jag inte går upp i vikt och det oroar mig lite, men magen växer iaf, även om vissa andra mått går åt motsatt håll...
    men jag går upp i vikt, eller ja nu har det stannat av i och för sig sen en eller två veckor tillbaka. men totalt har jag gått upp 24 kg... blodtrycket var 115/70 sist. alltså ungefär som vanligt.
    carohl skrev 2010-08-06 11:51:57 följande:
    Gumman jag hittade det här när jag googlade:
    Svimning eller yrsel

Detta kan bero på att du inte ätit tillräckligt under dagen men det kan också bero på lågt blodtryck. Många kvinnor upplever yrsel under graviditeten. Om du skulle svimma ska du berätta det för din barnmorska så att man kan utesluta andra orsaker.

Jag läste även att det kan vara att förlossningen har "påbörjat" Och det vore ju inte konstigt i ditt fall...
    tack carohl gumman... lågt blodtryck har jag ju inte... 115/70 har haft lägre än så som icke gravid...
    jag har varit nära svimning förut men då har det varit blodtrycksfall vilket var i samband med en stund efter första målet på dagen. pga att all energi koncentreras till magsäcken enligt BM och läkare....

angående påbörjad förlossning, så hoppas jag ju såklart det är det .men hjärtklappningarna,illamåendet och yrseln är borta nu för tillfället men känner mig så ooooooootroligt trött. fick tom kämpa med att kunna ta mig samman för att gå och duscha...
    Nallepuhmamma skrev 2010-08-06 12:42:08 följande:

Gumman har du kollat ditt blodtryck eller järnvärde?

Men jag har både bra blodtryck samt järnvärde nu och iaf så har jag så precis som du dagligen

Det är skrämmande äckligt så jag förstår verkligen hur du känner dig.

Jag hoppas verkligen du slipper må sådär dåligt  mer nu. Lider med dig.

Dessutom förutom det du känner har jag grymma svettningar också

jo både järnvärde och blodtryck ska vara inom normalvärde iallafall...
    kram på dig hoppas ditt också försvinner.. tur jag slipper svettningar iallafall :D fastän halva kroppen är supervarm och andra halvan är kall :S

skrållan: järnvärdet ligger inom normal rang. alltså över 120 iallafall inte så mycket över men trots allt normalt.
  • Blippis

Det kan ju bara vara av allt som händer i kroppen och att det är "lite" jobbigt för den men jag mådde så i min förra graviditet plus en enorm trötthet och svårt att fokusera och jag låg helt fel i mina sköldkörtelvärden så det kan vara värt att kolla det med. Det gör man genom ett vanligt blodprov. Jag hade utvecklat giftstruma när jag mådde så. Vill inte skrämmas det kan ju som sagt bara vara kroppen som är trött och sliten nu på slutet.

Lycka till och hoppas det är förlossning å gång!!!

• Terese

Jag är i vecka 40+5 nu men i vecka 38 någongång kände jag samma sak ett par dagar. Hjärtklappning och illamående. Både mitt blodtryck och järnvärde var och är bra. Det höll på av och till i tre, fyra dagar har jag för mig. Och sedan slutade det bara. Jag var också extremt trött under den perioden och varken orkade eller ville göra någonting. Har läst om flera här i forumet som just runt vecka 38 och 39 kände likadant. Så det verkar inte vara helt ovanligt. Kanske är det kroppen som är helt slutkörd. Jag försökte vila och sova så mycket som möjligt när jag mådde sådär och vilar en himla massa nu också. Men mår du jättedåligt ska du kanske gå och kolla upp det förstås!

• mästerkatten

Jag kände så där i två dagar denna vecka. Extremt trött, lite illamående och hög puls. Försökte att bara vila dessa dagar. Idag har jag mått mycket bättre. Är i v 40+6.

