• mammaåt3

stor magsäck på bebis

Hej!

Har varit på ultraljud i förrgår, är i v 18 +5 idag. Är orolig för vad det kan betyda om bebisen har en större magsäck än vad de brukar ha. Barnmorskan kunde inte ge mig någon förklaring. Fick komma igen efter 1,5 timme och då tittade en läkare på bebisen igen och enligt honom hade magsäcken nu minskat och han tyckte inte att det såg konstigt ut. Tyckte inte att det behövdes något mer ultraljud fastän jag s jälv tog upp det. Känner mig lugnare men det har ändå satt ett litet frö av oro (oroar mig för allt redan) i mig. Är det någon annan som vet något. Enligt doktorn så finns det inga mått på magsäcken.

Har ringt min barnmorska och hon tyckte att jag kunda vara lugn när läkaren hade tittat på det.

Orolig mamma åt snart 3 barn

• Svar på tråden stor magsäck på bebis
  • Lupinen69

Det kan ju vara så enkelt som att bebisen precis hade "ätit", dvs svalt fostervatten. Då töjs ju magsäcken såklart ut. En stund senare hade väl fostervattnet fortsatt ut i kroppen (för att till sist kissas ut av bebisen) och därför hade magsäcken minskat igen. Tror inte det är någon fara!

• Piaf

mammaåt3:
    Tror inte heller att det är någon fara, verkligen inte.

MEN, jag tycker att de borde behandla dig med mer respekt. Det är så otroligt känsligt med att ha en bebis i magen och då få veta att ngt inte är ok... (Jag hade vidgat njurbäcken på mitt foster, vilket vi fick springa och kola hela tiden).

De borde hålla dig kvar tills de helt och hållet kunnat förklara och lugna dig. Du ska ju inte behöva sitta här och vara orolig och söka svar.

• mammaåt3

Tack för era svar. Jag har också tänkt att det kanske är en glupsk liten bebis som ligger i magen. Trots det kan man ju inte sluta att oroa sig. Skulle det varit något så borde ju läkaren ha gjort ett ultraljud till en annan dag och han sa också att det inte finns några mått på hur en bebis magsäck ska vara. Den ena dagen oroar jag mig mer och den andra mindre. Fantasin hos oss människor fungerar ju väldigt bra annars skulle vi ju inte oroa oss så. Jag hoppas att jag kan släppa min oro för detta snart. Det är ju bäst både för mig och bebisen (som jag tror är en flicka).

Svar på tråden stor magsäck på bebis