• elinnnnn
    Blippis skrev 2010-08-06 21:20:55 följande:
    Det kan ju bara vara av allt som händer i kroppen och att det är "lite" jobbigt för den men jag mådde så i min förra graviditet plus en enorm trötthet och svårt att fokusera och jag låg helt fel i mina sköldkörtelvärden så det kan vara värt att kolla det med. Det gör man genom ett vanligt blodprov. Jag hade utvecklat giftstruma när jag mådde så. Vill inte skrämmas det kan ju som sagt bara vara kroppen som är trött och sliten nu på slutet.

Lycka till och hoppas det är förlossning å gång!!!
    tack för ditt svar... tror dock inte det är något allvarligt jag "lider" av, tror att det har med graviditeten att göra bara eftersom det går upp och ner. Men jag ska ha det du skrev i bakhuvudet.
    Tack för dina lyckönskningar , men nej ingen förlossning på gång än vad jag kan känna iallafall =)
    Terese skrev 2010-08-07 15:38:50 följande:
    Jag är i vecka 40+5 nu men i vecka 38 någongång kände jag samma sak ett par dagar. Hjärtklappning och illamående. Både mitt blodtryck och järnvärde var och är bra. Det höll på av och till i tre, fyra dagar har jag för mig. Och sedan slutade det bara. Jag var också extremt trött under den perioden och varken orkade eller ville göra någonting. Har läst om flera här i forumet som just runt vecka 38 och 39 kände likadant. Så det verkar inte vara helt ovanligt. Kanske är det kroppen som är helt slutkörd. Jag försökte vila och sova så mycket som möjligt när jag mådde sådär och vilar en himla massa nu också. Men mår du jättedåligt ska du kanske gå och kolla upp det förstås!
    aha okej, så jag är inte den enda =) skönt att veta, jag frågade min barnmorska över "mina vårdkontakter" men hon svarade så dumt att: ja men om du ligger på ryggen så kan man känna så etc etc etc.
    hm jag ligger aldrig på ryggen och har inte gjort så sen typ förra året just pga den anledningen. men jag har ju känt så när jag legat på sidan..
    nu har jag inte känt så 2 kvällar på raken, men jag funderar på om det kanske beror på maten. alltså efter mitt första mål om dagen så får jag ett blodtrycksfall. kanske är det det jag får på kvällen också om det gått för långt mellan måltiderna...

jaja snart kommer väl bebisen ut och alla dessa symtom försvinner :D
    imorrn är det BF
  • elinnnnn
    mästerkatten skrev 2010-08-07 15:56:20 följande:
    Jag kände så där i två dagar denna vecka. Extremt trött, lite illamående och hög puls. Försökte att bara vila dessa dagar. Idag har jag mått mycket bättre. Är i v 40+6.
    vad skönt att höra att du mår bättre, jag har inte känt av mitt nu på 2 kvällar. också skönt det :D

åh v.40+6! hoppas verkligen du slipper gå över fler dagar nu! Lycka till när det väl är dags
  • lottis7701

jag är nu i 38+4 och har legat på 113 sist i järnvärde fast ja äter mat med järn och tar tabletter samt tar c-vitamin o järn ihopa. jag har nu hjärtklappning, trötthet och känner mig inte som innan typ när man får panik attacker.
    vad jag kan läsa av det ni andra skriver är att det verkarvara vanligt att man känner så i slutet av sin graviditet?

blodtrycket har legat på 110/60 hela tiden så förstår inte vad det kan bero på.. men imorgon skall jag träffa BM så får fråga henne om detta. har juh också svullna ben och fötter och jätte ont framtill pubisbenet så man kan tro det skall poppa ut när som :(

Med vänlig hälsning cs      

• 1978

Jag fick yrsel under sista halvan av min graviditet på grund av att kroppspulsådern kom i kläm (är iaf min teori, BM visste inte riktigt). Det var nog det din BM trodde du hade. Det kom främst när jag satt rakt upp men också när jag låg (hur jag låg spelade ingen roll). Att stå upp var det som funkade bäst, när det var som värst funkade bara att stå på alla fyra så magen hängde neråt. En gång svimmade jag. Men jag hade å andra sidan inte hjärtklappning, så det är förmodligen något annat du har.

Svar på tråden Yr, illamående och hjärtklappningar